Asimilace artikulační – Se změnou místa tvoření: n + k, g

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro mluvčí romského etnolektu češtiny
Advertisements

Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
VY_12_INOVACE_ČJL1.41 VY_12_INOVACE_ČJL1.41
Adwerbs Příslovce.
PRESENT SIMPLE přítomný čas prostý kladné oznamovací věty Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
MENU  HRA HRA  NÁPOVĚDA NÁPOVĚDA  AUTOR AUTOR.
Výslovnost samohlásek a souhlásek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výslovnost přejatých slov
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Potahování Bočnic. Konečná úprava Dokončovací práce-provádí zaškolený pracovník.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Tázací dovětky- Question Tags
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
 mění svůj tvar, skloňují se nebo časují  názvy osob, zvířat a věcí obr. 1 obr. 2 obr. 3.
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Vokály – Krácení PříkladSprávněChybně vím, vidím=vim, viďim prosím=prosim půjdu domů=pudu domu zahraničního=zahraňičňiho loňského=loňskeho.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Malá násobilka - procvičování
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
ORTOEPIE, KULTURA ZVUKOVÉ STRÁNKY ŘEČI
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
Modal verbs – could, should, would Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového.
Problematika neprospěchu žáka
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
PRVNÍ JEMNICKÁ BITVA O UPEVNĚNÍ KRÁLOVSKÉ MOCI LUCEMBURSKÉ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Digitální učební materiál
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
AUTOR: Mgr. Alena Kaĺavská NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_High numbers
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘÍPONY -SKÝ / -CKÝ
Co je správně? Byli jsme u babičky v Třeboni Bily jsme u babičky v Třeboni.
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Spisovná výslovnost 1.
Plural Množné číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Pardubice – Spořilov Autor: Ing. Miluše Uhlířová
SEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_01_Aj5_47
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
Příprava na PP ČJ – 7. třída
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_Slovní druhy
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA II. (Modal verbs II.)
Mocniny Druhá mocnina.
Transkript prezentace:

Asimilace artikulační – Se změnou místa tvoření: n + k, g Příklad Správně Chybně venku veŋku venku Kongo koŋgo kongo ten král ten král teŋ král

n + p, b Příklad Správně Chybně honba honba homba klenba klenba klemba hanba hanba hamba bonbon bonbon i bombón hanba hanba! i hamba!

n + v, f Příklad Správně Chybně konvička konvička koɱvička konference konference koɱference

t, d + ň; n + ť, ď Příklad Správně Chybně špatně špatňe i špaťňe hodně hodňe i hoďňe studenti studenťi i studeňťi nad ním nad ním naď ním on děkuje on ďekuje oň ďekuje

Skupiny sykavek Příklad Správně Chybně zčervenat sčervenat ščervenat rozčílit rosčílit roščílit rozšířit rosšířit roššířit n. rošířit

Artikulační asimilace se změnou způsobu tvoření: t, d + s Příklad Správně Chybně dětský ďetskí i ďeckí bohatství bohatství i bohactví městský mňestskí i mňesckí lidský litskí i lický větší vjetší i vječí kratší kratší i kračí

Artikulační asimilace se změnou způsobu tvoření: t, d + s Příklad Správně Chybně předsíň přetsíň přecíň nadšené natšené načené pod sebou pot sebou pocebou od sestry ot sestri ocestri

n, ň + s, z, š, ž Příklad Správně Chybně ženská ženská žencká Slovensko slovensko slovencko menší menší menčí i meňčí loňský loňskí loňckí i lonskí Honza honza honʒa

Příklad Správně Chybně kapsa kapsa kapca lepší lepší lepčí

Tvary slovesa být Příklad Správně Chybně byl jsem bil sem i bil jsem šla jsem šla sem i šla jsem kde jste gde ste seďeli i seděli? gde jste seďeli podmínky jsou podmínki jsou kdo jste? gdo jste? Jsem rád. jsem rád sem rád Jsou to oni? jsou to oňi? sou to oňi?

Sloveso jít Příklad Správně Chybně jde domů jde domú de domú jdeš pozdě jdeš pozďe deš pozďe přijď přijť i přiť přijďte přijťte i přiťte příte

Číslovky Příklad Správně Chybně sedm sedm i sedum sedn osmnáctkrát osmnáctkrát osn... i osumnáctkrát

Slova přejatá Nahrazování hlásek Labializované vokály Příklad Správně Chybně Goethe ge:te Büchner bi:chner Petöfi pete:fi

Příklad Správně Chybně Thatcherová tečrová Smith smis Anglické th /Ɵ/ Příklad Správně Chybně Thatcherová tečrová Smith smis

Výslovnost s/z Příklad Správně Chybně resort resort i rezort disertace disertace i dizertace renesance renesance i renezance diskuse diskuse i diskuze režisér režisér i režizér

s + m, n, r, l, j Příklad Správně Chybně cenzura cenzúra -ismus/izmus -izmus kurzy kurzi plazma plazma dislokace dislokace i dizlokace personál personál personifikace personifikace insignie insignije konsonant konsonant konsenzus konsenzus konsekvence konsekvence