Pravděpodobnost Řešení příkladů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typy rozdělení pravděpodobnosti diskrétní náhodné veličiny
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Veronika Rozenbergová, ZL3. Jaká je pravděpodobnost, že z botníku, kde je umístěno 12 párů bot, vytáhnu právě 3 boty na levou nohu? k = 3, n =
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SZŠ a VOŠZ Zlín ® předkládá presentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Náhodná veličina.
VY_32_INOVACE_21-01 PRAVDĚPODOBNOST 1 Úvod, základní pojmy.
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pravděpodobnost 10 Binomické rozdělení pravděpodobnosti neboli
Nezávislé pokusy.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Definice stochastického procesu jako funkce 2 proměnných
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
PRAVDĚPODOBNOST NEZÁVISLÉ JEVY Jevy A,B nazýváme nezávislými, jestliže
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
SZŠ a VOŠZ Zlín ® předkládá presentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Pravděpodobnost Žákyně č. 2 ZL 3 / Pozor, „možná“ je ve výpočtu chyba, takže neopisuj bezhlavě ! Úkol: opiš si zadání, popř. si ho třeba i vylepši.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Jak se počítá pomocí Napierových kostek?. Tuto zajímavou početní pomůcku vynalezl skotský vynálezce logaritmů John Napier (1550–1617).
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová Název Téma Číslo projektu Anotace VY_32_INOVACE_17_MA_Zajímavé úlohy_kostky Ma 3 CZ.1.07/1.4.00/
Podmíněné pravděpodobnosti
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Induktivní statistika - úvod
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika Pravděpodobnost
Ekvivalentní úpravy rovnic
Dělitelnost přirozených čísel
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Rozklad mnohočlenů na součin
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
příklad: hody hrací kostkou
Soustavy lineárních rovnic
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Pravděpodobnost Řešení příkladů

Př.1 Jaká je pravděpodobnost, že nám na dvou stejných kostkách padnou stejná čísla? Řešení Spočítáme si počet všech možných výsledků. Je to 6.6 = 36 (může padnout celkem šest čísel na jedné kostce a šest na druhé). Počet výsledků, které vyhovují našemu zadání je logicky šest (vždy páry 1–1, 2–2, …, 6–6). Nyní vydělíme šestku třicet šestkou a máme výsledek: 6/36 = 0, 166… Po vynásobení stem získáváme konečný výsledek pravděpodobnosti v procentech a ten je přibližně 16 %.

Př. 2: Spočtěte, jaká je šance, že nám na dvou kostkách padne alespoň jedna šestka. Počet celkových výsledků jsme spočítali v předchozím příkladu. Zbývá nám přepočítat příznivé výsledky. Ty nastávají ve třech případech — buď padne šestka na první kostce nebo na druhé anebo na obou. Teď musíme spočítat počet variací, když na jedné kostce padne šestka. Pokud na první kostce padne šestka, na druhé kostce se může objevit celkem pět možností. Pokud padne na druhé kostce šestka, může se zase na první kostce objevit pět možností. To je celkem deset možností. K těmto možnostem musíme ještě přičíst případ, kdy padnou obě šestky. Vychází nám celkově jedenáct možností. Nyní už stačí dosadit do vzorce: P = 11/36 = 0, 3. Pravděpodobnost je 30 %.

Př. 3: Jaká je pravděpodobnost, že z botníku, kde je umístěno dvanáct párů bot, vytáhnu právě tři boty na levou nohu? Budeme pracovat s kombinacemi. Nejprve si spočítáme celkový počet trojic, nehledě na typ. Kombinační číslo bude: 𝟐𝟒 𝟑 =2024 kombinací. Teď spočítáme počet vyhovujících kombinací, což je kombinační číslo 𝟏𝟐 𝟑 =220 (vybíráme jen levé). Zbývá oba výsledky podělit: 220/2024 = 0,1. Existuje desetiprocentní pravděpodobnost, že vytáhnete právě tři levé boty

Př.4: Váš kamarád si myslí nějaké číslo v intervalu od jedné do dvaceti (uzavřený interval). Jaká je šance, že nejhůře na potřetí tipnete to číslo? Místo toho, abychom počítali, jaká je pravděpodobnost, že se trefíme, budeme počítat pravděpodobnost, že se netrefíme a ve výsledku tuto pravděpodobnost odečteme od jedničky. Šance, že v prvním případě neuhádneme dané číslo je velká — vybíráme z dvaceti čísel, z nichž pouze jedno je to pravé. Takže pravděpodobnost, že neuhádneme, je 19/20. V druhém kole již vybíráme z 19 čísel, nejsme tak hloupí, abychom hádali stejné číslo. Šance, že neuhádneme je opět vysoká: 18/19. V třetím kole následuje stejný postup a pravděpodobnost je 17/18. V tuto chvíli tyto dílčí výsledky vynásobíme: (19/20) · (18/19) · (17/18) = 0,85. To je pravděpodobnost, že to ani napotřetí neuhádneme. Pravděpodobnost, že to uhádneme, je tedy 1 − 0,85 = 0,15 = 15 %.

Příklad 6: Třikrát za sebou hodíme kostkou Příklad 6: Třikrát za sebou hodíme kostkou. Jaká je pravděpodobnost, že v druhém a ve třetím hodu hodíme více než v prvním hodu? Řešení 6. Celkový počet všech možných výsledků (m) je zase 63 = 216. Příznivé výsledky mA: Pokud na první kostce padne šestka, je úloha zřejmě neřešitelná. Padne-li na první kostce pětka, existuje právě jedna možnost, jak splnit zadání – v obou dalších hodech nám musí padnout šestka. Máme jeden příznivý výsledek. =1 Pokud na první kostce padne čtyřka, stačí, když nám pak padne buď pětka nebo šestka. Na jedné kostce máme tedy možnosti 5, 6 a na druhé 5, 6. Aplikováním klasického kombinatorického pravidla součinu získáváme 2·2 = 4. Jestliže padne trojka, může nám dále padnout čtyřka až šestka: 3·3 = 9 možností. Padne-li dvojka, zbývají nám čtyři vyšší čísla: 4·4 = 16. Padne-li jednička, máme nejvíce možností: 5·5 = 25. Teď to všechno sečteme: 25 + 16 + 9 + 4 + 1 = 55. Výsledná pravděpodobnost je 55/216.

Př. 5: Třikrát za sebou hodíme kostkou Př. 5: Třikrát za sebou hodíme kostkou. Jaká je pravděpodobnost, že hodíme alespoň jednu šestku? Řešení: 1. způsob řešení: Rozepíšeme si všechny možnosti, kdy nám padne právě jedna šestka, právě dvě šestky a tři šestky. 2. způsob řešení: Spočítáme opačnou pravděpodobnost, tedy jaká je pravděpodobnost, že nepadne žádná šestka? Pravděpodobnost, že nepadne šestka v prvním hodu kostkou je 5/6. V druhém také 5/6 a ve třetím taktéž. Tyto dílčí pravděpodobnosti vynásobíme a získáme (zaokrouhlený) výsledek: 0.578. Toto odečteme od jedničky a získáme finální výsledek na položenou otázku: 1−0, 578 = 0, 422. Pravděpodobnost, že během tří hodů kostkou nám padne alespoň jedna šestka je přibližně 42 %.