Nedostatek finančních prostředků www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Advertisements

7. července 2013VY_32_INOVACE_100303_Bankovnictvi_3_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Nástroje finančního trhu
Peníze - půjčky Splátkový prodej Úvěrová karta Spotřebitelský úvěr
Stavební spoření, úvěry, leasing
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Majetek a závazky domácnosti
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_04 NázevRPSN Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví AnotaceDefinice.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Nominální a reálná úroková sazba
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Úvěry od nebankovních institucí.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_33 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_VO.9.A.11_financni_ gramotnost_pojmy N ÁZEV.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úvěry, splátky, pojištění
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Kód vzdělávacího materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Aktivní bankovní operace – úvěry
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMNedostatek finančních prostředků Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_07 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční produkty Ročník4. ročník gymnázia

Schodkový rozpočet příjmy rozpočtu jsou nižší než jeho výdaje krytí části výdajů z cizích zdrojů (úvěr apod.) kdo si může dovolit „žít na dluh?“  dobře zajištěná rodina, která má rezervy a naspořené peníze

jak se bude vyvíjet život na dluh u rodiny, která nemá rezervy ani naspořené peníze?  domácnost se bude zadlužovat stále víc (splácení dluhů dalším dluhem) a porostou tak její mandatorní výdaje; ve středně a dlouhodobém horizontu vyústí tato situace dramaticky zadlužeností, případě exekucí

Zadlužování nárůst dalších nákladů domácností, jako je například úrok náklady rodiny budou vyšší než půjčená suma peněz hlavní riziko pro domácnost spočívá u půjčky ve zmenšení objemu peněz na výdajové stránce rozpočtu zadlužení v rámci rodiny nebo u bankovních institucí je ještě relativně levné, naopak u nebankovních institucích je drahé a často i velmi rizikové půjčené peníze jsou vždy dražší než ušetřené

První chybný krok domácnost s největší pravděpodobností chybně posoudí potřebu prvního úvěru často si první úvěr bere na věci, které nepotřebuje se splácením úvěru obvykle nebývá problém, ale začne růst skrytý dluh, na „něco“ se nedostává peněz následuje často druhá půjčka na ono „něco“, aby se zakryl nedostatek peněz v rodině a neklesla její prestiž ve společnosti

často situace pokračuje novým úvěrem na financování předešlých úvěrů domácnost je zadlužená u bank, takže je v registru dlužníků a žádná banka jim již nepůjčí; to bývá jeden z důvodů, proč se domácnost obrátí na lichváře, který je nejen velmi nevýhodný, ale často i nebezpečný úvěr na spotřební zboží (i nákup na splátky) bývá většinou drahý a riskantní, pokud rodina nedisponuje přiměřenými příjmy

Formy úvěrů 1.Úvěry poskytované bankami: spotřebitelský úvěr – na nákup spotřebního zboží kontokorentní úvěr – u běžného účtu banka povolí čerpání úvěru do určitého limitu hypoteční úvěr – dlouhodobý úvěr k financování bydlení kreditní karta – opakované čerpání úvěru americká hypotéka – zástavou je nemovitost, je to neúčelový úvěr

2. Úvěry od nebankovních institucí: od leasingové společnosti – pronájem splátkové společnosti – nákup spotřebního zboží na splátky (Provident Financial, Home Credit…) výhody těchto společností – dostupnost, peníze nejsou vázány na daný předmět nákupu apod. nevýhody – vyšší úroky a poplatky než u bank, neserióznost ap. těmto společnostem uděluje licenci Ministerstvo financí a na jejich činnost dohlíží Česká obchodní inspekce

Poskytnutí bankovního úvěru klient si vybere z nabídky úvěrových produktů a podá si žádost o jeho poskytnutí banka žádost posoudí a prověří bonitu klienta (potvrzení o příjmech od zaměstnavatele, úvěrové registry ap.) sepsání úvěrové smlouvy mezi klientem a bankou vyplacení úvěrové sumy a její splácení pojištění schopnosti splácet úvěr (při ztrátě zaměstnání v budoucnu ap.)

Úroky úrok je pro dlužníka cenou za poskytnutí úvěru úroková sazba udává procento z úvěru, které musí dlužník zaplatit věřiteli za určité období úrokovací období je doba, za kterou se počítá úrok, a rozlišujeme: roční úrokové sazby (zkratka p. a.), pololetní (p. s.), čtvrtletní (p. q.), měsíční (p. m.), denní (p. d.) typy úročení: 1.jednoduché, složené 2.předlhůtní, polhůtní

RPSN je to roční procentní sazba nákladů udává se vždy jako roční sazba zahrnuje například poplatky za uzavření smlouvy, za správu úvěru, za převody peněz, za pojištění schopnosti splácet, za vedení úvěrového účtu ap. používá se jako jedno z kritérií při posuzování nabídek úvěrů

Úkol Chcete si koupit nový počítač, který stojí ,- Kč a máte dvě varianty financování: a)při nákupu zaplatit jednorázově celou částku, b)koupit jej na splátky za těchto podmínek: přímo při nákupu zaplatíte 1500 Kč a následně budete platit deset měsíčních splátek ve výši 10 % z ceny zboží. Pozn.: pro zjednodušení v následujících příkladech neuvažujeme časovou hodnotu peněz ani alternativní možnosti jejich zhodnocení č. 1 – Pokud máte nyní k dispozici celou částku (tj. 15 tisíc Kč), která varianta pro vás bude výhodnější? č. 2 – Při zachování všech ostatních hodnot dle zadání, jaká by musela být měsíční splátka, aby pro vás byly obě varianty stejně výhodné? Vyjádřete v korunách i procentem z ceny zboží. č. 3 – S ohledem na vaše momentální příjmy – byla by pro vás jedna z těchto dvou variant přijatelná?

Řešení č. 1 – u varianty b) bude konečná částka, kterou zaplatíte ,- Kč. Celkem tedy zaplatíte o 1.500,- Kč více, než u varianty a). Z toho plyne, že varianta a) je výhodnější. č. 2 – výše měsíční splátky by musela být: 1.350,- Kč, což je v procentním vyjádření 9 %. č. 3 – záleží na vašich individuálních příjmech.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN