Vojtova metoda Diagnostika a terapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU (Mgr. Janetzky Vanda)
Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Dyspraxie.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Psychomotorický vývoj kojence
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Charakteristika lidského pohybu
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Diferenciální diagnostika závratí
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Michala Moudrá, Marek Balkó
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Dětská mozková obrna (DMO, morbus Little)
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Deprese Diagnostika a léčba
HISTORIE A VÝVOJ TERAPEUTICKÝCH KONCEPTŮ U CENTRÁLNÍCH NEUROLOGICKÝCH PORUCH * SOUČASNÝ TERAPEUTICKÝ PŘÍSTUP Bc. Hana Kafková.
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
Neexistuje zlatý standard, pouze konvergence fyziologických metod
DMO Olga Bürgerová.
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Metody zpracování očních pohybů
TALENT ..
Západočeská univerzita v Plzni
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Úvod do psychologie
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
ANTROPOMOTORIKA.
Elektrogymnastika a využití feedbacku pro terapii
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
TECHNIKA KRAUL – rotace, dýchání Lekce č. 7
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Vojtova metoda Diagnostika a terapie

Reflexní lokomoce – terapeutický systém Prof. Václav Vojta – 50. a 60. léta – se spolupracovníky a žáky v Čechách (p. Klémová) Rozvoj 60. a 70. léta v Mnichově (Kinderzentrum München) U nás rozvoj v 90. letech – prof. Kolář v Praze, v Olomouci RL Corpus- Bc. Kováčiková)

Indikace Původní zaměření – DMO Současná indikační šíře:

Reflexní lokomoce – terapeutický systém TEORIE – vývojová kineziologie – neurofyziologie, biomechanika VK: Studium pohybu období prvních 12 až 18ti měsíců po narození METODOLOGIE – diagnostika a terapie Terapie využívá dvou globálních vzorů RP a RO

Posturální aktivita – schopnost zaujmout aktivní vzpřímenou polohu Podmínky pro realizaci lokomoce (Vojtův princip, Vojtův lokomoční princip) Posturální aktivita – schopnost zaujmout aktivní vzpřímenou polohu Posturální reaktivita – schopnost udržet aktivní vzpřímenou polohu plus reakce na její změny Fázická hybnost

Diagnostika Vyšetření reflexů Vyšetření posturální reaktibility - polohové testy Kvantifikace hybné poruchy u ohroženého dítěte (vyšetření posturální aktivity)

Diagnostika Včasná diagnostika hybné poruchy dítěte je nesmírně důležitá vzhledem k jeho dalšímu motorickému vývoji. Plasticita CNS (obnovování neuronálních spojení, eventuelně vytváření dalších spojení, přejímání funkcí na úrovni CNS apod.) je v ranném věku dítěte největší. Pokud dítě začíná kontaktovat se svým okolím a nemá k dispozici normální motoriku, pak zcela automaticky použije náhradní motorické projevy. Je velké nebezpečí že se tato náhradní motorika začne častým používáním fixovat a znemožní definitivně nástup normální motoriky. První náhradní motorické modely tak může zkušený diagnostik prostřednictvím analýzy motorické spontánní hybnosti pozorovat nejpozději v 6 týdnech věku dítěte, kdy již 75 % dětí kontaktuje a usmívá se.

Vyšetření reflexů Seznam nejčastěji vyš. reflexů ATŠR Rossolimo Klonus Vzpor horních končetin Reflex kořene ruky Babkin reflex Fenomén očí loutky Rooting reflex Sací reflex Orofaciální reflex Akustikofaciální reflex Glabelární reflex Vzpor dolních končetin Magnetická reakce Chůzový automatismus Suprapubický reflex Zkřížený extenční reflex Patičkový reflex Tonický úchopový reflex horních končetin Tonický úchopový reflex dolních končetin Mooro reflex Galantův reflex Adduktorový zkřížený reflex Plantární reflex Šlachookosticové reflexy Lift reakce horizontální

AŠTR Norma – nikdy Patologie –vždy Nutno odlišit od polohy šermíř (6t)

Babkin Norma – 0-4t Patologie – po 6t

Moro reflex Norma 0-6 t Patologie – po 3 M

Vyšetření reflexů Hodnotíme dobu trvání a intenzitu primitivních reflexů, jejich přítomnost nebo naopak nepřítomnost ve vztahu k jejich definovanému trvání ve smyslu normy. Jsou-li přítomny asymetrické a symetrické šíjové reflexy a to v jakémkoliv věku, je to vždy příznakem patologického procesu Rovněž přítomnost reflexu Rossolimo, klonusu a reflexu kořene ruky jsou známkou patologického vývoje Vyhodnocení reflexů a primitivní reflexologie nás informuje nejen o kvantitě pohybového postižení, ale dává napovědět něco i o typu pohybového postižení (syndrom).

Vyšetření posturální reaktability Polohové testy Vojtovo boční sklopení Trakční zkouška Landauova zkouška Zkouška Peiper-Isbert Axilární závěs Collisové horizontála Collisové vertikála

Polohové testy Polohových reakcí je sedm a používáme je k odhalení stupně posturální zralosti CNS. Jen jedna polohová zkouška je původní a také nese jméno autora (Vojtovo boční sklopení). Prostřednictvím polohových reakcí je možné odečíst od provokovaných reakcí eventuelní neideální reakce, které nás informují o možné pohybové poruše. Polohové testy mají výpovědní hodnotu jen jako celek, mohou odhalit přítomnost hybného postižení a spolu s vyšetřením reflexů pak lze hybné postižení kvantifikovat a v procentech odhadnout velikost ohrožení (Vojta, 1993). Každá polohová reakce má jiný provokační manévr, který představuje přesně danou proprioceptivní, exteroceptivní a interoceptivní aferenci. Tímto podrážděním lze vstoupit do geneticky determinovaného lidského motorického programu: motorické odpovědi jsou vždy stejné.

Trakční zkouška 1. fáze od 1. do konce 6. týdne 2. fáze od 7. týdne do konce 6. měsíce 3. fáze v  8. a 9. měsíci

Landauova reakce 1. fáze od 1. týdne do 6. týdne 2. fáze od 7 týdnů do 3. měsíce 3. fáze – dosažená v 6 měsících věku 4. fáze dosažená v 8 měsících věku

Terapeutický systém Terapeutický systém V. Vojty zahrnuje tři modely: model, který se aktivuje na břiše se nazývá reflexní plazení model aktivovaný z polohy na zádech se nazývá reflexní otáčení model, aktivovaný z polohy na obou kolenou se nazývá 1.pozice

Terapie

VOJTOVA REFLEXNÍ LOKOMOCE Reflexní otáčení – 1. fáze Výchozí poloha Hrudní zóna Plánovaná hybnost

Definice výchozí polohy Reflexní plazení Definice výchozí polohy Zóny stimulace (9)

Plánovaná hybnost

Při patologickém průběhu motorického vývoje – rozvoj CKP Důsledkem CKP dalším patologickým vývojem – vznik syndromu DMO