BELGIE PREZENTACE DO PŘEDMĚTU KOMPARACE POLITICKÝCH SYSTÉMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Součástí státního území
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Konflikty v Belgii Valoni a Vlámové
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Česká republika – demokratický stát
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Přednáška č. 4 Horák Jakub
Historické milníky evropského práva
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Poválečné Československo
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Organizace Státní správy
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Tato prezentace byla vytvořena
Národnostní složení Belgie
Parlamentní volby 1946 Poválečná politická situace
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Demokracie a její hodnoty
Dělba moci.
Politický systém Itálie
Politický systém Portugalska
Moc výkonná Pavel Šuranský.
Charakteristické rysy československé demokracie
Evropská Unie.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Ústavní vývoj 1918-?.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Republika Jižní Afrika JUDr. Maxim Tomoszek. Charakteristika země 1,221 mil. km 2 47 mil. obyvatel 3 hlavní města – Pretoria (moc výkonná), Bloemfontein.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Irsko.
Belgie Vlámové vs. Valoni.
Politický systém Rakouska
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Prezident a vláda. Prezident ● Prezident je titul, kterým se označuje vedoucí organizace, obchodní společnosti nebo státu. V některých jazycích (francouzština)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VLÁDA. Vláda – předseda vlády (premiér) - místopředsedové - ministři Vláda České republiky  je vrcholný orgán výkonné moci  vláda je jmenována vždy.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Evropské politické strany Zuzana Kasáková. Evropské politické strany Politické strany na evropské úrovni Vymezení Cíle.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Kočí Kristýna UČO: Oficiální název: Španělské království Hlavní město: Madrid Rozloha: km² Počet obyvatel: 46 milionů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/12_VLÁDA__MINISTŘI_PREZIDENT Téma: Vláda, ministři,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Právní základy státu.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Stát Definice, funkce, typy.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Ústavní vývoj
První republika – Zajistit hranice republiky
Úvod, základní principy a cíle
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
První čs. republika.
Politický systém ČSR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

BELGIE PREZENTACE DO PŘEDMĚTU KOMPARACE POLITICKÝCH SYSTÉMŮ Ondřej Maška, Lucie Vyhnálková

Úřední název: KRÁLOVSTVÍ BELGIE Rozloha: 30 518 km2 Hlavní město: Brusel Počet obyvatel: 10 511 382 Složení obyvatelstva: Vlámové 57%, Valoni 32%, ostatní 11% Forma státu: konstituční monarchie, federální stát Administrativní členění: 3 územní celky (Vlámsko, Valonsko, Brusel-hlavní město), 10 provincií Úřední jazyky: francouzština, nizozemština, němčina Náboženství: římsko-katolické 75%, protestanti a ostatní 25% Měna: euro

Federální uspořádání a) tři Regiony – vlámský, valonský a Brusel-hlavní město (územní princip) b) tři Společenství – francouzská, vlámská a germanofonní (jazykový princip)

Jazyková hranice Vznik Belgie r. 1830 jako samostatného unitárního státu - teritoriálně nehomogenní (vlámsky hovořící Vlámové, frankofonní Valoni a po 1. sv. válce přibyla ještě německojazyčná menšina) Jazykové spory - francouzština úředním jazykem, převaha francouzsky mluvící elity Ke zrovnoprávnění s vlámštinou docházelo postupně (r. 1878 byla v provinciích severní části země vlámština zrovnoprávněna v úředním styku s francouzštinou – tím vznikla jazyková hranice, která se neustále měnila) Teprve po roce 1960 se výrazně vyhrocují etno-lingvistické problémy mezi Valony a Vlámy r. 1962 stanoveny definitivní dodnes platné jazykové hranice mezi vlámskou, valonskou a německojazyčnou komunitou a bilingvní vlámsko-valonská oblast (definovaná pro administrativní potřeby) – vz. 4 jazykových regionů (pro administrativní potřeby) Jazykové regiony: 57,7% Vlámové, 31,6% Valoni (frankofonní), 10% bilingvních (Brusel) a 0,7% německojazyčných obyvatel

