www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_23_18 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Člověk a příroda Tematický okruh Biologie člověka Téma Tematická oblast Název Nervová soustava - 3. část Autor Mgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník 08-2012, LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník Anotace Prezentace –Nervová soustava – mícha páteřní, reflexy Přínos/cílové kompetence Žák pozná stavbu a funkci orgánových soustav lidského těla www.zlinskedumy.cz
Nervová soustava Nervová soustava Učivo navazuje na znalosti žáků o buňce Popisuje stavbu a funkci neuronu a všech částí nervové soustavy Nervová soustava – mícha páteřní, reflexy Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
B) Mícha páteřní Prochází páteřním kanálem od týlního otvoru po 2. bederní obratel. Měří 40 – 45 cm. [01]
Stavba míchy páteřní [02]
Činnost míchy páteřní Zadní kořeny míšní přivádějí vzruchy do míchy. Na ně navazují zadní provazce tvořené bílou hmotou. Ty tvoří vzestupné – senzitivní dráhy do mozku. Z mozku jdou dolů přední provazce, které tvoří sestupné – motorické dráhy. Na ně navazují přední kořeny míšní, které vedou vzruchy do orgánů celého těla. Spojením zadních a předních kořenů míšních vznikají míšní nervy – 31 párů.
II. Obvodové – periferní nervy Nervy mozkomíšní Jsou ovlivněny vůlí člověka. Řídí kosterní svalstvo. Začínají v kůži a smyslových orgánech – senzitivní vlákna. Končí v příčně pruhovaných svalech – motorická vlákna.
2. Nervy vegetativní Nejsou ovlivněny vůlí člověka. Řídí útrobní orgány (srdce, cévy, potní žlázy, hladké svalstvo trávicí soustavy, pohlavní, vylučovací,….) Sympaticus Vychází z hrudní a bederní míchy, má stimulační účinky b) Parasympaticus Vychází z mozku a křížové míchy – má tlumivé účinky.
Obrázek vegetativních nervů parasympaticus sympaticus [03] parasympaticus
reflex Je základní funkční jednotka nervové soustavy. Reflexy: Podmíněné – získané během života Nepodmíněné – vrozené (sací, uchopovací, zívání, mrkání,…) Pokuste se vyjmenovat 3 podmíněné reflexy. Kdo jako první studoval podmíněné reflexy?
I.P. Pavlov Studoval podmíněné reflexy. Jak dokázal vznik podmíněného reflexu? Spolu s potravou pro psy rozsvítil červené světlo nebo spustil zvukový signál. Jak psi po čase reagovali? Začali slinit už při zaznění signálu či rozsvícení světla. Pavlov také dokázal, že podmíněné reflexy mohou vyhasínat. Jak?
Dynamický stereotyp Soustava po sobě následujících reflexů, které člověk vykonává automaticky. Řízení auta Psaní všemi deseti Hra na hudební nástroj Atd.
Pozor na úrazy míchy páteřní! Pokud při nějaké činnosti dojde k přerušení míchy páteřní, může člověk i ochrnout. Čím výš na míše k přerušení dojde – tím větší část těla znehybní. Zvláště nebezpečné je např. Skákání do vody tam, kde nevíme, jak je hluboko. Pády z výšky. Dopravní nehody.
Onemocnění nervové soustavy Klíšťová encefalitida – způsobena virem, který přenáší klíště. Inkubační doba – 1 – 2 týdny. Vysoké horečky, bolesti hlavy, třes, ochrnutí,.. Parkinsonova nemoc – porucha metabolismu některých neurotransmiterů. Projevuje se klidovým třesem, ztuhlými svaly,… Alzheimerova nemoc – onemocnění neurodegenerativní povahy. Poruchy paměti, narušení poznávacích funkcí, nastává rozvrat osobnosti.
Seznam citací NOVOTNÝ , HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. Ostrovní 30, Praha 1: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-819-3 [01]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinewithcord.jpg [02]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_and_physiology_of_an imals_The_spinal_cord.jpg [03]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray839.png