Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament.
Advertisements

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Emoce (city).
Temperament.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Osobnost a temperament
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Temperament Pavel Šuranský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Eyesenckova typologie temperamentu Adam Křenovský, Jan Křemenák, Filip Slavíček a Kryštof Krejčí.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Temperament
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Dynamické vlastnosti osobnosti
PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA OSOBNOSTI. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
ANOTACE Vysvětlit žákům pojem osobnost, popsat typy osobností podle různých autorů, určit jejich charakteristiky.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Dynamické vlastnosti – temperament
4. S Psychologie T e m p e r a m e n t.
OSOBNOST sportovce.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_54_14 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Psychologie Téma Tematická oblast Název Typologie osobnosti podle psychických znaků Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Říjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník Anotace Dokončení celkového přehledu typologií dle psychických znaků Přínos/cílové kompetence Získání přehledu o základních typologiích podle psychických znaků www.zlinskedumy.cz

Typologie osobnosti Zkoumá jedinečnosti – snaha vyznat se v lidské různorodosti „Rozdělení populace podle souhlasných znaků!“ A/ Konstituční 1) Ernst KRETSCHMER 2) William Herbert SHELDON B/ Psychologické 1) C. G. JUNG 2) Hans Jürgen EYSENCK 3) E. SPRANGER 4) HIPPOKRATES 5) I. P. PAVLOV + N. I. KRASNOGORSKÝ

B/ Psychologické Jungova typologie- C.G. Jung (Švýcar) žák S. Freuda Typy: 1) Extrovertní typ: společenský, větší důraz na chování než na prožívání, otevřený, kamarádský, lehce se přizpůsobí 2) Introvertní typ: naopak ! (uzavřený, těžko se přizpůsobuje)

Hans Jürgen EYSENCK typologie pracuje s Jungovými termíny Extrovert, + stabilita - vyrovnanost - nerozčílí se = je psychicky stabilní !!! Introvert + labilita - nevyrovnanost - nálady - rychlé reakce = ale nestálé , labilní !!!

E. Spranger (1882-1963) německý psycholog Dělení podle hodnot v životě, čemu kdo dává přednost: 1) ekonomický- peníze, materiální statky 2) estetický- umění 3) sociální- pomáhat ostatním 4) mocenský- vládnout 5) ideový- náboženský - duchovní hodnoty 6) teoretik- vědci, tvořivost, abstraktní poznání

cholerik (žlutá žluč) afekt, výbušné reakce, silné reakce Hippokrates ( Řecko) 5.-4. století před.n.l……..pokračoval a rozpracoval Dr. Galénos Typologie podle poměru 4 tělních tekutin v těle sangvinik (sangve=krev) živý, společenský, rychle reaguje, rychle mění názory, otevřený, nemyslí na budoucnost, bezstarostný, čilý, veselý, samostatný, vzteklý, rychle se naštve i uklidní, společenský, nestálý cholerik (žlutá žluč) afekt, výbušné reakce, silné reakce melancholik (černá žluč) vážný, uzavřený, má svůj svět, stálý v citech, svědomitý, zodpovědný, bojácný flegmatik (hlen) nečinnost, přemýšlivý, snášenlivý, stálý, rozvážný, klidný, lhostejný, netečný, pomalý

Hippokrates

A) Sangvinik Kladné: optimismus, všímavost, přizpůsobivost, podnikavost, pohotovost, výřečnost, aktivita, výkonnost, družnost v jednání, rozhodnost, otevřenost k druhým, nekonfliktnost, smířlivost, snášenlivost, ukázněnost, družnost, společenskost, bez trémy.   Záporné: povrchnost, lehkomyslnost, nerozvážnost, riskující, přehnaná odvážnost, nesoustředěnost, nestálost, snadno se nechá rozptýlit, po nadšení snadno ochabne, bezmyšlenkovitost, přílišná hovornost, ovlivnitelnost, malá náročnost k sobě, přehánějící vnější problémy, nekritičnost.

