Jozef Kubinyi, Jiří Kofránek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Advertisements

Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Realizační tým ICZ duben 2005
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Subkomise pro zdravotnickou informatiku
Kvalita v českém zdravotnictví
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Doc. Dr. Jiří Kofránek, CSc. Bezpečné elektronické recepty Laboratoř biokybernetiky ÚPF Univerzita Karlova v Praze -1. lékařská fakulta.
Systémový pohled na problematiku zdravotnictví
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Jiří Kofránek Registry ve zdravotnictví Laboratoř biokybernetiky ÚPF Univerzita Karlova v Praze -1. lékařská fakulta.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Pořízení NIS a virtualizace desktopů do Rehabilitačního ústavu Hrabyně “ realizovaném v letech 2012 až 2015 Rehabilitačním ústavem.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Úvod do DRG Mgr. David Zlatovský.
Standardizace odborné zdravotní péče
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
„Stárnutí populace – analýza nákladů zdravotního a sociálního systému“
Správa sociálního zabezpečení
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Jozef Kubinyi, Jiří Kofránek MEDSOFT 2005 Systémový pohled na zdravotnictví jako důležité východisko jeho reformy Jozef Kubinyi, Jiří Kofránek

Jiří Kofránek, Jozef Kubinyi MEDSOFT 2005 Od paper-Health k e-Health (a zpět?). Inovativní role informačních technologií v reformě zdravotnictví Jiří Kofránek, Jozef Kubinyi

Jiří Kofránek, Jozef Kubinyi, MEDSOFT 2005 Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum – nechtěné dítě nebo budoucnost? Jiří Kofránek, Jozef Kubinyi,

Ústava: článek 31 Listiny základních práv a svobod garantuje právo občanů na ochranu zdraví a bezplatnou zdravotní péči v rámci veřejného zdravotního pojištění a definuje tři základní „pilíře“, na kterých spočívá péče o zdraví občana: ochrana zdraví (rozumí se předcházení nemocem), zdravotní péče (služba, kterou občan využívá, když nemoc nastane), zdravotní pojištění (ekonomické zajištění prvních dvou pilířů – financování).

Jedenáct problémů současného stavu Nedostatečné zdroje pro stávající rozsah hrazené péče. Objektivně se zvyšující nároky na zdroje Problematické rozdělování fin. prostředků ZP pro ZZ. Nejsou přesně definovány standardy a mimostandardy péče. Nedostatečné vymezení vícezdrojového financování. Extenzívní předimenzovaná síť ZZ. Nejsou definovány, sledovány a průběžně vyhodnocovány ukazatele kvality péče. Nedostatečná role pacienta v systému zdravotnictví Není vytvořen systém motivace k prevenci. Nejsou vytvořeny podmínky pro spolurozhodování a motivaci pacientů k účelnému čerpání zdravotní péče. Nedostatečné legislativní a organizační prostředí.

Systémový pohled na zdravotnictví Zdravotnické systémy

ZP - Národní zdravotní pojišťění Role občana, pojišťoven a zdravotnických zařízení v systému Národní zdravotní služby Řízení Informace ZP - Národní zdravotní pojišťění Řźení Pravidla Úhrady ZZ ZZ Informace ZZ ZZ ZZ ZZ ZZ ZZ Spádové oblasti ZZ ZZ ZZ ZZ ZZ Občan ZZ ZZ ZP Zdravotní pojišťovna ZZ Zdravotnické zařízení SYSTÉM STÁTNÍHO ZDRAVOTNICTVÍ

Role občana, pojišťoven a zdravotnických zařízení v pojišťovenském systému ZZ ZP Občan ZP Zdravotní pojišťovna ZZ Zdravotnické zařízení POJIŠŤOVENSKÝ SYSTÉM

Role občana, pojišťoven a zdravotnických zařízení ve smíšeném systému Informace Smlouvy, úhrady Volný výběr ZZ Pravidla a informace ZP ZZ SMÍŠENÝ SYSTÉM Občan ZP Zdravotní pojišťovna ZZ Zdravotnické zařízení

Nosná myšlenka Ústředním prvkem systému je pacient, aby toto tvrzení bylo pravdivé, je nutné aby měl informace: o cenách /veřejná kontrola veřejných financí/ o kvalitě poskytované péče /veřejné informace o indikátorech kvality zdravotní péče v zdravotnických zařízeních/

Nosná myšlenka ekonomická zátěž občana pacienta nebude zvýšena bude zaveden princip spolurozhodování jedince o nákladech na zdravotní péči při zachování sociální a zdravotní solidarity. zůstane zachována vysoká úroveň a dostupnost péče v pružně regulovatelném a finančně stabilním systému.

Ekonomický model financování zdravotní péče PŘÍJMY

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Spojení zdravotního a nemocenského pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Veřejné zdravotní pojištění Nemocenské pojištění Volba způsobu léčení Cena léčení Délka pracovní neschopnosti Levnější léčení může znamenat delší neschopnost, dražší léčení může znamenat kratší neschopnost Celkové výdaje z veřejných prostředků

Ekonomický model financování zdravotní péče Veřejné zdravotní pojištění Nemocenské pojištění optimální způsob léčení snižuje celkové výdaje Volba způsobu léčení Cena léčení Délka pracovní neschopnosti Levnější léčení může znamenat delší neschopnost, dražší léčení může znamenat kratší neschopnost Celkové výdaje z veřejných prostředků

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Stanovení maximálního vyměřovacího základu Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelské, pečovatelské pojištění Zrušení kategorie Státem hrazených pojištěnců Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Řešení kategorie státem hrazených pojištěnců Původní (v návrhu koncepce zdravotnictví z června 2004), dnes (po diskusích z odborníky MF a Světové banky) již jinak navrhovaný záměr ! Kategorii státem hrazených pojištěnců rozdělit na část řešenou : zástupnou platbou Děti a studující do 26 let Matky pečující o jedno dítě do 7 nebo o dvě a více do 15 let platbou pojistného Důchodců Ostatní (nezaměstnaných, trestaných…) Pro zavedení systému je nutná kompenzace v rozsahu stávajících zdrojů za kategorii státem hrazených pojištěnců (např. daňovými úlevami, valorizací důchodů).

