registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Vypařování.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Pevné látky a kapaliny.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
TEPELNÉ MOTORY.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Změny skupenství látek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Tepelné motory.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
SPALOVACÍ MOTORY.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Digitální učební materiál
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Digitální učební materiál
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Látky mohou mít tři skupenství:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
FYZIKA Změny skupenství.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Změny skupenství látek (8. ročník)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Vypařování a kapalnění
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Interaktivní test na změny skupenství látek
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 24. března 2013 VY_32_INOVACE_170310_Opakovani_terrmiky_DUM OPAKOVÁNÍ TERMIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

Pravidla hry žáci se rozdělí do skupin učitel moderuje a řídí celou hru žáci se rozdělí do skupin skupiny střídavě vybírají otázky, na odpověď mají 60 s pokud odpoví správně, získávají body za špatnou odpověď se body neodečítají hru vyhraje skupina s nejvyšším počtem bodů učitel si může upravit pravidla tak, aby odpovídala jeho potřebám začít hru

Základní pojmy termiky Vyberte otázku Základní pojmy termiky Vlastnosti látek Tepelné motory Přeměny skupenství 1000 1000 1000 1000 2000 2000 2000 2000 3000 3000 3000 3000 4000 4000 4000 4000 KONEC

Základní pojmy termiky za 1000 Jmenujte tři stavové veličiny a uveďte jejich jednotky. Vysvětlete, proč jim říkáme stavové. odpověď

Základní pojmy termiky za 1000 Tlak – p [Pa] Teplota – T [K] Objem – V [m3] Popisují stav soustavy. další otázka

Základní pojmy termiky za 2000 Jmenujte dva druhy teploměrů. Vysvětlete princip a uveďte použití. odpověď

Základní pojmy termiky za 2000 kapalinové teploměry pracují na principu teplotní roztažnosti látek (s Hg nebo s lihem) používají se v laboratořích, v lékařství bimetalové teploměry pracují na principu teplotní roztažnosti různých kovů slouží k orientačnímu měření teploty další otázka

Základní pojmy termiky za 3000 Popište původní Celsiovu teplotní stupnici. použití kdo ji navrhl jaké jsou její dva pevné body co je to trojný bod odpověď

Základní pojmy termiky za 3000 v praxi je nejpoužívanější autorem je Anders Celsius 0 °C – var vody 100 °C – tání ledu trojným bodem rozumíme existenci tří skupenství (např. u vody - pára, voda, led) najednou za určitého tlaku a teploty další otázka

Základní pojmy termiky za 4000 Vysvětlete pojem vnitřní energie. definice označení fyzikální veličiny , jednotka uveďte dva způsoby změny vnitřní energie s příklady odpověď

Základní pojmy termiky za 4000 vnitřní energie je celkový součet energií, především kinetické a potenciální, všech částic tělesa značí se U jednotkou je [J] vnitřní energie tělesa se může měnit prací nebo tepelnou výměnou Příklady: práce – obrábění kovů tepelná výměna – ohřátí lžičky v horkém čaji další otázka

Vysvětlete rozdíly mezi látkou krystalickou a amorfní. Vlastnosti látek za 1000 Vysvětlete rozdíly mezi látkou krystalickou a amorfní. Uveďte příklady. odpověď

Vlastnosti látek za 1000 Látky krystalické Látky amorfní pravidelné uspořádání krystalická mřížka NaCl, diamant Látky amorfní nepravidelné uspořádání vosk, asfalt, dřevo další otázka

Vlastnosti látek za 2000 Vysvětlete pojem délková teplotní roztažnost a uveďte dva příklady z praxe. odpověď

Vlastnosti látek za 2000 Při změně teploty dochází ke změně rozměru látky, při zvýšení teploty dojde k prodloužení a při snížení teploty dojde ke zkrácení tělesa. Projevuje se např. u potrubí (řešení pomocí dilatačních smyček), u mostů (řešení pomocí kluzných ložisek). další otázka

Vysvětlete pojem „anomálie vody“. Vlastnosti látek za 3000 Vysvětlete pojem „anomálie vody“. odpověď

Vlastnosti látek za 3000 Největší hustota vody je při 4 °C. Voda této teploty se pak v zimě nachází na dně rybníka a umožňuje rybám přežít. další otázka

Vysvětlete pojem plazma a uveďte 4 místa výskytu. Vlastnosti látek za 4000 Vysvětlete pojem plazma a uveďte 4 místa výskytu. odpověď

Vlastnosti látek za 4000 Plazma je ionizovaný plyn. Je to soustava elektricky nabitých a neutrálních částic. Vyskytuje se např. při blesku, v plameni svíčky, při polární záři a ve hvězdách. další otázka

