Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Legitimita v postkoloniálních státech – vybrané příklady z Afriky
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Sociální politika a Welfare State
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Korporativismus jako koncept
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Role školního koordinátora EVVO
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Marketingové prostředí
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Masmédia.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Průzkum trhu.
1.1. Charakteristiky různých stránek VM dr.Ján Mišovič, CSc
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Management - Motivování
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vůdcovství - leadership
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vůdcovství – leadership CVIČENÍ č.2
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Jihomoravs ký kraj.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Výzkum veřejného mínění
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média a jejich vliv
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
The customer journey AIDA Faktory ovlivňující chování spotřebitelů
Management - Motivování
Pedagogika a psychologie
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur dr.Ján Mišovič, CSc misovic@volny.cz

Role médií a vůdců mínění Úvod Role médií a interpersonální komunikace Názorový vůdce a teorie dvoustupňového toku komunikace Působení názorových vůdců a massmédií při utváření postojů obyvatel českého města Názoroví vůdci a utváření stranické loajality r

Role médií a vůdců mínění Technické prostředky využívají média k tomu, aby zvětšila rozsah svého působení.Působení je pozorovatelné i ze zeměpisného hlediska r

Role médií a vůdců mínění Masovou komunikaci lze chápat jako nový typ zprostředkování a kvalitativně novou dimenzi výměny informací, při které se stýkají organizace, instituce, vrstvy a skupiny zastoupené konkrétními lidmi, jako sdělovatelé a příjemci. r

Role médií a vůdců mínění D. Riesman v roce 1950 charakterizoval změny v americké společnosti z hlediska přístupu k působení vnějšího okolí. Hovoří o : tradičně řízeném typu,o niterně řízeném člověku, o vnějškově řízeném člověku r

Role médií a vůdců mínění Význam osobní mezilidské komunikace se dostává do popředí zájmu sociologů vedle působené propagandy a médií v čtyřicátých letech 20. století např. ve výzkumu P. Lazarsfelda a jeho spolupracovníků „The People´s Choice“ r

Role médií a vůdců mínění Pojem názorový vůdce (opinion leader) poprvé vymezil Lazarsfeld.Označoval osoby, které mají vliv na utváření názorů a postojů lidí kolem sebe. Lazarsfeld formuluje tezi o dvoustupňovém toku komunikace r

Role médií a vůdců mínění Z hlediska role názorového vůdcovství je důležitá jeho identifikace.Zjišťování názorového vůdcovství rozpracovala E. Noelleová prostřednictvím tzv. „síly osobnosti“ PS škály (Personality Strength Scale). r

Role médií a vůdců mínění Podle odpovědí na PS škále rozlišila čtyři skupiny osob: 1. S vysokou silou osobnosti skór 111 až 149 (23 %) , 2. S vysokým průměrem PS škály skór 91 až 110 (30 %) 3. S nízkým průměrem -skór 81-90 (30 %) , 4. S nízkou sílou osobnosti skór 75 -80 (17 %). r

Role médií a vůdců mínění Důležitý je i mechanismus podpory názorových vůdců. V obecné rovině přibližuje vnější podmínky podmiňující názorové vůdcovství francouzský sociolog P. Bourdieu r

Role médií a vůdců mínění První z československých reprezentativních výzkumných projektů na téma mezilidská komunikace a utváření politických postojů proběhl v letech 1999 až 2001 r

Role médií a vůdců mínění Výsledky z Klatov Názorově závislí na škále 75 až 149 bodů dosáhli do 99 bodů a v populaci tvoří 34, 7 % , názorově průměrní mezi 100-123 body představují 43,1 %, nejvyšší třetí kategorie se 101-149 bodů 22 ,2. r

Role médií a vůdců mínění Názorové vůdcovství podle zájmu o politiku Závis. průměr. mír vliv. náz.vůdci vůbec nez. 51 25 13 11 trochu z. 33 35 18 14 docela z. 26 28 21 25 velmi zaj. 14 27 24 35 r

Role médií a vůdců mínění Názoroví vůdci a utvážení stranické loajality. Vzniká volební chování na základě prvotního rozhodnutí, které se opakuje, nebo vždy nově váženého rozhodnutí? To je centrální otázka výzkumu volebního chování. r

Role médií a vůdců mínění Existují tři modely volebního chování, sociologický model, model racionálního chování,model stranické identifikace r

Role médií a vůdců mínění Z poznatků je zřejmé, že stranická identifikace se utváří tam, kde se utvářejí masové strany. Stranickou identifikací se myslí osobní vazba, kterou má jedinec k dané politické straně, nebo pocit sounáležitosti s danou politickou stranou r