26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE http://it.pedf.cuni.cz/~proch/program/trojuhl.htm http://planimetrie.kvalitne.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/výška_(geometrie) http://www.matweb.cz/trojuhelnik http://www.planimetrie.chytrak.cz/trojuhelnik.htm Autor: Mgr. Karel Rajchl
26.2 Co již víme rovnoběžnících? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.2 Co již víme rovnoběžnících? Čtverec i obdélník mají úhlopříčky shodné. Každé dvě protější strany jsou rovnoběžné a shodné. Čtverec i kosočtverec mají úhlopříčky navzájem kolmé. Každé dva protější úhly jsou shodné. Čtverec i obdélník mají všechny vnitřní úhly pravé. Úhlopříčky se v rovnoběžníku navzájem půlí. Rovnoběžník je středově souměrný podle průsečíku svých úhlopříček.
26.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? rozbor rovnoběžníku náčrtek od ruky s vyznačením toho, co známe zápis rovnoběžníku zápis konstrukce pomocí matematických symbolů konstrukce rovnoběžníku precizní náčrtek pomocí pravítka a kružítka diskuze nad počtem řešení - v rovině či polorovině závěr-diskuze
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.4 Co si řekneme nového? Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a=6 cm, b=4 cm, =75°. konstrukce zápis 1. AB; AB=a=6 cm rozbor 2. BAE; BAE = =75° 3. k; k(A; d=b=4 cm) b = d 75° 4. D; D AE k 5. l; l(B; b=4 cm) 6. m; m(D; c=a=6 cm) 7. C; C l m 8. Rovnoběžník ABCD Úloha má jedno řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a bodem D) závěr
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 26.5 Procvičení a příklady Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 3 cm, b = 4,5 cm, va = 4 cm. zápis konstrukce 1. AB; AB=a= 3 cm rozbor 2. p; pAB; |p,AB|=va= 4 cm 3. l; l(B; b= 4,5 cm) 4. C1, C2; C1, C2 p l 5. m; m(C1; a=c= 3 cm) 6. D1; D1 p m 7. n; n(C2; a=c= 3 cm) 8. D2; D2 p m 9. rovnoběžníky ABC1D1, ABC2D2 Úloha má dvě řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a bodem D) závěr
26.6 Další příklady Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.6 Další příklady Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: 1.) a = 5 cm, u = 7,5 cm, b = 3,5 cm 2.) c = 7 cm, va = 5 cm, d = 4 cm (Rada: c = a) 3.) a = 6 cm, d = 65 mm, va = 5 cm (Rada: pozor na jednotky!) 4.) a = 6 cm, d = 45 mm, va = 30 mm 5.) a=5 cm, =60°, b= 3,5 cm 6.) c=7 cm, =45°, d= 4 cm (Rada: c = a, = ) 7.) a=6 cm, =120°, d= 3 cm (Rada: = , d = b)
26.7 Types and properties of parallelograms - Construction Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Maths 26.7 Types and properties of parallelograms - Construction Part of the circle vertex side
26.8 Test znalostí a). strana a). zjištění zadaných prvků Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 26.8 Test znalostí Jak se nazývá průsečík dvou stran? a). strana b). vrchol c). výška d). obsah 3. Kolik má tento obr. počet řešení v rovině? a). 1 b). 2 c). 3 d). 4 Které zadání odpovídá rovnoběžníku? a). a=10cm, b=5cm, c=10cm, d=5dm b). a=1cm, b=1cm, c=1cm, d=1cm c). a=1mm, b=5mm, c=1mm, d=2m d). a=10cm, b=15cm, c=6cm, d=5dm Diskuze slouží ke: a). zjištění zadaných prvků b). určení počtu řešení c). určení počtu konstrukcí d). určení počtu neřešitelnosti Správné odpovědi: b d
26.9 Anotace Autor Mgr. Karel Rajchl Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 26.9 Anotace Autor Mgr. Karel Rajchl Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Rovnoběžník, rozbor, konstrukce, zápis, diskuze Anotace Prezentace popisující konstrukci rovnoběžníků