Řešení kategorie státem hrazených pojištěnců Kategorii státem hrazených pojištěnců rozdělit na část řešenou : Zahrnutím do systému veřejného zdravotního pojištění v rámci společenské solidarity (neplatí nic) - ekonomicky neaktivní občané Děti a studující do 26 let Matky pečující o jedno dítě do 7 nebo o dvě a více do 15 let Zástupnou platbou pojistného placenou státem Důchodci Nezaměstnaní Procento zástupné platby je třeba nastavit tak, aby byla celkově fiskálně neutrální (tj. aby součet současných plateb odpovídal součtu budoucích palteb za důchodce a nezaměstnané

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Veřejné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Nově zavedeno Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Finanční zdroje Limitované příspěvky pojištěnců Slouží především k zabezpečení financování správy systému (nikoli na vlastní zdravotní péči) Základní předpoklady: Sociální a zdravotní solidarita Finanční únosnost Jednoduchost provozování Oblasti příspěvků na administrativní a podpůrné činnosti: Ambulantní péče /primární a specializovaná/ Hotelové služby při hospitalizaci Doprava Zpracování receptů a poukazů Podmínkou je plošné zavedení čipové karty pojištěnce s evidencí provedených příspěvků a jejich ročních limitů. Čipová karta bude vyžita i pro jiné účely (elektronickou preskripci, jako přístupový klíč ke zdravotní dokumentaci, jako přístupový klíč k evidenci k přehledu čerpané péče apod.).

Varianta s kompenzací Zdravotní pojišťovna všeobecné zdravotní pojištění Současný stav limitované příspěvky pojištěnců Vize Poskytovatel zdravotní péče současnost vize Varianta s kompenzací přímá spoluúčast Pojištěnec

Varianta bez kompenzace Zdravotní pojišťovna všeobecné zdravotní pojištění Vize Současný stav limitované příspěvky pojištěnců Poskytovatel zdravotní péče současnost vize Varianta bez kompenzace přímá spoluúčast Pojištěnec

nemocniční poplatek za hotelové služby Zdravotní pojišťovna nemocniční poplatek za hotelové služby poplatek za recept ambulantní poplatek záznam o platbě poplatek za dopravu záznam o platbě záznam o platbě záznam o platbě Příspěvky pojištěnců – před vyčerpáním ročního limitu Pojištěnec

nemocniční poplatek za hotelové služby Zdravotní pojišťovna nemocniční poplatek za hotelové služby poplatek za recept ambulantní poplatek poplatek za dopravu záznam o platbě záznam o platbě záznam o platbě informace o překročení limitu informace o překročení limitu informace o překročení limitu záznam o platbě informace o překročení limitu Příspěvky pojištěnců – po vyčerpání ročního limitu Pojištěnec

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Všeobecné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Nově zavedeno Nově zavedeno Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Všeobecné zdravotní pojištění Nově zavedeno Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Všeobecné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelské, pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Ekonomický model financování zdravotní péče Nemocenské pojištění Všeobecné zdravotní pojištění Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko-pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení

Sedmero možností regulace financování Nemocenské pojištění 1.% odvodu Všeobecné zdravotní pojištění 7. Motivace k prevenci Zástupná platba, Důchodci… Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci 1. % odvodu Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče 1. % odvodu Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění 4. Definice mimostandardů 3. Nastavení podílu odvodu Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby 6. Investiční politika státu, krajů, obci Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení 2. Nastavení výše příspěvků a výše limitů 5. Výše odpočitatelných položek komerčního připojištění

Sedmero možností regulace financování Nemocenské pojištění 1.% odvodu Všeobecné zdravotní pojištění 7. Motivace k prevenci Zástupná platba, Důchodci… Obecný model financování s možností pružného nastavení jednotlivých parametrů, tak aby ve své podstatě byl využitelná dlouhodobě i při změnách politické reprezentace Zaměstnanci OBZP Státem hrazení pojištěnci 1. % odvodu Nemocenské dávky OSVČ Platby od zahraničních pacientů: - pojištění, - přímá platba - paušální úhrada Ošetřovatelsko- pečovatelské pojištění Zdravotní péče Správa systému financování zdravotní péče 1. % odvodu Mimostandardní péče Základní (standardní) sociální pojištění 4. Definice mimostandardů 3. Nastavení podílu odvodu Doplňkové zdroje povinné povinné úrazové pojištění - povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla Zdroje jiných rezortů: MŠ (univerzitní výuka), MPSV, MO, MV… Limitované příspěvky pojištěnců Doplňkové zdroje dobrovolné: - komerční připojištění - přímé platby 6. Investiční politika státu, krajů, obci Veřejné prostředky: stát, kraje, obce Soukromé prostředky: - soukromé zdrav. zařízení 2. Nastavení výše příspěvků a výše limitů 5. Výše odpočitatelných položek komerčního připojištění

Ekonomický model financování zdravotní péče VÝDAJE

Problémy výdajů Zdravotní péče Z veřejného zdravotního pojištění se v současné době kromě potřebné péče hradí: Nadbytečná péče Neoprávněně čerpaná péče /např. překročení frekvenčních omezení apod./. Mimostandardní péče Neprovedené péče

Správa systému Neefektivní výběr pojistného Problémy výdajů Správa systému Neefektivní výběr pojistného Neefektivní vyúčtování zdravotní péče Duplicitní kontrolní a jiné činnosti

Moderní informační technologie Problémy výdajů Nástroje pro řešení Moderní informační technologie Organizační změny

Ostatní zdrav. subjekty INTEGROVANÝ ZDRAVOTNICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM Ext. projekty IZIS Kraje ÚZIS DRG ePrecribing Zdravotní a hygienické registry, PACS, … LÉKY Identifikace a autorizace zdravotnického profesionála SLUŽBY SUPPORT Pojišťovny Identifikace a autorizace pojištěnce (EI) Certifikace (el. podpis) Registr nelékařů Ostatní zdrav. subjekty Bezpečné rozhraní Registr lékařů Bezpečná komunikace Datový standard Registr pojištěnců ICT standard ambulancí Pacient IZIP

