SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Didaktické prostředky
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Schopnosti Milana Reichlová.
Motorické vývojové testy insuficience Motorické dovednosti kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Funkce Ročník:1.-2. Datum vytvoření:srpen.
Řídící činnost učitele/trenéra
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Skládání sil opačného směru
Diagnostika plavecké úrovně a plavecké techniky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Vzdělávání zaměstnanců
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Didaktické metody Androdidaktika.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Zákony učení.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
jen pro vnitřní potřebu
Didaktické prostředky
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktika sportovních činností
Didaktické metody Androdidaktika.
Pohybové schopnosti a dovednosti
Metodicko – organizační normy
PAMĚŤ.
Pedagogická psychologie
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Transkript prezentace:

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE

KŘIVKY UČENÍ Průběh osvojování pohybových dovedností Grafické vyjádření vztahu mezi počtem opakování, časem věnovanému učení a zvládnutím pohybové dovednosti Osvojování pohybových dovedností neprobíhá přímočaře (lineárně) Skutečná křivka učení nebude mít tak vyhlazený průběh a bývá interindividuálně odlišná Různé pohybové dovednosti budou mít i rozdílnou délku /počet opakování/dobu potřebnou pro své zvládnutí Křivka učení není rovnoměrná Plató učení – nedochází k žádnému pokroku v učení.

PŘÍKLADY GENERALIZOVANÝCH KŘIVEK MOTORICKÉHO UČENÍ Opakování,čas Úroveň osvojení dovednosti A D B C A – negativně akcelerující B – lineární C – pozitivně akcelerující D – kombinovaná Křivka A – negativně akcelerující trend Křivka B – lineární – neexistuje Křivka C – pozitivně akcelerující Křivka D – tvar S – v motorickém učení nejčastější

plató efekt Kvalita pohybové dovednosti Čas, počet opakování Plato efekt v nácviku pohybových dovedností je psychickou bariérou, kterou je třeba překonat Nejzávažnějším důsledkem plata je snížená motivace sportovce, takže nedochází k odpovídajícímu zapojení volních procesů, které jsou potřebné k překonání této překážky. Čas, počet opakování

ČINITELÉ V MOTORICKÉM UČENÍ Průběh učení ovlivňuje mnoho činitelů Relativně nezávislé vlivy Působí na průběh nácviku i na jeho výsledky Každý může působit negativně i pozitivně Pozitivní tlačí křivku učení vzhůru Negativní ji stlačují dolů = plato

ČINITELÉ V MOTORICKÉM UČENÍ MOTIVACE SCHOPNOSTI CÍL UČENÍ STIMULACE PERCEPCE POHYBOVÉ DOVEDNOSTI MOTORICKÁ REAKCE A JEJÍ REGULACE A KOREKCE ZPEVŇOVÁNÍ RETENCE INTEGRACE A TRANSFER MOTIVACE- základní předpoklad efektivního učení – dynamický činitel (proměnlivý) Motivace – vnitřní – potřeba pohybu, potřeba výkonu Vnější- zajišťujeme my Incentivy – popudy, pobídky z vnějšího prostředí – učitelem Zájem – motivační struktura konkrétní povahy – dobře uvědomovaná – pozitivní Je-li dítě přinuceno danou činnost vykonávat - negativní – tlumivá složka v MU Motivy a zájmy nejsou stabilní SCHOPNOSTI- jsou obecným předpokladem efektivity jedince v učební činnosti. V průběhu MU hrají významnou roli tyto schopnosti: Pohybové- existují požadavky na určitý rozvoj P.SCH. Před nácvikem dovedností- nejsou stejné!!! Mezi poh. schop. a doved. Existují těsnější i volnější závislosti – optimálníprogram rozvoje poh.dovedností působí příznivě na rozvoj schopností Senzomotorické schopnosti – vnímání, pohybové projevy a jejich vzájemná koordinace, projevují se regulací pohybů a způsobu jeho provedení. Činnost receptorů, ale i výkonných orgánů – svalů a jejich vzájemnou souhrou. Přesnost provádění pohybů, doba reakce, regulace pohybů Intelektové schopnosti – zpracování informací z receptorů, soudů, atd. vztah mezi obecným intelektem a „pohybovou inteligencí“ není prokázán. Sociální schopnosti – komunikace a interpersonální chování, sociální vztahy mezi jedinci CÍL UČENÍ- žák by ho měl chápat a vnitřně se s ním ztotožnit. Návaznost učiva, časové možnosti nácviku i rozvržení didaktického postupu mu to musí umožnit.. Průběh nácviku pohybových dovedností může být rozdílná – anticipovaná úroveň zvládnutí poh. dov. by měla být splnitelná a v souladu s apiracemi žáků. STIMULACE – zahrnují další velmi důležité procesy: emoce a vůle Emoce hrají závažnou roli v psychice žáka, v hodnocení sebe samotného i v hodnocení okolí Mají určitou intenzitu a kvalitu. Intenzita je vyjádřena aktivací. Volní procesy – velmi účinná komponenta MU Úzký vztah k aspiraci – schopnost stanovit si optimální cíle v učení a dosahovat jich přiměřenými prostředky Překonávání překážek PERCEPCE A PREZENTACE ÚKOLU- pochopení a vytvoření si správné představy o pohybu/ nacvičované dovednosti Vzniká cílová představa o pohybové dovednosti. MOTORICKÁ REAKCE A JEJÍ REGULACE A KOREKCE V MU- realizace pohybové představy – velmi složitý proces Žák musí vyhodnotit 4 odlišné druhy informací: Informace o prostoru, o poloze těla a jeho segmentů O tom, jak byl pohyb proveden, o vynaloženém úsilí a době trvání pohybu Ze senzorické zpětné vazby jak byl pohyb proveden Z info o žádoucím výsledku nacvičovaného pohybu Významná schémata vznikají v dětství – v dospělosti jde spíše o rekombinace starších schémat. Úrovni naučené dovednosti odpovídá také úroveň její regulace Korekce počátečních pokusů – co nejvíce podnětů – zrak, sluch i taktilní podněty ZPEVŇOVÁNÍ- proces učení vyžaduje mnoho opakování i času pro nácvik. Pozitivní reakce je třeba posilovat, reakce nesprávné naopak potlačovat. Zpevněním se zvyšuje pravděpodobnost udržení intenzity žádoucího chování. Pavlov, Thorndike, Hull, Skinner RETENCE- uchování si naučené dovednosti v paměti, je podstatou učení, aktivní využití naučených dovedností – vyvolání z paměti. Není-li žák schopen dostatečně využít to, co se naučil, nebyl proces motorického učení dostatečně efektivní. Paměť má svůj význam i samotném průběhu MU, protože žák si ukládá do paměti jednotlivé dílčí úspěšné kroky, které vedou k dokonalému zvládnutí dovednosti. Vyučovací jednotky musí být rozloženy tak, aby přestávky mezi vyučovacími jednotkami nevedly k zapomínání. Pro motorické dovednosti je charakteristické, že se pamatují lépe než verbální dovednosti – naučí-li se člověk plavat, bruslit, lyžovat, jezdit na kole, pamatuje si tyto činnosti relativně stále. INTEGRACE- nejvyšší činitel nácviku. Většinu poh. dovedností je možno provádět pouze v kontextu jiných pohybových dovedností. TRANSFER – souvisí úzce s problémem integrace Efekt, který má praxe v jedné PD na výkonnost, či progres učení PD jiné (bruslení-lyžování, kotoul vpřed-vzad …) INTERFERENCE- opačný efekt, nácvik jedné dovednosti zhoršuje předpoklady k nácviku dovednosti jiné.

