Škola Střední průmyslová škola Zlín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obvodová NS.
Advertisements

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Míšní nervy Olga Bürgerová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Nervová soustava II. – PNS, mícha
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_23_18 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Člověk a příroda Tematický okruh Biologie člověka Téma Tematická oblast Název Nervová soustava - 3. část Autor Mgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník 08-2012, LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník Anotace Prezentace –Nervová soustava – mícha páteřní, reflexy Přínos/cílové kompetence Žák pozná stavbu a funkci orgánových soustav lidského těla www.zlinskedumy.cz

Nervová soustava Nervová soustava Učivo navazuje na znalosti žáků o buňce Popisuje stavbu a funkci neuronu a všech částí nervové soustavy Nervová soustava – mícha páteřní, reflexy Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.

B) Mícha páteřní Prochází páteřním kanálem od týlního otvoru po 2. bederní obratel. Měří 40 – 45 cm. [01]

Stavba míchy páteřní [02]

Činnost míchy páteřní Zadní kořeny míšní přivádějí vzruchy do míchy. Na ně navazují zadní provazce tvořené bílou hmotou. Ty tvoří vzestupné – senzitivní dráhy do mozku. Z mozku jdou dolů přední provazce, které tvoří sestupné – motorické dráhy. Na ně navazují přední kořeny míšní, které vedou vzruchy do orgánů celého těla. Spojením zadních a předních kořenů míšních vznikají míšní nervy – 31 párů.

II. Obvodové – periferní nervy Nervy mozkomíšní Jsou ovlivněny vůlí člověka. Řídí kosterní svalstvo. Začínají v kůži a smyslových orgánech – senzitivní vlákna. Končí v příčně pruhovaných svalech – motorická vlákna.

2. Nervy vegetativní Nejsou ovlivněny vůlí člověka. Řídí útrobní orgány (srdce, cévy, potní žlázy, hladké svalstvo trávicí soustavy, pohlavní, vylučovací,….) Sympaticus Vychází z hrudní a bederní míchy, má stimulační účinky b) Parasympaticus Vychází z mozku a křížové míchy – má tlumivé účinky.

Obrázek vegetativních nervů parasympaticus sympaticus [03] parasympaticus

reflex Je základní funkční jednotka nervové soustavy. Reflexy: Podmíněné – získané během života Nepodmíněné – vrozené (sací, uchopovací, zívání, mrkání,…) Pokuste se vyjmenovat 3 podmíněné reflexy. Kdo jako první studoval podmíněné reflexy?

I.P. Pavlov Studoval podmíněné reflexy. Jak dokázal vznik podmíněného reflexu? Spolu s potravou pro psy rozsvítil červené světlo nebo spustil zvukový signál. Jak psi po čase reagovali? Začali slinit už při zaznění signálu či rozsvícení světla. Pavlov také dokázal, že podmíněné reflexy mohou vyhasínat. Jak?

Dynamický stereotyp Soustava po sobě následujících reflexů, které člověk vykonává automaticky. Řízení auta Psaní všemi deseti Hra na hudební nástroj Atd.

Pozor na úrazy míchy páteřní! Pokud při nějaké činnosti dojde k přerušení míchy páteřní, může člověk i ochrnout. Čím výš na míše k přerušení dojde – tím větší část těla znehybní. Zvláště nebezpečné je např. Skákání do vody tam, kde nevíme, jak je hluboko. Pády z výšky. Dopravní nehody.

Onemocnění nervové soustavy Klíšťová encefalitida – způsobena virem, který přenáší klíště. Inkubační doba – 1 – 2 týdny. Vysoké horečky, bolesti hlavy, třes, ochrnutí,.. Parkinsonova nemoc – porucha metabolismu některých neurotransmiterů. Projevuje se klidovým třesem, ztuhlými svaly,… Alzheimerova nemoc – onemocnění neurodegenerativní povahy. Poruchy paměti, narušení poznávacích funkcí, nastává rozvrat osobnosti.

Seznam citací NOVOTNÝ , HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. Ostrovní 30, Praha 1: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-819-3 [01]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinewithcord.jpg [02]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_and_physiology_of_an imals_The_spinal_cord.jpg [03]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray839.png