Současný stav Možnosti zefektivnění výběru zdravotního pojištění Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) Současný stav V současné době se výběr záloh na daň z příjmu, zdravotního a sociálního pojištění u fyzických osob – zaměstnanců provádí tak, že zaměstnavatel zasílá příslušné částky na příslušné úřady. Zálohy na daň a zdravotní a sociální zabezpečení se platí i z dalších příjmů (honoráře za přednášky, dohody o provedení práce apod.). 9 Zdravotních pojišťoven Zaměstnavatel Zaměstnanci

Společný výběr zdravotního pojištění 9 Zdravotních pojišťoven Vize Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) 9 Zdravotních pojišťoven jediné výběrčí místo Zaměstnavatel Zaměstnanci

Vize Společný výběr zdravotního a sociálního pojištění Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) 9 Zdravotních pojišťoven jediné výběrčí místo Zaměstnavatel Zaměstnanci

Technologicky možné řešení Zprůhlednění výběru daní, zdravotního a sociálního pojištění Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) Technologicky možné řešení Zprostředkování příkazů bankám Zdravotní pojišťovny Informační a clearingové centrum Zjednodušit administrativní náročnost na straně plátců a zvýšit platební morálku při odvodu pojistného a daní může vytvoření clearingového centra. Přes clearingové centrum bude zaměstnavatel povinen provádět veškeré platby fyzickým osobám (mzdy, ale i autorské honoráře, dohody o provedení práce apod.) aby je mohl vykázat v nákladech. Clearingové centrum odvede zdravotní a sociální pojistné i příslušné částky finančnímu úřadu, a zbytek poukáže na konto zaměstnance (nebo na konto zaměstnavatele, chce-li čistou mzdu vyplatit zaměstnanci hotově. To jsou ovšem aplikace, které jdou již za rámec reformy zdravotnictví a předpokládají vytvoření komunikační infrastruktury veřejné správy a návazné legislativní změny. Informace Zaměstnanci Zaměstnavatel

Zavedení DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Náklady na léky a zdravotnický materiál Různé nároky na zdroje porovnání Základem DRG je porovnávání spotřebovávaných nákladů na odléčení různých onemocnění. Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

Zavedení DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Náklady na léky a zdravotnický materiál Rozčlenění na skupiny dg se statisticky obdobnými nároky na zdroje Různé nároky na zdroje porovnání Výsledkem DRG je rozdělení léčených pacientů do skupin, které (statisticky) mají obdobné nároky na zdroje. Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

Zavedení DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Porovnáním s celkovými náklady lze vyjádřit „kolik stojí průměrné náklady jednoho pacienta v dané DRG skupině v celém státě“ Náklady na léky a zdravotnický materiál Rozčlenění na skupiny dg se statisticky obdobnými nároky na zdroje Různé nároky na zdroje Porovnáním s náklady ve zdravotnickém zařízení lze vyjádřit nakolik je levnější či dražší léčení v dané nemocnici - důležitý údaj pro management nákladů porovnání DRG umožní porovnávat náklady na daného pacienta v dané DRG skupině se statisticky průměrnými náklady v rámci regionu či státu. DRG skupinám je přiřazeno číslo, vyjadřující relativní náročnost na zdroje (1 = průměrný nemocný) Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

Informace o kvalitě péče v ZZ od pojišťoven od poskytovatelů Národní referenční centrum Stanovení „norem“ kvality Stanovení „norem“ nákladů pro jednotlivé DRG skupiny pacientů Úhrady poskytovatelům Stanovení úhrady Pojišťovny Vyhodnocení kvality léčení zdrav.zařízení Počty pacientů v jednotlivých DRG skupinách Úspěšné zavedení systému DRG v podmínkách zdravotnictví České republiky je možné pouze za předpokladu, že budou na základě jednotné metodiky od všech nemocnic a pojišťoven získávána a zpracovávána potřebná data. Všechna data v systému budou mít stejnou váhu bez ohledu na to, u jaké zdravotní pojišťovny je pacient pojištěn, v jaké nemocnici byl hospitalizován a se kterou zdravotní pojišťovnou je ta která nemocnice ve smluvním vztahu. Znamená to, že veškerá data tohoto systému budou zpracovávána jedním nezávislým centrem (Národním referenčním centrem, dále NRC), které bude vytvářet jednotnou metodiku společnou pro všechny nemocnice a zdravotní pojišťovny. Do působnosti tohoto centra bude také příslušet výpočet a nastavení výše uvedených relativních vah, tj. vzájemný poměr nákladů na léčbu jednotlivých DRG skupin. NRC se bude zabývat též vývojem a kultivací systému DRG v podmínkách ČR a jeho modifikací. Pro fungování systému DRG bude nezbytné, aby se centrum těšilo důvěře všech jeho uživatelů a mělo zároveň dostatečnou autoritu jako předpoklad pro zamezení účelovému zpochybňování jednotlivých dat. Národní referenční centrum DRG je „referenční“ jednak proto, že pracuje s předmětnými daty nejvyšší, v daných podmínkách reálně dosažitelné kvality a reprezentativnosti a jednak proto, že poskytuje ostatním subjektům (například nemocnicím, zdravotním pojišťovnám) informace pro objektivní srovnání různých ukazatelů jejich aktivit, a tímto způsobem jim napomáhá při hledání nelepších dosažitelných řešení. Národní referenční centrum stanoví, obrazně řečeno, "normy nákladů a normy kvality" jako podklad pro rozhodování o výši úhrad z veřejného zdravotního pojištění a tvorby optimální sítě poskytovatelů zdravotní péče. Pro zavedení CASE-MIX systémů do široké praxe jsou referenční centra obvyklým nástrojem používaným i v zahraničí.   Národní referenční centrum bude nezávislou autoritou především v oblasti měření výkonnosti a kvality zdravotní péče a publikování klinických a ekonomických hodnocení poskytovatelů péče. Data zjištěná národním referenčním centrem jsou veřejná (při zachování ochrany osobních dat). Postavení NRC je rovněž předpokladem role nezávislého arbitra, smírčího či rozhodčího orgánu v případě nedohody mezi poskytovateli a plátci zdravotní péče. Ukazatele kvality léčení Informace o kvalitě péče v ZZ Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Národní referenční centrum Centrum pro informační technickou a expertní podporu pro celý systém veřejného zdravotního pojištění

Národní referenční centrum klinická data nemocnice Referenční databáze DRG ekonomická data ZP Analytické výstupy, referenční hodnoty, atd. Vstup dat strukturální data případy klasifikace MZ ČR ukazatele kvality číselníky další

Národní referenční centrum Současné funkce NRC v procesu podpory úhrad lůžkové péče: vývoj a správa grouperu DRG správa referenční databáze měření výkonnosti klinický a ekonomický benchmarking sledování a hodnocení kvality zdravotní péče normativní a regulativní činnost edukace

Národní referenční centrum Předpokládané budoucí funkce NRC pilotní projekt EZICC podpora lékové politiky podpora přímo řízených organizací (Projekt Transition Facility) služby rezortních IS -certifikace, autorizace, zabezpečení komunikace ...