Tepelné motory za 1000 Popiš princip parního stroje. uveď vynálezce kde se používal? odpověď

Tepelné motory za 1000 Parní stroj je pístový mechanismus, který přeměňuje tepelnou energii vodní páry na mechanickou energii. vynalezl jej James Watt používal se jako pohon pump, lodí, lokomotiv další otázka

Tepelné motory za 2000 Popište princip zážehového čtyřdobého motoru a uveďte názvy čtyř dob činností se stručným popisem. odpověď

Tepelné motory za 2000 Zážehový čtyřdobý motor je pístový spalovací motor. Palivem je směs benzínu a vzduchu. Čtyři doby činnosti: 1. sání - směs je nasáta do válce 2. komprese – píst stlačuje směs 3. expanze – stlačená směs je zapálena svíčkou, dochází k expanzi plynu 4. výfuk – píst vytlačuje zplodiny z válce ven další otázka

Tepelné motory za 3000 Popište vznětový čtyřdobý motor. popište princip popište jeho činnost uveďte použití odpověď

Tepelné motory za 3000 Vznětový motor je pístový spalovací motor. Palivem je nejčastěji nafta. Směs je stlačována ve válci a samovolně se vznítí. Čtyři doby činnosti jsou: sání, komprese, rozpínání, výfuk. Používá se v dopravních a zemědělských strojích. další otázka

Tepelné motory za 4000 Popište raketový motor princip palivo použití odpověď

Tepelné motory za 4000 Raketový motor funguje na principu akce a reakce. Palivo může být tuhé nebo kapalné. Není závislý na ovzduší. Palivem může být např. hydrazín nebo kapalný vodík. Používá se v raketách. další otázka

Skupenské přeměny za 1000 Popište skupenskou přeměnu tání. Uveďte rozdíl mezi táním látky krystalické a amorfní. odpověď

Skupenské přeměny za 1000 Při zahřívání pevné látky, při dosažení teploty tání se přestane zvyšovat teplota a pevná látka se začne přeměňovat na kapalnou látku. Látky amorfní, např. sklo, plasty, při zahřívání měknou a přeměňují se postupně na kapaliny, nemají určitou teplotu tání. Látky krystalické, např. NaCl, mají určitou teplotu tání. další otázka

Popište skupenské přeměny sublimace a desublimace. Skupenské přeměny za 2000 Popište skupenské přeměny sublimace a desublimace. odpověď

Skupenské přeměny za 2000 Sublimace Desublimace je přeměna z pevného skupenství přímo na plynné skupenství probíhá za normálního tlaku, např. u jódu, kafru, pevného CO2, ledu, sněhu a některých vonících a páchnoucích látek Desublimace opačná přeměna probíhá například u vodní páry, ze které vzniká při teplotě nižší než 0 °C jinovatka také probíhá při vzniku krystalků z jódových par další otázka

Vysvětlete závislost teploty varu vody na tlaku a uveďte využití. Skupenské přeměny za 3000 Vysvětlete závislost teploty varu vody na tlaku a uveďte využití. odpověď

Skupenské přeměny za 3000 Voda za normálního tlaku vře při 100 °C, pokud zvětšíme vnější tlak na vodu v uzavřené nádobě, budě vřít při teplotě vyšší než 100 °C. Tento poznatek se využívá např. v tlakovém hrnci (120 -130 °C), při výrobě papíru, při výrobě páry a při sterilizaci lékařských nástrojů. Naopak pokud snížíme vnější tlak na kapalinu, bude vřít při nižší teplotě. Při snížení tlaku na 2.10-4 Pa bude kapalina vřít při 60 °C. Tato skutečnost se využívá při výrobě sirupů, marmelád, cukru a sušeného mléka. další otázka

Popište skupenskou přeměnu – kondenzaci a uveďte příklady. Skupenské přeměny za 4000 Popište skupenskou přeměnu – kondenzaci a uveďte příklady. odpověď

Skupenské přeměny za 4000 Kondenzace je opačný proces než vypařování pára zkapalní v důsledku zmenšování svého objemu nebo snížením teploty uvolňuje se skupenské teplo kondenzační nastává na povrchu pevné látky např. poklička na hrnci nebo ve volném prostoru např. oblaka vytváření kapek usnadňují drobná zrnka prachu nebo elektricky nabité částice tzv. kondenzační jádra další otázka

POUŽITÁ LITERATURA ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus, 2003. ISBN 80-7196-223-6

CITACE ZDROJŮ Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010.

Děkuji za pozornost. Miroslava Víchová