Státní Reformy 5 státních reforem (1970-2001) – postupná federalizace Belgie: 1. reforma 1970 Vlámové si prosadili vznik 3 Kulturních společenství (vlámské, valonské a německojazyčné), které získaly autonomii v kulturních záležitostech Frankofonní obyvatelstvo prosadilo vznik 3 regionů (Flandry, Valonsko a Brusel) 2. reforma 1980 Původní Kulturní společenství se přejmenovávají na Společenství francouzské, vlámské a německojazyčné, přesun odpovědnosti i mimo kulturní oblast do sféry zdravotní a sociální Společenství mají vlastní radu a vládu, stejně tak regiony (ve Flandrech dochází k fúzi rady a vlády Společenství a Regionu) 3. reforma 1988-89 Region Brusel-hlavní město má vlastní radu a vládu Společenství získala další sféru odpovědnosti v oblasti vzdělávání Regionům rozšířeny kompetence na oblast dopravy a veřejných prací 4. reforma 1993 Belgie se stává federací (čl. 1 Ústavy zní: „Belgie je federální stát, který se skládá ze společenství a regionů“) Další rozšíření kompetencí Společenstev a Regionů, posílení politické a fiskální moci 5. reforma 2001 Tzv. Lambermontská a Lombardská dohoda – další posílení kompetencí

Rozdělení kompetencí Federální stát Zahraniční politika, obrana, sociální zabezpečení, zdravotní péče (pojištění, financování nemocnic), spravedlnost, vnitro (zejm. bezpečnost), věda a výzkum (pouze letecký a vojenský), doprava (železnice, bruselské letiště), fiskální politika Regiony Hospodářství, zaměstnanost, energetika, veřejné práce a doprava, místní rozvoj a plánování, ochrana přírody a vodních zdrojů, zemědělství, rybářství, správa a organizace komun, provincií a meziměstských organizací, rozvojová pomoc a zahraniční obchodů; 12 typů regionálního zdanění, kontrola financování kampaní politických stran Společenství Kultura (ochrana památek, turismus, média), jazyková politika, „osobní záležitosti“ (ochrana mládeže, rodinná politika, péče o postižené, přestárlé, integrace přistěhovalců), vzdělávání (od školek po univerzity), zdravotní péče (prevence, domácí péče, duševně choří)

Federální parlament Dolní komora: před federalizací 212 poslanců volených proporčním volebním systémem dnes je počet poslanců 150 Roku 1962 byl přijat zákon, podle něhož je povoleno vytváření politických klubů ve sněmovně (alespoň tři poslanci) Decentralizace - předkládaný zákon musí získat většinovou podporu obou hlavních jazykových komunit, tj. Vlámů a Valonů, respektive jejich představitelů v parlamentě každá z komunit může využít práva veta na všechna rozhodnutí, která by se mohla negativně odrazit na životě komunity

Federální parlament Horní komora Horní komora před federalizací: tvořilo ji 181 senátorů, z nichž 106 bylo voleno přímo, 50 provinčními zastupitelskými orgány a zbývajících 25 bylo jmenováno, a to budoucími kolegy Struktura federálního senátu: Od roku 1993 se počet senátorů radikálně snížil, a to na 71 osob Základním principem obsazování senátorských postů je dnes princip jazykových komunit: A) 41 senátorů představuje a zastupuje zájmy vlámské jazykové komunity, B) 29 senátorů reprezentuje zájmy francouzské jazykové komunity, C) 1 senátor zastupuje německou jazykovou komunitu.