B) Cholerik Kladné: citové zážitky silné a hluboké, vášnivost, citlivost, schopnost silného volního zaujetí, zásadovost, velká pracovitost, výkonnost, rychlé pracovní tempo, snadný přechod od jedné činnosti k druhé, iniciativnost, aktivnost, důkladnost, samostatnost, energičnost, snaha po uplatnění.   Záporné: výbušnost, hněvivost, vzteklost, impulsivnost podléhání citovým hnutím, prudká vzplanutí, dráždivost, zbrklost, špatné ovládání, dříve jedná než myslí, prudkost, netrpělivost, nevyváženost, nesnášenlivost, nesmiřitelnost, vzdorovitost, tvrdohlavost, prosazování vlastní vůle.

C) Melancholik Kladné: hluboké, stálé a trvalé city, vážnost, hlubokomyslnost, svědomitost, smysl pro povinnost, houževnatost, pečlivost, rozvážnost, důkladnost, ohleduplnost k druhým, oddanost, věrnost.   Záporné: pesimismus, malomyslnost, smutek, obavy, starostlivost, ustaranost, plachost, bojácnost, zakřiknutost, skleslost, nevýraznost v projevu, bolestínství, slabost a pomalost reakcí, neschopnost dlouhodobého pracovního zatížení a vypětí, rychlé vyčerpání, nejistota, nedostatek sebedůvěry a odvahy, uzavřenost, samotářství, sklon zabývat se příliš vlastními prožitky, nedůvěřivost, urážlivost.

D) Flegmatik Kladné: vyrovnanost, smysl pro spravedlnost, chladnokrevnost, klid, trpělivost, vytrvalost, rovnoměrnost činnosti, schopnost snášet dlouhodobé zatížení, výkonnost, samostatnost, snášenlivost, přizpůsobivost, přátelskost, dobromyslnost, vyváženost reakcí, pořádkumilovnost, sebeovládání, disciplína.   Záporné: nedostatek citového zaujetí, lhostejnost, malá citlivost, ochablost, pohodlnost, pomalost, váhavost, nerozhodnost, nedostatek pracovního nadšení, malá aktivita, neprůbojnost, nepružnost, stereotypnost, šablonovitost, přizpůsobivost jen prostřednictvím kompromisů.

Typologie z hlediska temperamentu: (I. P. Pavlov + N. I. Krasnogorský) I.P.Pavlov ( Rusko) studium vyšší nervové činnosti !!! studium vztahu mezi procesem excitace a inhibice síla= intenzita vzájemná vyrovnanost vzájemná pohyblivost = jak rychle se nahrazují vrozené, z části dědičné, vlivem výchovy se může usměrnit

1) Sangvinik – je relativně živý, vnímavý, podnikavý, aktivní, rozhodný, někdy však i rozptýlený, citově nestálý, se sklonem k povrchnosti, méně sebekritický. 2) Cholerik – je vášnivý, prudký, dráždivý, výrazově bezprostřední, energický, netrpělivý, bojovný, urážlivý, nevyrovnaný, agresivní. 3) Flegmatik – klidný až lhostejný, trpělivý, neukvapený, rozvážný, samostatný, snášenlivý, disciplinovaný, pohodlný, apatický, nespolečenský, motoricky i mentálně spíš pomalý. 4) Melancholik – vážný, důkladný, disciplinovaný, se stálými city, oddaný, ale také až přecitlivělý, plachý, nejistý, uzavřený, se sklonem k menší pracovní výkonnosti, zejména při samostatné práci.

Typ vyšší nervové činnosti: I) Silný- vyrovnaný a/ živý ( sangvinik) b/ klidný ( flegmatik) - nevyrovnaný ( cholerik) II) Slabý ( melancholik)

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod typem melancholik? Pro který Hyppokratův typ je příměrem žlutá žluč? Pokus se formulovat charakteristické rysy Jungova introverta. Pamatuješ si, jaké typy uvádí ve své typologii E. Spranger ?

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press 1993 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ivan_Pavlov_nobel.jpg 29.9.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hippocrates_rubens.jpg 29.9.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hippokrates.jpg?uselang=cs 29.9.2012