MECHANISMY ŠÍŘENÍ PYLU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
Advertisements

Reprodukční mechanismy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gnetophyta.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Opylení a opylovači Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
Pozorování přírody stavba květu.
Rozmnožování rostlin Opylení
BiO Kategorie C,D 2014/15.
ROSTLINSTVO SAVANY.
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Morfologie rostlin – květ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Stavba rostlinného těla
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Listy, květy a plody rostlin
Rostlinné orgány - květ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Stavba květu, květenství
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
Rostlinné orgány KVĚT Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Reprodukční systémy rostlin
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Pohlavní orgány Květ a květenství
List a květ.
zpracovaný v rámci projektu
DŘEVINY Zdroj: cs.wikipedia.org
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Transkript prezentace:

MECHANISMY ŠÍŘENÍ PYLU

PYL - samčí pohlavní buňky - vzniká ve velkém počtu (např.: 1 jehněda břízy cca.5,5 milionu pylových zrn ) - velikost: 20-250 µm - velká životnost - přizpůsobení přenosu OPYLENÍ - přenesení pylu z tyčinek na bliznu - autogamie x allogamie

AUTOGAMIE na bliznu je přenesen pyl z tyčinek stejného květu x geiontogamie přenesení pylu díky pohybům květu: rozkmitání větrem, otvírání-zavírání; kleistogamie (+) není nutný druhý partner (+) je-li třeba se rychle namnožit (-) nevznikají nové kombinace v genomu obrana: dvoudomost : inkompatibilita pylu a blizny daného jedince : časové oddělení: proteandrie, proteogynie : prostorové oddělení: heterostylie nouzová autogamie

ALLOGAMIE na bliznu je přenesen pyl z tyčinek jiného jedince (-) potřeba druhého jedince -> zajištění přenosu pylu (+) vznik nových kombinací v genomu anemogamie, zoogamie, hydrogamie

ANEMOGAMIE přenos pylu pomocí větru pyl: lehký, drobný, sypký, ve velkém množství, někdy s měchýřky tyčinky: dlouhé nitky, pohyblivé prašníky blizna: dlouhá, chlupatá redukce květních částí- netřeba lákat opylovače nahosemenné, trávy, ostřice, ořešák, bříza, líska, dub, topol… pyl je bohatý na oleje a proteiny-> výroba ve velkém množství se “prodraží ”

HYDROGAMIE přenos pylu s pomocí vody pyl: dlouhý, slepující se-> umožnění splývání, lepší zachytávání blizna : dlouhá opět redukované květní části vodní mor (r.Elodea), hvězdoše (r.Callitriche), růžkatce (r.Ceratophyllum), některé rdesty (r. Potamogeton)

ZOOGAMIE přenos za pomoci živočichů soutěžení,kdo lépe přiláká pozornost přizpůsobení je závislé na typu živočicha, pyl je často lepkavý, slepování do hrudek (např. brylky orchidejí) vedla k větší specializaci (větší efektivita; závody ve zbrojení; hl.orchideje) 1/ poskytuju odměnu: nektar (vhodné umístění ) :cykas, Angraecum sesquipedale, kostival,.. 2/ neposkytuju nic: využívání a lapání do pastí : tořiče,Oncidium, kala”mrtvý kůň”,… 3/ mutualismus: fíkovník ( vyšlechtěné formy jsou partenogenetické),…

ENTOMOGAMIE přenašečem pylu je hmyz asi vývojově nejpůvodnější, prvními opylovači zřejmě brouci (viz cykas) u krytosemenných nejčastější způsob opylování platidlem může být nektar i pyl hmyz: dobrý čich, citlivější na modré části spektra a UV( “naváděcí čáry atd.”)

ORNITHOGAMIE přenos pylu ptáky ptáci:špatný čich-květy nevoní,dobrý zrak- hl. červené barvy květů, větší hmotnost- velké a robustní květy všichni ptáci specializovaní na sběr nektaru žijí v tropech (stěhování po kontinentu) medosavky, kolibříci, strdimilové

CHIROPTEROGAMIE opylovači jsou letouni rostliny otvírají své květy za šera či v noci květy jsou světle zbarveny k přivábení slouží pachy připomínající plesnivění, kažení, žluknutí…(takto prý voní kvetoucí baobab) banánovníky- kaloni, baobaby, některé kaktusy,…

…pyl přenášejí i jiní savci, žijící převážně v Austrálii…

… také plazi a možná i plži

DĚKUJI ZA POZORNOST