Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška 3.5. Ludwig Mies van der Rohe Architektura jako stavební umění Horizontální rozložení hmot ve smyslu volně plynoucího.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Brněnský funkcionalismus praktická část bakalářské práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Vymezení a funkce volného času
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Sociální psychologie Sociální skupiny.
5. Nástin historického vývoje RD
Typologie OBYTNÉ STAVBY 5.přednáška
Analytická psychologie
OSOBNOST.
Bauhaus
Umělecké směry 20. století
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Motivační témata a životní příběhy
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška
Motivační témata a životní příběhy
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška přelom století – počátek hledání „nové architektury Boj staré legitimní architektury s modernou P.Behrens –studium.
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Komunitní a otevřená škola
FUNKCIONALISMUS Jana Bobčíková.
Karel TEIGE (1900 – 1951) ARCHITEKTURA JAKO VĚDA NEBO UMĚNÍ? Vlivný, průbojný teoretik a duchovní vůdce mladé generace Karel TEIGE byl toho názoru, že.
Architektonické skvosty rodinného bydlení v České republice
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška 3.4. Le Corbusier
3. Moderna, inspirace pro bydlení dneška 3.7. Thomas Geritt Rietveld
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
prezentace Kotrs, Vošta
Úvod do estetiky estetika.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
HISTORICKÉ STAVEBNÍ SLOHY A JEJICH PROJEVY V LIDOVÉ ARCHITEKTUŘE
Osoba v právním smyslu Obecná charakteristika. Výběrová literatura: Korten, D.C., Keď korporácie vládnu svetu. Vyd. PARADIGMA.SK, Košice, 2000 Gray, J.,
Architektura první poloviny 20. století
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
Dana Matějovská ° Konference RUV ° FA ČVUT v Praze2 Architekti ctí známé tři principy architektury (Vitruvius) Krása Kvalita konstrukce Účelnost.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Moderní a současná architektura Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_15 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Název.
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: „Výstavba pavilonu E v MŠ Pod Hájem„ Registrační číslo projektu: CZ.1.15/3.2.00/ SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Výstavba pavilonu E v.
Vynálezy přírody Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
ARCHITEKTONICKÝ PROSTOR A VLIVY NA JEHO UTVÁŘENÍ A VNÍMÁNÍ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-12
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Celoškolní projekt 2014/2015 „Učíme se od profíků“
Vymezení a funkce volného času
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Transkript prezentace:

Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek dva aspekty: vnitřek a vnějšek od teplého a útulného místa ( vnitřku) k zdůrazňování vnějšku od teplého a útulného místa ( vnitřku) k zdůrazňování vnějšku rodinné domy a vily - typologický druh bydlení té nejvyšší kvality rodinné domy a vily - typologický druh bydlení té nejvyšší kvality pro většinu významných architektů “horkým ” tématem jejich tvorby pro většinu významných architektů “horkým ” tématem jejich tvorby reagovaly na nové filosofické, psychologické a sociologické koncepty reagovaly na nové filosofické, psychologické a sociologické koncepty manifestovaly architektonické teorie manifestovaly architektonické teorie mnohdy nesou jména svých majitelů, jsou z nich dokonce i muzea mnohdy nesou jména svých majitelů, jsou z nich dokonce i muzea byly a jsou prubířským kamenem nových konstrukcí a materiálů byly a jsou prubířským kamenem nových konstrukcí a materiálů prostřednictvím domů vyjadřovali svoje názory či názory svých klientů na bydlení prostřednictvím domů vyjadřovali svoje názory či názory svých klientů na bydlení realizací zpětně ovlivňovaly názory a životní styl jiných realizací zpětně ovlivňovaly názory a životní styl jiných domy zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti domy zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti zobrazují vize a touhy po neobvyklém zobrazují vize a touhy po neobvyklém vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele

Architektonické koncepce Vitruvius vymezuje vznik architektury do souvislosti vědomého utváření prostoru pro ochranu rodiny kolem ohniště Vitruvius vymezuje vznik architektury do souvislosti vědomého utváření prostoru pro ochranu rodiny kolem ohniště Palladius posouvá renezanční vilu s původně hospodářskou funkcí k objektu reprezentace Palladius posouvá renezanční vilu s původně hospodářskou funkcí k objektu reprezentace Ch.Rennie.Mackintosh i Henry van de Velde se snažili u domu docílit konečné syntézy všech umění (Gesamtkunstwerk)- nábytek, nádobí, oblečení – totální dům Ch.Rennie.Mackintosh i Henry van de Velde se snažili u domu docílit konečné syntézy všech umění (Gesamtkunstwerk)- nábytek, nádobí, oblečení – totální dům J.M.Olbrich - Gesamtkunstwerk je prostředkem k výchově, kultivaci člověka, cílem je lepší, humánější svět J.M.Olbrich - Gesamtkunstwerk je prostředkem k výchově, kultivaci člověka, cílem je lepší, humánější svět Le Corbusier považuje dům za “stroj na bydlení” ve smyslu dokonalého výrobku, který je zdravý a krásný jako kterýkoliv výrobek produkovaný prací. Le Corbusier považuje dům za “stroj na bydlení” ve smyslu dokonalého výrobku, který je zdravý a krásný jako kterýkoliv výrobek produkovaný prací.

Aldo Rossi mluví ve své knize “ A Scientific Autobiography” o domově jako o těle, elementu, který lze oblékat i svlékat dle prostředí, počasí či vůle a přání jeho uživatelů. