Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO 10 006, ISO 27 001, ISO 20 000-1 a ISO 19 011 Ing. Daniel Kardoš 1
Obsah Úvod – kvalita, požadavek, třída ? Křivka kvality dle Guisetta a volba firemní strategie Řízení kvality = plánování produkce Řízení kvality = plánování, řízení zdrojů Normy pro podporu řízení procesů ITC Dokumentace systému řízení kvality ManagementDesk
Kvalita, požadavek, třída ? ISO 9 000 - kvalita; jakost - stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik. Požadavek potřeba nebo očekávání, které jsou stanoveny, obecně se předpokládají, nebo jsou závazné Co kvalitu nezvyšuje, cena ? Potěšení, marketing, politika, propagace, propaganda, image, účinnost, efektivnost, zisk ? Spolehlivost, zmetkovost, kvalita výroby (vysoká), kvalita produktu (nízká - kurvitka) ? Úroveň vlastnosti produktu, cena, společenské postavení, třída? ISO 9 000 - třída - kategorie nebo pořadí dané různým požadavkům na kvalitu produktů, procesů nebo systémů, které mají stejné funkční použití
Křivka kvality dle Guisetta a volba firemní strategie vysoká Kvalita nízká nízké vysoké Náklady
Řízení kvality = plánování produkce (kvality a kvantity) Detailní analýza Bonita skupiny zákazníků nebo klientu K1-Kn Vlastnosti produktu V1-Vn Úrovně vlastnosti pro skupinu Kn (váhy, míry) KnM1-KnMn Absolutní očekávané požadavky na produkt pro skupinu Kn: Kn(V1KnM1+V1KnM2…+… VnKnMn) Základní přístup Stejný produkt – několik úrovní kvality- třídy v letecké dopravě
Řízení kvality = plánování, řízení zdrojů Personální, stroje a zařízení, materiál a komponenty, marketing, prodej, dodání, servis, finanční, dislokační, časové Procesní přístup (5 úrovní řízení procesů) Systém Model PDCA Měření a monitorování Málo řízený proces, náhodný proces, řízený proces
Normy pro podporu řízení procesů ITC ISO/IEC 27001 Systémy managementu bezpečnosti informací ISO/IEC 17799 Soubor postupů pro management bezpečnosti informací ISO/IEC 20000-1 Informační technologie - Management služeb ISO/IEC 20000-2 Soubor postupů pro management služeb ISO 9001 Systémy managementu jakosti ISO 10006 Směrnice pro management jakosti projektů ISO 19011 Směrnice pro auditování systému managementu jakosti Viz prezentace ročník 2008, http//kardos.cz
Dokumentace systému řízení kvality Formální přístup – certifikát Neformální přístup – řízení organizace a veškerá dokumentace řízení v souladu s požadavky ISO Politiky, příručka jakosti, směrnice, popis procesů, záznamy, zápisy Příprava dokumentu v čase, multiplicity Používání a dodržování směrnic (zavedený systém) Orientace v dokumentaci Znalost povinnosti
ManagementDesk
Děkuji za pozornost Ing. Daniel Kardoš dkardos@seznam.cz http//kardos.cz Tel: 774 061 028 15