Institucionální podoba federace

Vývoj volebního systému r. 1831 - volební právo pouze pro muže od 25 let, kteří platili daň z pozemkového vlastnictví 1893 volební právo rozšířeno na všechny muže; vysokoškolsky vzdělaní nebo vlastníci půdy měli možnost využívat ve volbách jeden, respektive dva hlasy navíc (plural voting) r. 1919 – zavedeno všeobecné a rovné volební právo pro muže od 21 let Volební právo pro ženy zavedeno r. 1948 (do té doby mohly ženy volit pouze v obecních volbách) r. 1979 snížena věková hranice pro účast ve volbách na 18 let do roku 1899 většinový volební systém, poté změněn na proporční Současnost: Volební účast povinná Proporční systém, (d’Hondtova formule přepočtu hlasů na mandáty), 5% uzavírací klauzule Parlamentní volby se konají každé 4 roky, na stejné období sestavována i vláda Volby do sněmovny reprezentantů i do senátu probíhají ve stejný den V případě, že vláda ztratí důvěru parlamentu, panovník je oprávněn dolní komoru rozpustit, pokud do tří dnů nenavrhne nového premiéra

Vývoj stranického systému Tradičně křesťansko-demokratické, liberální a socialistické formace obou jazykových skupin Katolíci v koalici s liberály do r. 1846, 80. léta 19. st. zformování socialistické strany Po zavedení proporčního volebního systému došlo k ustavení systému tří politických stran – v této podobě byl stranický systém na léta zakonzervován a s malými změnami fungoval až do šedesátých let 20. století „Zamrznutí“ odolalo i dočasné fázi vzestupu fašistických stran ve 30. letech a na dlouhou dobu odolávalo i vzestupu belgického regionalismu a nacionalismu

Vývoj stranického systému Charakter stranického systému se začal výrazně proměňovat v 60. letech 20. st. – požadavky regionální decentralizace, sílící jazykové napětí r. 1969-78 - jazyková diferenciace všech hlavních politických stran – štěpení na dvě jazyková křídla (př. Křesťanská lidová strana – r. 68 – vznik vlámské CVP a valonské PSC) Vznik de-facto dvou stranických systémů – valonského a vlámského Následkem rychlá frekvence střídání vládních koalic, vzestup extremistických stran, expanze dalších politických stran do obou systémů Současný stranický systém je význačný největší proměnlivostí (v rámci EU), je nepředvídatelný, lze označit za umírněný pluralismus

Politické strany Vlámské Valonské Vlámská strana křesťanských demokratů (CD&V) Vlámští liberálové a demokraté (Open VLD) Ljist Dedecker (LDD) Alternativní socialistická strana (SP.A) Groen! Lidový svaz (Volksunie – VU) Nová vlámská aliance (N-VA) Vlámský zájem (VB) Valonské Socialistická strana (PS) Humanistické demokratické centrum (CDH) Reformní hnutí (MR) Ecolo Národní fronta (FN)

Politické strany – křesťanský blok Vlámská strana křesťanských demokratů (CD&V) Navazuje na Křesťanskou demokratickou stranu – rozštěpení v r. 1968, změna názvu na Křesťanskou lidovou stranu – prosazování postupné federalizace země Po neúspěšných volbách změna politické orientace, další změna názvu - současný název od r. 2001 Podpora podnikání, dosažení vyrovnaného rozpočtu, důraz na rodinu a sociální témata rovnováha pravomocí mezi komunitami a regiony v jednotné Belgii V letech 2003-2004 v čele strany Yves Leterme

Politické strany – křesťanský blok Humanistické demokratické centrum (CDH) Původně Křesťansko – sociální strana (vz. při štěpení Křesťanské demokratické strany v r. 1968) Současný název od. r. 2002, změna programu po neúspěšných volbách v r. 1999 Ani ve volbách 2003 a 2007 nezískala výraznou podporu, přesto v r. 2008 členem koaliční vlády Křesťanské hodnoty, podpora státního intervencionismu Důraz na jednotnost Belgie Zaměstnanost, reforma důchodového systému, lepší soudnictví a policie Trvale udržitelný rozvoj