Současný stav Toky dat Poskytovatel zdravotní péče Pojišťovna V současné době každé zdravotnické zařízení posílá data všem svým smluvním pojišťovnám a každá pojišťovna posílá data všem svým smluvním poskytovatelům zdravotní péče. Data od poskytovatelů k pojišťovnám jsou posílána v jednotném formátu. Neplatí to však o datech z pojišťoven posílaných zdravotnickým zařízením /tam formát dat často závisí na příslušném softwaru na straně pojišťovny/, což způsobuje jisté komplikace při napojení dat z pojišťoven do informačních systémů zdravotnických zařízení.

Národní referenční centrum VIZE Pojišťovna Poskytovatel zdravotní péče Národní referenční centrum Toky dat Zjednoduší a zlevní se i bankovní operace – národní referenční centrum může (ve spolupráci s příslušnou bankou) fungovat i jako clearingové centrum.

EVROPSKÉ ZDRAVOTNICKÉ INFORMAČNÍ A CLEARINGOVÉ CENTRUM Evropská vize EVROPSKÉ ZDRAVOTNICKÉ INFORMAČNÍ A CLEARINGOVÉ CENTRUM 4 1 Portály referenčních center jednotlivých členských zemí NL SE AT CZ DE IT 3 2 Zdravotní pojišťovna Zdravotní pojišťovna Zdravotní pojišťovna Zdravotní pojišťovna Zdravotní pojišťovna Zdravotní pojišťovna je pojištěn léčí se Zdravotnické zařízení Zdravotnické zařízení Zdravotní pojišťovna pak pošle účet za poskytnutou zdravotní péči k odsouhlasení příslušné pojišťovně druhého členského státu (4). Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum při tom zajistí automatický převod formátů z jednoho národního formátu do druhého. Zdravotnické zařízení Zdravotnické zařízení Zdravotnické zařízení Zdravotnické zařízení Zdravotnické zařízení

Národní referenční centrum Přenos zdravotnických informací (o pacientech, o zdravotních výkonech, ekonomických nákladech apod.) Ochrana citlivých osobních dat Nezbytná podmínka funkčnosti informačních systémů ve zdravotnictví Pokud jsou informace o pacientech, o zdravotnických výkonech, o ekonomických nákladech apod. předávány a uchovávány v bezpečném síťovém prostředí nemocničních informačních systémů, je ochrana osobních dat zajištěna vlastním síťovým prostředím nemocnice a o zabezpečení kompatibility ukládaných a přenášených formátů dat se stará výrobce příslušného nemocničního informačního systému. Složitější situace vzniká v případě, kdy chceme zdravotnické (a příslušné návazné ekonomické) informace přenášet mimo toto prostředí. Pak je kompatibilita datových formátů a především ochrana citlivých osobních dat ve zdravotnických informačních systémech nezbytnou podmínkou jejich funkčnosti. Nelze proto například bez odpovídajícího zabezpečení ochrany před neoprávněným přístupem sdílet lékařské informace na webových serverech.

Jak nepostavit Orwelova „velkého bratra“ Ochrana citlivých osobních dat Jak bezpečně propojit zdravotnické informační systémy? Sdílení Nutno zajistit oba požadavky To je možné pouze tehdy, když integrované informační systémy veřejné správy budou propojeny způsobem, který na jedné straně umožní, aby data jednou poskytnutá veřejné správě nebyla jiným úřadem znovu na občanovi vyžadována a zároveň byla zajištěna jejich spolehlivá ochrana před neoprávněným přístupem, zejména před tím, aby nebylo možno uložená data neoprávněně propojovat. Ochrana

Identifikátor dokumentu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Obsah lékařské dokumentace Neutrální data Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Obsah lékařské dokumentace Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Neutrální data

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Citlivá osobní data Obsah lékařské dokumentace Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Neutrální data Identifikátor dokumentu Propojovací tabulka Opětovné propojení umožněno pouze oprávněným osobám Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor dokumentu Neutrální data Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Propojovací tabulka Registr pojišťěnců Identifikátor dokumentu Identifikátor dokumentu Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Jméno, příjmení… Jméno, příjmení… Ověření oprávněnosti dotazu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Odpověď: Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Dotaz Neutrální data poskytnuta pouze oprávněné osobě! Identifikátor dokumentu Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Propojovací tabulka Registr pojišťěnců Identifikátor dokumentu Identifikátor dokumentu Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Jméno, příjmení… Jméno, příjmení… Registr transakcí Ověření oprávněnosti dotazu Zápis pro následnou kontrolu ÚOOÚ Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Odpověď: Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Dotaz Neutrální data poskytnuta pouze oprávněné osobě! Identifikátor dokumentu Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

European Health Care Information and Clearing Center CROSS CONNECTION TABLE Patient ID Document ID Head ID Patient ID Document ID Head ID Reconnection is permitted to authorised persons only Portal of National Reference Centre Head ID Patient name… (personal ID) Patient name… (personal ID) Fig. 15 The European Health Care Information and Clearing Center will, among other things, permanently monitor the consumption and price structure of pharmaceuticals in individual E.U. countries. It shows the significant differences in price of some pharmaceuticals in individual countries. For securing a unified and common European policy, within negotiations with pharmaceutical makers and distributors, the benchmarking and monitoring center will be a valuable tool of the European Commission. Analogically the EHCICC will monitor the quality and costs of health care provided in the individual member states. Medical record content Document ID Medical record content

