Obchodování s emisemi skleníkových plynů České republice – vazba na energetické koncepce v krajích Samostatné oddělení změny klimatu Ing. Tomáš Chmelík Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65 Praha 10, Tel: Fax:
Obchodování s emisemi v ČR V zásadě dva základní přístupy: Obchodování s povolenkami na emise Obchodování s emisními redukcemi dosaženými na základě realizace projektů Odlišné koncepty: „Cap and Trade“ – povolenky (celkový strop dán předem) „Baseline and credit“ – projekty
Obchodování s povolenkami Dáno evropskou legislativou – zavádí obchodování na úrovni EU-25 Týká se vybraných typů zařízení (viz dále) Týká se pouze CO 2 (zatím) Celkový strop emisí dán předem (povolenky rozdělené alokačním plánem), podniky mohou volně převádět Systém kontroly a sankcí
Koho se systém týká? (I.) Energetika Tepelný příkon nad 20MW Rafinerie Koksovací pece Výroba a zpracování kovů Pražení nebo slinování kovové rudy Výroba surového železa nebo oceli o kapacitě > 2,5t/hod
Koho se systém týká? (II.) Zpracování nerostů Výroba cementového slínku v rot. pecích o výrobní kapacitě větší než 500t/den nebo na výrobu vápna v rot. pecích o výrobní kapacitě větší než 50t/den nebo v jiných pecích o výrobní kapacitě větších než 50t/den Výroba skla/skleněných vláken o kapacitě tavení nad 20t/den Výroba keramických výrobků vypalováním, zejména krytinových tašek, cihel, žáruvzdorných tvárnic, obkládaček, kameniny nebo porcelánu, o výrobní kapacitě větší než 75t/ den anebo o kapacitě pecí větší než 4 m3 a s hustotou vsázky nad 300 kg/m3
Koho se systém týká? (III.) Ostatní aktivity Výroba buničiny ze dřeva nebo jiných vláknitých materiálů Výroba papíru nebo lepenky o výrobní kapacitě větší než 20t/den
Definice zařízení Nejasná definice ve směrnici různý výklad v různých členských státech ČR analogie s IPPC, ale ne zcela stejné pokrytí terminologie neodpovídá zákonu o ovzduší!!!
Zařízení „Stacionární technická jednotka, ve které se provozuje jedna nebo více činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu a všechny přímo související činnosti, které mají technickou spojitost s činnostmi provozovanými na daném místě a které mohou mít vliv na emise nebo imise; za zařízení se nepovažují jednotky používané k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů“. Spalovny komunálního nebo nebezpečného odpadu pod zákon o obchodování nepatří (dáno explicitně směrnicí) Obdoba s definicí zařízení podle IPPC; seznam činností podle IPPC je širší + rozdíl je v prahové hranici jmenovitého příkonu IPPC: 50MW EU ETS: 20 MW
Zdroj zařízení skládá z jednoho nebo více dílčích zdrojů rozdíl proti zákonu o ovzduší – terminologie je přesně opačná Sčítání více energetických zdrojů v rámci jednoho zařízení prokázání technologické souvislosti jiná činnost odpovídá Příloze I
Návrh legislativy 5. listopadu byl Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení schválen návrh zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů V zákoně byly provedeny určité dílčí úpravy (pozměňovací návrhy poslanců) Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí – řada návrhů na drobné úpravy textu (MŽP akceptovalo) Vypuštění požadavku na reinvestici výnosu MPO spolupředkladatelem NAP do vlády Zřízení lze provozovat v období od podání žádosti o povolení do nabytí právní moci rozhodnutí bez povolení Povolení vydávána MŽP po dohodě s MPO
Problémy Neustále dochází ke směšování zákona jako takového a národního alokačního plánu – není totéž! Panují neoprávněné obavy z toho, že MŽP může v procesu vydávání povolení mezi podniky rozdělit méně povolenek než kolik odpovídá schválenému alokačnímu plánu Populistická hesla o „přílišném přebírání“ kompetencí ve prospěch MŽP – hlavní zájem drtivé většiny aktérů je rozdat co nejvíce povolenek bez ohledu na kritéria směrnice, administrativní a legislativní uchopení je až v druhé řadě Existuje vůbec všeobecná snaha o konstruktivní spolupráci a řešení problémů?
Vazba na kraje Krajské úřady pravomoci ani odpovědnost při spouštění a fungování systému nemají (řešeno centrálně) Systém však dlouhodobě ovlivní chování firem – tuna vypuštěného CO 2 bude mít konkrétní ekonomickou hodnotu Jak zahrnout do energetických koncepcí? Rozhodování je na firmách – obchodování je pobídkou Znát zařízení spadající do systému (NAP) Znát principy a mechanismy fungování systému obchodování Motivovat firmy k energetickým úsporám, snižování emisí – obchodování může dodat další ekonomický benefit
Projektové mechanismy Blíží se dosavadnímu pojetí spolupráce na projektem např. podporovaných SFŽP Mezinárodní rámec (Kjótský protokol) umožňuje obchodovat s emisními redukcemi dosaženými projekty (JI projekty) či lze recyklovat přebytek, který ČR v rámci kjótského závazku má (mezinárodní emisí obchodování) Projekty jsou řešeny samostatně (case-by-case), přístup je odlišný od evropského systému obchodování s povolenkami
Praktické zkušenosti Příprava a realizace projektů poměrně komplikovaná a tudíž drahá Určitá kolize s evropským systémem Nutnost schválení ze strany centrální autority (MŽP) – sjednocení metodiky, která musí být transparentní, jednoduchá, jasná Nedostatek projektů – poptávka převyšuje nabídku
Jak dále? Snaha o odstranění nedostatků (metodika) Zjednodušení procedur schvalování (využití SFŽP a ČEA) Snížení administrativních nákladů Využití mechanismu obchodování s emisním přebytkem (tzv. greening AAUs)
Vazba na kraje Kraje mají k projektům výrazně blíže – identifikace či vyhledávání? Kontakty s investory, vazba na krajské koncepce OZE, energetické úspory, možná další řešení Kraje pomoc s přípravou projektů (projektové poradenství, kancelář)? Úzký kontakt na MŽP
Kontakty Ing. Tomáš Chmelík (vedoucí samostatného oddělení změny klimatu)