Politické strany – liberální blok Reformní hnutí (MR) Sociálně-liberalistická valonská strana Vznik sloučením několika stran v r. 2002 Volební úspěchy v 80 . letech, taktéž ve volbách 2003, 2007 Důraz na rozvoj podnikání, rodinu, pracovní místa, bezpečnost, ekologii Svoboda, právní stát Jednota Belgie Silně proevropská strana (podpora harmonizace, rozšiřování, společné zdanění…)

Politické strany – liberální blok Vlámští liberálové a demokraté (Open VLD) Vznik r. 1992 V letech 1999-2007 na vzestupu, úspěšná tzv. „duhová“ koalice (6 politických stran) V čele strany Guy Verhofstadt (premiér 1999 – 2008) Rozvoj ekonomiky a konkurenceschopného podnikání velmi liberální témata (př. legalizace lehkých drog, povolení euthanasie, registrované partnerství) Silně proevropské smýšlení

Politické strany – liberální blok Lijst Dedecker (LDD) Vlámská konzervativně-liberální strana založená v lednu roku 2007 vyloučeným senátorem z Open VLD Jean-Marie Dedeckerem Samostatnost Flander Jednotné daně, omezené podpory v nezaměstnanosti, přísné trestání kriminality Země je již dávno společensky a kulturně rozdělena, neboť komunity nesdílejí mediální prostředky – neexistence společného prostoru pro tvorbu veřejného mínění

Politické strany – socialistický blok Socialistická strana (PS) Vznik r. 1978 (štěpením Belgické socialistické strany) Dominantní postavení ve Valonsku Důraz na sociální témata, svobodu, spravedlnost, bezpečnost obyvatel, podpora imigrace Federalismus, státně regulovaná ekonomika Rovnost žen a mužů (zákon o rovném platu, zvýšení mateřské dovolené), více žen v parlamentu

Politické strany – socialistický blok Alternativní socialistická strana (SP.A) Vznik v r. 2001 (původně vlámské křídlo Belgické socialistické strany oddělené v r. 1978) Od r. 2003 v alianci s novou vlámskou politickou stranou SPIRIT – fakticky vznik nové strany SP.A – SPIRIT Úspěch ve volbách 2003 Důraz na možnost vzdělávání, děti, zabezpečení ve stáří, pracovní místa, azylová politika Ochrana klimatu

Strany zelených Valonská strana Ecolo a vlámská Groen! (původně AGALEV) se formovaly v 70 . letech 20. st., od 90. let pokládány za relevantní politické strany a potenciální partnery do případných koalic Úspěch ve volbách r. 1999, podílníky koaliční vlády G. Verhofstadta Po roce 2000 podpora trvale klesá Trvale udržitelný rozvoj, ochrana životního prostředí, sociální zabezpečení

Národně definované strany Lidový svaz (Volksunie – VU) Vznik v r. 1954, výsledkem sílícího vlámského národního hnutí Výrazný úspěch v 70 . letech, r. 1977-78 členem vládní koalice Požadavek ústavní reformy, která zaručuje vlámskou autonomii Spory ve straně vyústily v odchod části radikálů ze strany a vytvoření nové strany Vlámský blok (1979), která byla v r. 2004 po dlouholetém úsilí organizací bojujících za demokracii a lidská práva soudně zrušena – na Vlámský blok navázal Vlámský zájem Volksunie se rozpadla v r. 2001

Národně definované strany Nová vlámská aliance (N-VA) Pokračovatel Volksunie, mladá strana (vznik r. 2001) V roce 2004 navázala spolupráci s CD&V - nový stranický subjekt CD&V – N-VA (klasifikovaný jako kartelová strana) Úspěch ve volbách 2007, 2010 Hlavním cílem jejího programu je dosáhnout rozdělení Belgie ve dvou etapách -první by znamenala vytvoření konfederace Vlámska  a Valonska (Brusel město pod společnou správou); druhá etapa znamená „vypaření“ Belgie a vznik samostatného Vlámska V čele Bart de Wever Přepokládá poklidné rozdělení země, ke kterému dojde postupným přenášením kompetencí na nižší úroveň