Centrální zdravotnické registry Potřeba sledovat individuální data jednotlivých případů Individuální data v centrálních registrech! Technologické řešení Anonymní data v centrálních registrech! Nebezpečí zneužití citlivých dat

Přístupový portál k registrům Registr pojištěnců (osob) Propojovací tabulka Chráněné registry jméno, příjmení rodné číslo rodné číslo id registru id případu Chráněný registr Přístupový portál k registrům Registr transakcí Zápis pro následnou kontrolu ÚOOÚ Ověření oprávněnosti přístupu Referenční, sdílené a bezpečné rozhraní Uplatnění referenčního, sdíleného a bezpečného rozhraní v centrálních zdravotních registrech id registru Chráněný přístup k registru Veřejný anonymizovaný registr id případu Anonymizovaný obsah záznamů jednoho pacienta Centrální zdravotní registr (nenese citlivá osobní data)

Propojení informačních systémů Sdílení společně využívaných dat Ochrana před neoprávněným přístupem musí zajistit Občan by měl mít přístup ke všem evidencím, které o něm veřejná správa vede v informačním systému zdravotnictví – občan by měl mít přístup ke své zdravotní dokumentaci, k finančnímu přehledu plateb o čerpání svého zdravotního pojištění Občan by měl mít možnost sám (i prostřednictvím Internetu) iniciovat aktualizaci změněných dat (např. změna adresy bydliště). Dvě základní práva občana V integrovaném systému veřejné správy by (po jeho dobudování) měly platit dvě základní zásady: 1. občan by měl mít přístup ke všem evidencím, které o něm veřejná správa vede. 2. občan by měl mít možnost sám (i prostřednictvím Internetu) iniciovat aktualizaci změněných dat (např. změna adresy bydliště). Vztáhneme-li tuto zásadu na zdravotnické informační systémy, pak by to znamenalo, že občan by měl mít přístup ke své zdravotní dokumentaci i k finančnímu přehledu plateb a přehledu čerpání svého zdravotního pojištění.

Národní referenční centrum Sdílený registr Národní Referenční centrum Sdílené bezpečné referenční rozhraní Zajišťuje sdílení a ochranu lékařské dokumentace Ukažme si, jak výše zmiňovaná struktura informačních systémů veřejné správy může zabezpečit ochranu citlivých osobních dat ve zdravotnických informačních systémech.

Národní referenční centrum Zpřístupnění informací o finančních tocích veřejného zdravotního pojištění jako nezbytnou podmínku veřejné kontroly nakládání s finančními prostředky Sběr a zveřejňování dat o nákladech (DRG) a kvalitě péče Zprostředkovává informace o individuálně čerpané péči pacientům Zprostředkovává přenos zdravotnické dokumentace /návaznost na IZIP a další datové sklady/ Poskytuje garantované informace o závazcích pojišťoven při žádosti ZZ o bankovní úvěry

Léková politika Z hlediska ekonomické stability systému je nutno dodržet zásadu že růst nákladů na léky nesmí překročit růst příjmů zdravotního pojištění. V každé z lékových skupin bude zajištěno aby minimálně jeden lék byl plně hrazen z veřejného zdravotního pojištění. Hlavní koncepční změnou v oblasti v oblasti lékové politiky je zavedení systému transparentních třístupňových regulačních opatření lékové politiky a spotřeby zdravotnických prostředků

Léková politika Regulace maximální cenou MF Kategorizační proces Porovnání evropských cen Historie a empirický výpočet MF Cena požadovaná výrobcem Regulace maximální cenou MF Stanovisko státu Stanovisko firem Informace evropské agentury Kategorizační proces Stanovisko plátců Cena, úhrady z v.z.p., Úroveň doplatku Snaha firem Preskripční omezení Proces dohodnuté nejvyšší ceny Cena pro plátce Doplatek pacienta

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Elektronické identifikátory Léková politika Recepty „po drátech“ využití Informace o předepsaných lécích jinými lékaři v poslední dobé Sdílené bezpečné referenční rozhraní Národního referenčního centra a Elektronických identifikátorů Elektronické identifikátory pro elektronickou preskripci léků Zefektivnění sledování účelné preskripce Další uplatnění mechanismu propojení přes referenční, sdílené a bezpečné rozhraní je umožnění elektronické preskripce léků. Vytvořením subsystému elektronické preskripce se zjednoduší a zpřehlední preskripce léků, umožní se průběžné sledování nákladů pojišťovny na léky (recept na lék částečně či úplně hrazený pojišťovnou je v podstatě poukázka na peníze). Následně bude možné predikovat jejich spotřebu, případně sledovat podklady pro hodnocení účelné farmakoterapie.

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Ověření oprávněnosti přístupu lékař Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Obsah receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, Příjmení Id receptu obsah receptu vydané léky… Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Obsah receptu Id receptu obsah receptu Pacient Lékař Vystavení receptu

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Id receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, Příjmení Id receptu obsah receptu vydané léky… Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Obsah receptu Id receptu obsah receptu Pacient Lékař Vystavení receptu

Registr vydaných receptů Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Ověření oprávněnosti přístupu lékárník Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Id pojištěnce Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu Id receptu obsah receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, příjmení,… Platnost receptu, Obsah receptu, Pacient Lékárník Vydané léky Výběr receptu

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,…. Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Společně sdílený registr využívaný i dalšími aplikacemi Elektronický identifikátor Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků pro ověření oprávněnosti ke čtení či zápisu dat Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Neutrální data Citlivá data Jméno, příjmení,… poskytnuta pouze oprávněné osobě! důležitá pro ekonomický rozbor a informace o spotřebě léků Platnost receptu, Obsah receptu, Pacient Lékárník Vydané léky Výběr receptu

Čipová karta pojištěnce elektronická identifikace pojištěnce klíč k lékařské dokumentaci klíč osobního přístupu k informacím o čerpání zdravotní péče (účet pacienta pro kontrolu účtovaných položek) zápis o provedených platbách limitovaných příspěvků elektronické recepty Čipová karta pojištěnce slouží nejen k evidenci o provedených platbách limitovaných příspěvků ale i jako klíč své lékařské dokumentaci a klíč osobního přístupu k individuálním datům v pojišťovně (pro prokázání pojistného stavu a pro zkontrolování všech účtovaných plateb – přístup k osobnímu účtu) i jako nosič elektronického receptu.