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ Neurofyziologické přístupy Didaktické důvody

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 1. FÁZE – generalizace, seznámení, iradiace fáze- seznámení žáka s pohybovou dovedností a první pokusy o její provedení Vysoká mentální aktivita – podněcuje procesy v centrálním nervovém systému (aktivace a paměť) = tvorba motorického programu První pokusy jsou nekoordinované, pohyb je soustředěně sledován, mnoho pohybů navíc, souhyby, zapojeny svalové skupiny, které pohyby neprovádí 2. Fáze – etapa nácviku a opakování, hlavním mechanismem je zpevňování Postupně se uplatňují ty pohyby, které směřují ke správnému provedení nacvičované dovednosti Vznikají tvz. asociační spoje – zpětnovazebné posílení Pohyby v hrubé formě jsou zvládnuty, žák zná všechny dílčí akty i operace, i jejich sled ve struktuře dovednosti a dovede ji správně, byť ne dokonale a ekonomicky provést Diferenciace ve vnějším projevu je odrazem změn procesů v CNS Difúzní iradiace vzruchů je nahrazena KONCENTRACÍ v těch oblastech mozkové kůry, které mají bezprostřední vztah k prováděnému pohybu Pohyby jsou ještě soustředěně sledovány , nesou již znaky záměrně cílené motoriky Nácvik má monotonní charakter – demotivace – stimulace a aktivace 3.Fáze – další zdokonalování pohybových dovedností , zejm. otevřených Překážkou k růstu výkonnosti může být nízká úroveň pohybových schopností Výcviková fáze Začleňování dovednosti do soustav dalších pohybových dovedností Obměna vnitřních i vnějších podmínek učení Zpevňování správných reakcí Automatizace pohybů, pohyby již nejsou soustředěně sledovány, jsou koordinované a ekonomické Zpětné informace o pohybu jsou velmi přesné Vysoký stupeň retence 4. Fáze – diskuse Proces učení nikdy nekončí = má své opodstatnění X z hlediska procesů neurofyziologických a neurochemických je učení dokončeno Příznačná pro otevřené dovednosti K automatizaci pohybů přistupuje tvořivost – sportovní hry – nelze anticipovat průběh, ale lze anticipovat aktuální změnu ( co udělá útočník ú obránce…).

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 2. FÁZE - diferenciace, nácvik a opakování, zpevňování, koncentrace

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 3.FÁZE – automatizace, výcvik, stabilizace

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 4. FÁZE – tvořivost, osobní styl

DÍKY ZA POZORNOST