Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.13 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1
Měření větru Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:měření větru, všeobecná cirkulace atmosféry, pasáty, antipasáty, Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Poskytuje informace o proudění vzduchu a jeho měření a pohybu vzduchových hmot v atmosféře a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
Rychlost větru Měření rychlosti větru Anemometr (z řeckého anemos = vítr), větroměr je přístroj pro měření rychlosti proudění anebo rychlosti a směru proudění. Rychlost větru se standardně měří ve výšce 10 metrů nad zemí (vyloučení vlivu tření o zemský povrch).10 metrů
Měření rychlosti větru Hookeův anemometr Hookeův anemometr (17. stol.) Mechanický miskový anemometr Anemograf Anemogram
Měření směru větru Přístroje Větrné rukávy
Všeobecná cirkulace atmosféry
Zahrnuje pohyby vzduchových hmot velkého rozsahu – Pasáty, antipasáty – Tropické cyklóny – Monzuny – Brízy
Všeobecná cirkulace atmosféry Pasáty, antipasáty: Pasáty, antipasáty: Pasáty jsou silné, stálé severovýchodní a jihovýchodní větry vanoucí z oblasti vysokého tlaku v subtropech k rovníku. Antipasáty zajišťují odtok vzduchu ve výšce od rovníku k subtropům
Schéma všeobecné cirkulace atmosféry VCA1 VCA2 VCA3 VCA4 Překreslete si schéma VCA3 do sešitu a popište svými slovy děje, které se odehrávají v jednotlivých pásmech mezi rovníkem a póly. Vysvětlete pohyby vzduchových hmot z hlediska rozdílného ohřívání vzduchu v různých zeměpisných šířkách.
Proudy všeobecné cirkulace atmosféry Na povrchu naší planety existují oblasti, kde převládají tlakové výše a oblasti s převládajícím nízkým tlakem vzduchu- S pomocí schématu určete tyto oblasti.schématu Úkol: Oblast rovníku: Oblast 30 o zem. šířky: Oblast 60 o zem šířky: Oblast pólů:
Řešení: Oblast rovníku: Oblast 30 o zem. šířky: Oblast 60 o zem šířky: Oblast pólů: Níže Výše Níže Výše Vysvětlete: Jak souvisí uvedené skutečnosti s charakterem podnebí v těchto oblastech? (tropické deštné pralesy, pouště a stepi, …)
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.