Zdravotní knížky Čipová karta pojištěnce slouží nejen k evidenci o provedených platbách limitovaných příspěvků ale i jako klíč své lékařské dokumentaci a klíč osobního přístupu k individuálním datům v pojišťovně (pro prokázání pojistného stavu a pro zkontrolování všech účtovaných plateb – přístup k osobnímu účtu) i jako nosič elektronického receptu.

Zdravotní knížky Data Data Portál Národního referenčního centra Chráněný přístup elektronická identifikace pojištěnce klíč k lékařské dokumentaci klíč osobního přístupu k informacím o čerpání zdravotní péče (účet pacienta pro kontrolu účtovaných položek) zápis o provedených platbách limitovaných příspěvků elektronické recepty Čipová karta pojištěnce slouží nejen k evidenci o provedených platbách limitovaných příspěvků ale i jako klíč své lékařské dokumentaci a klíč osobního přístupu k individuálním datům v pojišťovně (pro prokázání pojistného stavu a pro zkontrolování všech účtovaných plateb – přístup k osobnímu účtu) i jako nosič elektronického receptu.

Zefektivnění výdajů Organizační změny

Zefektivnění výdajů Změna systému dohodovacích řízení : Rozdělení dohodovacího řízení na segmenty (lůžková péče, ambulantní a ostatní péče, léky a zdravotnické prostředky) s vlastním režimem dohodování Vytvoření Rady pro úhradu zdravotní péče pro určení základních parametrů úhrad a řešení nedohod. Využití Národního referenčního centra pro zabezpečení objektivních podkladů pro dohodovací řízení

Zefektivnění výdajů Změna systému úhrad zavedení systému DRG pro změnu úhrad akutní lůžkové péče a sledování kvality poskytnuté zdravotní péče zavedení jednoročního období úhrad optimalizaci rozsahu hrazené péče na základě podrobné analýzy s využitím standardů; revize seznamu zdravotních výkonů, dopravních výkonů seznamu léčiv a zdravotnických prostředků, indikačního seznamu lázeňské péče s cílem eliminovat dosud hrazené výkony, které nejsou základní zdravotní péčí hrazenou z veřejného zdravotního pojištění

Zefektivnění výdajů Změna systému úhrad redukci úhrad nadbytečně prováděných výkonů účinnou revizní činností zavedením DRG zavedení systému motivace pojištěnce limitovanými příspěvky pojištěnců zpřístupněním informací o poskytnuté péči snížení růstu výdajů za léky a zdravotnické prostředky využitím centra účelné farmakoterapie při NRC kategorizační komisí pro léky i pro zdravotnické prostředky regulačními opatřeními zavedením elektronické preskripce zefektivnění preventivní péče – včasným zachycením vysoce nákladných onemocnění a včasnou léčbou dojde ke snížení nákladů za zdravotní péči

Správa zdravotního pojištění Správa zdravotního pojištění je veřejnoprávní instituce založená a pracující na základě podmínek a v rozsahu definovaných zákonem. Je hlavním koordinačním orgánem veřejného zdravotního pojištění.

Institucionální zajištění Veřejného zdravotního pojištění Správní rada SZP Zdravotní pojišťovny MZ MF Rada pro úhrady zdr. péče Zdravotní pojišťovny Poskytovatelé zdrav. péče MZ MF Zdravotní pojišťovny Správa zdravotního pojištění Ministerstvo zdravotnictví Dohodovací řízení Kraje NRC Informační, technická a expertní podpora. Národní součást EZICC Zdravotnická zařízeni Pojištěnec

Správa zdravotního pojištění přerozděluje vybrané pojistné v plné výši podle indexů nákladovosti na zdravotní péči ve stanovených věkových skupinách pojištěnců i s respektováním rovnosti přístupu k regionům, vypracovává rozbory, ekonomické zprávy a analýzy za celý systém veřejného zdravotního pojištění pro MZ, vládu, Parlament ČR ve stanovených termínech zajišťuje sběr dat, správu dat a informací za celý systém zdravotního pojištění spravuje registry (registr pojištěnců, plátců, smluvních ZZ, cizinců atd.) spravuje fondy (společné ) systému zdravotního pojištění včetně fondu řešící problematiku velmi nákladné, nepojistitelné a nepojištěné péče

Správa zdravotního pojištění organizuje a provádí pojistně matematickou, statistickou a finanční činnost ve zdravotním pojištění provádí kontrolní činnost - rozsah a pravomoci budou stanoveny zákonem provádí regulační činnost - vydává pozitivní a negativní lékové listy, vyhlašuje regulační opatření k efektivnějšímu a účelnějšímu vynakládání finančních prostředků v systému zdravotního pojištění pro jednotlivé typy zdravotní péče sjednává ceny zdravotní péče se zdravotními pojišťovnami a poskytovateli zdravotní péče na určené období za podmínek stanovených tímto zákonem . navrhuje Ministerstvu zdravotnictví vyhlášení nucené správy nad pojišťovnou a likvidaci pojišťovny.

Správa zdravotního pojištění Po projednání a dohodě s příslušnými institucemi předkládá Ministerstvu zdravotnictví návrhy na úpravy stávajících i nových závazných postupů pro poskytování zdravotní péče hrazených z veřejného zdravotního pojištění Správa předkládá Ministerstvu zdravotnictví návrhy na : seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, kategorizace výkonů a zařazení nových výkonů do seznamu. seznam léčiv seznam zdravotnických pomůcek (PZT) seznam zvlášť účtovaných materiálů seznam stomatologických výrobků jednotné podmínky a náležitosti, které je třeba splnit v souvislosti s předkládáním žádostí o zařazování nových léčiv, nových výkonů, nových technologických postupů, přístrojů, materiálů atp.(např. z hlediska jejich efektivnosti, účelnosti a možné kategorizace) pro rozhodování o jejich úhradě ze zdravotního pojištění

Správa zdravotního pojištění v souladu s Nařízením EHS č. 1408 a č. 574/71 a mezinárodními smlouvami zajišťuje úhradu zdravotní péče poskytnuté českým pojištěncům v zahraničí a naopak v rozsahu vymezeném zákonem. metodicky řídí pojišťovny v rozsahu stanoveném zákonem (např. ve spolupráci s MZ a MF v oblasti výkaznictví, jednotných způsobů a postupů účtování, v oblasti sběru dat, periodických statistických hlášení, revizní činnosti, kontrolní činnosti, informačních toků, sjednocování softwaru, v oblasti revizní činnosti, zajišťuje informační vzdělávací akce pro poskytovatele a poskytuje jim informace v rozsahu stanoveném zákonem atp.) vypracovává a vydává tiskopisy a číselníky potřebné pro systém veřejného zdravotního pojištění (např. číselník léčiv a PZT, zvlášť účtovaných materiálů atp.) oznamuje Ministerstvu zdravotnictví ta smluvní zdravotnická zařízení v nichž dojde k hrubému porušování zákona v oblasti práv pacienta na bezplatnou péči, zásadním problémům v oblasti kvality poskytované péče - ohrožující zdraví pacientů atp.