Extrémní pravice Vlámský zájem (VB) Vznik r. 2004 po zrušení Vlámského bloku Návaznost na Vlámský blok, ale umírněnější rétorika Jako koaliční partner nepřijatelná Nezávislý vlámský stát Přísná politika imigrace, tvrdý postih kriminality (nulová tolerance), svoboda projevu NE evropskému „superstátu“, NE vstupu Turecka do EU Národní fronta (FN) Vznik r. 1985, nikdy nedosáhla většího úspěchu Cílem je připojení jižní části Belgie (Valonska) k Francii, spolupráce s francouzskou Národní frontou

Volby 2007 Témata voleb: Podoba státní reformy (požadavek Vlámů na větší autonomii při rozhodování o financích a sociálním systému → spory mezi oběma národnostmi), ekologie, imigrace Výsledek voleb: Nejvíce ztratilo uskupení socialistických stran ve Vlámsku a Valonsku Ztráta 9 mandátu SP.A patřila k jedněm z největších překvapení Strana tehdejšího ministerského předsedy (VLD) Guye Verhofstadta zaznamenala také velkou ztrátu, a to v podobě 7 mandátů Zcela nový subjekt Lijst Dedecker zaznamenal úspěch v podobě 5 mandátů, z části na úkor Open VLD Tyto volby ovládla koalice stran CD&V a NVA Ministerským předsedou se stal Yves Leterme

Volby 2007 Volební účast: 91,2 %

Volby 2010 r. 2010 – politická krize Vládní spory se týkaly rozdělení smíšeného bruselského předměstí  Brussel-Hal-Vilvoorde (Vlámové chtějí tento speciální volební obvod zrušit)) a financování regionů Kabinet Y. Letermeho se rozpadl poté, co vlámská liberální strana Open VLD opustila jeho koalici Král Albert II. přijal Letermeho rezignaci a vyhlásil předčasné volby, které se konaly 13.6. 2010 Témata voleb: zejména vlámsko-valonské spory (státní reforma, financování) Výsledky voleb: absolutní vítězství vlámské N-VA, na druhém místě se umístila valonská PS Výrazné ztráty zaznamenala CD&V, taktéž Open VLD Pro strany usilující o samostatnost hlasovalo ve Vlámsku 45% voličů! (výrazné posílení separatistických tendencí) Po volbách neschopnost sestavit vládu, selhání zprostředkovatelů Belgie v současnosti stále bez vlády (prozatímní vláda Y. Letermeho)

Volby 2010 Volební účast: 89,2%

Zdroje Alternativní socialistická strana : www.s-p-a.be Publikace: Říchová, Blanka a kol: Komparace politických systémů II. Západoevropské politické systémy. Praha: Oeconomica, 2009 Strmiska, Maxmilián a kol: Politické strany moderní Evropy. Praha: Portál, 2005 Odborná periodika: Mezinárodní politika Internetové zdroje: http://electionresources.org http://www.cepsr.com/ http://welections.wordpress.com http://www.businessinfo.cz http://www.europeum.org http://ispo.fss.muni.cz Webové prezentace politických stran: Alternativní socialistická strana : www.s-p-a.be Ecolo: www.ecolo.be Humanistické demokratické centrum :www.lecdh.be Křesťanští demokraté a Vlámové: www.cdenv.be Národní fronta : www.frontnational.be Nová vlámská aliance: www.n-va.be Reformní hnutí: www.mr.be Spirit :www.spirit.be Socialistická strana: www.ps.be Vlámské zájmy : www.vlaamsbelang.be Vlámští liberální demokraté: www.vld.be Zelení! : www.groen.be

Děkujeme za pozornost!