ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhDynamika hmotného bodu TémaDynamika hmotného bodu Tematická oblastDynamika hmotného bodu Název Řešené příklady na smykové tření, valivý odpor AutorMgr. Přemysl Strážnický Vytvořeno, pro obor, ročníklistopad 2013, strojírenství, stavebnictví, technické lyceum, elektrotechnika 1. r. AnotaceTřecí síla, valivý odpor a jejich účinky na pohybový stav tělesa Přínos/cílové kompetencePochopení působení odporových sil a jejich účinků na pohyb hmotného bodu VY_32_INOVACE_09_08
Smykové tření a valivý odpor Prezentace je určena všem žákům 1. ročníku technických oborů na SŠ. Navazuje a rozšiřuje poznatky žáků o odporových silách, získaných ve fyzice na základní škole.
Smykové tření Příklad č.1: Po vodorovné podlaze potřebujeme posunout bednu o hmotnosti 250 kg. Jakou nejmenší silou musíme působit, je-li součinitel klidového tření mezi bednou a podlahou 0,2?
Smykové tření
Příklad č.2: Po vodorovné podlaze posunujeme bednu o hmotnosti 25 kg stálou rychlostí silou 50N. Urči součinitel smykového tření mezi bednou a podlahou.
Smykové tření
Příklad č.3: Jaká je nejkratší brzdná dráha automobilu jedoucího rychlostí 54 km/h po vodorovné silnici, je-li součinitel smykového tření mezi pneumatikami a povrchem vozovky 0,25?
Smykové tření
Příklad č.4: Urči součinitel smykového tření mezi tělesem a povrchem nakloněné roviny, která svírá úhel 20˚ s vodorovnou rovinou, po které se toto těleso pohybuje rovnoměrně přímočaře.
Smykové tření
Příklad č.5: Lyžař o hmotnosti 70 kg jedoucí rychlostí 20 m/s zastaví rovnoměrně zpomaleným přímočarým pohybem na dráze 200m. Urči součinitel smykového tření mezi skluznicemi lyží a sněhem.
Smykové tření
Zdroje a prameny 1.Bednařík,M., Široká,M. Fyzika pro GYMNÁZIA Mechanika. Dotisk 3.vydání Praha: Prometheus, ISBN s vlastní