Zefektivnění výdajů - shrnutí Zdravotní péče Změna systému úhrad Porovnávání nákladů a kvality péče (DRG a další metody) Dohodovací řízení (změna období úhrad, změna mechanismu dohodovacího řízení) Definice standardů Transparentnost finančních toků a kvality zdravotní péče (veřejná informovanost – prostřednictvím NRC) Motivace pojištěnce prostřednictvím limitovaných příspěvků Přístup pojištěnce k přehledu úhrad poskytnuté zdravotní péče (prostřednictvím čipové karty a NRC) Elektronická preskripce (prostřednictvím čipové karty a NRC). Regulace, revizní činnost, léková politika – prostřednictvím Správy zdravotního pojištění

Zefektivnění výdajů - shrnutí Správa systému Informační a clearingové centrum pro výběr zdravotního a sociálního pojistného (případně i v kombinaci s informačními a clearingovými službami pro výběr daní) zprůhlední a zjednoduší výběr. Společný příjem dokladů o vyúčtování zdravotní péče a jeho redistribuce do jednotlivých zdravotních pojišťoven (prostřednictvím NRC). Zprostředkování úhrad za zdravotní péči zdravotnickým zařízením ze všech zdravotnických pojišťoven (distribuce uznaných finančních závazků prostřednictvím NRC) Činnosti společného zájmu veřejného zdravotního pojištění zajišťované Správou zdravotního pojištění (přerozdělení příjmů, správy registrů pojištěnců a zdravotníků, metodik a datových rozhraní, informační podpora…).

Financování zdravotní péče SÍŤ

Síť zdravotnických zařízení Nástroje pro optimalizaci metodika plánování kapacit podle koncepcí jednotlivých oborů medicíny; rozmisťování (provozně či investičně) nákladné zdravotnické techniky bude realizováno na základě souhlasu nezávislé komise jmenované vládou; legislativa určující minimální požadavky personálního a přístrojového vybavení poskytovatele včetně požadavku na minimální spádovou oblast, podklady pro vytvoření minimálních standardů a jejich aktualizace budou zajišťovat odborné společnosti a vlastní kontrola splnění těchto požadavků bude prováděna Českou lékařskou komorou;

Síť zdravotnických zařízení Nástroje pro optimalizaci krajské zdravotní plány, sestavené podle jednotné metodiky zohledňující analýzu zdravotního stavu obyvatelstva, demografické údaje , kvalitu životního prostředí, dopravní obslužnost; periodická výběrová řízení na ambulantní i lůžkovou péči zohledňující kvantitu i kvalitu poskytovaných služeb; legislativa určující povinnost informovat veřejnost o kvalitě poskytované péče.

Zvýšení transparentnosti – veřejná kontrola náklady Důležitá kritéria, podle kterých lze restrukturalizovat síť a optimalizovat pravidla financování zdravotnických zařízení Podpora konkurence zdravotnických zařízení Porovnání kvality a nákladů Zveřejňování výsledků kvalita Průběžná veřejná kontrola finančních toků a kvality Pouze na základě veřejně dostupných údajů o nákladech a kvalitě je možné restrukturalizovat síť zdravotnických zařízení a optimalizovat pravidla jejich financování. Zveřejňování údajů o nákladech a kvalitě z hlediska regionu, i jednotlivých zdravotnických zařízení

Síť zdravotnických zařízení Základní priorita Koncentrace superspecializované a specializované lůžkové zdravotní péče do optimálních funkčních celků (podle požadavků současné medicíny) tak, aby bylo jejich využití včetně drahé přístrojové techniky co nejefektivnější z hlediska kvality a kvantity poskytovaných služeb i ekonomické bilance. S tím souvisí restrukturalizace lůžkového fondu nadbytečných kapacit akutní lůžkové péče na lůžka následné péče a rovněž přesun značné části léčby do ambulantní sféry.

Síť zdravotnických zařízení Vymezení kompetencí V případě ambulantní a lůžkové péče spadající pod kraj je rozhodování v pravomoci kraje a pojišťoven (při dodržení platné legislativy stanovujcící výše uvedené minimální požadavky spádovosti, personálního a přístrojového vybavení), v případě přímořízených organizací a superspecializované péče je rozhodování v pravomoci státu po dohodě s pojišťovnami (výběrová řízení). Pro ekonomicky zvlášť náročnou superspecializovanou péči (AIDS, hemofilie, transplantace a pod.) vytvořit zvláštní způsob financování (oddělený fond nebo definování zvláštních kriterií pro úhrady). U zdravotní péče, která není hrazena z veřejného zdravotního pojištění (mimostandardní nebo nesmluvní) se výběrové řízení nepředpokládá, trvá však nutnost dodržení minimálních standardů personálního a přístrojového vybavení (nikoli spádovosti).

Síť zdravotnických zařízení Veřejná kontrola nakládání s veřejnými prostředky Použití finančních zdrojů z veřejného zdravotního pojištění bude kontrolováno prostřednictvím NRC, které bude zpřístupňovat informace o finančních tocích (úhrady zdravotních pojišťoven a příjmy poskytovatelů za zdravotní péči) jako nezbytnou podmínku veřejné kontroly. Současně bude připravován zákon o veřejnoprávní instituci s vymezením subjektů (perspektivně i některá lůžková zařízení) spadajících do to tohoto režimu. Bude zachován volný výběr poskytovatele zdravotní péče. Spádové oblasti budou určeny pouze pro případy nepřijetí pacienta v jiném zařízení.

Záchranná zdravotní služba Po dohodě s hejtmany bude realizováno převedení organizace, řízení a financování záchranné zdravotní služby pod centrální státní správu. Poskytování urgentní medicíny náleží k oblastem vymezeným komunitárním právem. Každý občan EU by měl mít, v případě úrazu nebo náhlého onemocnění, vyžadujícího rychlý zásah, zajištěnou stejnou péči ve všech státech a regionech EU. Bude vytvořena nová legislativní norma pro provozování rychlé záchranné služby – pozemní i letecké. Bude zachována dojezdová doba do 15ti minut a budou stanovena cílová místa převozu, která budou pro tyto účely akreditovaná

Národní zdravotní ukazatele Postihují: rovný přístup ke zdravotnictví kapacitu a schopnosti zdravotnického systému zabezpečení odpovídající zdravotní péče produktivitu a účinnost zdravotnického systému klinickou efektivita léčebné výsledky zdravotní péče zkušenosti pacientů se zdravotnictvím

Národní zdravotní ukazatele budou vyhodnocovány ve vazbě na: průměry zemí EU a komparovány s nejlepší zemí EU regionální hodnocení výsledků práce zdravotnického systému místní hodnocení výsledků podle druhu Veřejné zdravotnické služby

Zpětné vazby pomocí zdravotnických ukazatelů a indikátorů kvality Veřejné zdravotní pojištění Veřejné zdravotnické služby (poskytované z veřejného zdrav. pojištění) Národní zdravotnické ukazatele Regionální ukazatele Místní ukazatele Ukazatele podle zdr. služeb Evropská Unie

Koordinace evropské zdravotnické politiky Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum Benchmarking Průběžné srovnávací studie mezi členskými státy NL Portály referenčních center členských států SE AT CZ DE IT Fig. 14 The EHCICC could be a tool for the secure transfer and storage of sensitive health data in data warehouses in cases where it will provide the environment for the joining and separating of identifying and health data parts of the documentation for authorized person(-s) only. Struktura spotřeby léků, Indikátory kvality zdravotní péče… Cenová struktura

Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum Bude se zabývat především: vzájemným přeúčtováním nákladů za skutečně poskytnutou zdravotní péči přeúčtováním paušálních úhrad a to za důchodce a rodinné příslušníky osob zaměstnaných v jiném státě řešením přeúčtování nákladů na zdravotní péči mezi národními zdravotními pojišťovnami v rámci smluv o vzdání se úhrad sledování nákladů zdravotní péče sledováním kvality zdravotní péče lékovou politikou poskytováním certifikačních a autorizačních služeb

Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum Základní předpoklady: komunikační propojení národních center úhrad, zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotní péče členských států s vysokými přenosovými rychlostmi v režimu on line zachování národních informačních systému zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotní péče a jejich datových rozhraní – převod jednotlivých národních datových rozhraní bude řešen v centru využití Evropského průkazu pojištěnce s identifikací státu, pojišťovny a pojištěnce

Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum Výhodami navrženého řešení jsou zejména : údržba veškerých národních datových rozhraní a číselníků na jediném místě vysoká přístupová rychlost a dostupnost dat pro veškeré účastníky systému vysoká kvalita dat zabezpečení dat a ochrana proti neoprávněnému přístupu jednotná informační základna s možností mezinárodního srovnání zjednodušení komunikace (poskytovatel a zdravotní pojišťovna komunikuje pouze s jedním místem ve svém národním datovém rozhraní)

Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum Etapy projektu EZIC: Příprava úvodní studie a na jejím základě vznik pilotního projektu. Pilotní projekt s jedním partnerským státem (Slovenská republika). Připojení dalších čtyř až pěti států k pilotnímu projektu. Připojení všech států na základě dobrovolnosti nebo na základě evropského právního předpisu.

Reformní kroky Krátkodobé – operativní opatření vedoucí stabilizaci systému zveřejňování výsledků hospodaření přímo řízených organizací prohloubení kontrolních mechanizmů ve zdravotních pojišťovnách s cílem zamezit prohlubování finančního deficitu zavádění stoprocentního přerozdělení příjmů zdravotního pojištění příprava zákona o zveřejňování ukazatelů kvality zdravotní péče zavádění systému úhrad pomocí DRG rozšíření činností Národního referenčního centra novela zákona o veřejném zdravotním pojištění vytvoření metodiky krajských zdravotních plánů zřízení nezávislé komise pro nákladnou zdravotnickou techniku

Reformní kroky Střednědobé (do konce volebního období) zákon o zdravotnických zařízeních zákon o zdravotní péči zákony o zdravotních pojišťovnách zákon o veřejnoprávních organizacích zákon o zdravotnické záchranné službě příprava Integrovaného zdravotnického informačního systému příprava Evropského zdravotnického informačního a cleringového centra příprava elektronického identifikátoru a evropského průkazu zdravotního pojištění optimalizace sítě poskytovatelů zdravotní péče změna systému financování zdravotní péče organizační změny systému veřejného zdravotního pojištění (Správa zdravotního pojištění, dohodovací řízení …)

Reformní kroky Dlouhodobé (po roce 2006) zavedení elektronického identifikátoru a evropského průkazu zdravotního pojištění (do roku 2008) rozšíření funkcionality Integrovaného zdravotnického informačního systému realizace Evropského zdravotnického informačního a clearingového centra pokračování v realizaci kroků střednědobé etapy

Závěr Navržená koncepce si klade nemalý cíl vytvořit rámec reformních kroků s obecným modelem financování s možností pružného nastavení jednotlivých parametrů, tak aby ve své podstatě byla využitelná dlouhodobě i při změnách politické reprezentace. Reformní kroky navržené v koncepci jsou dlouhodobého charakteru a většina z nich je vyžaduje více času než dovolují časté změny ve vedení rezortu zdravotnictví. Z tohoto důvodu považujeme za nezbytné, aby koncepce prošla jak politickou, tak i odbornou diskusí, aby mohl být vytvořen základ dlouhodobých koncepčních změn zdravotnictví.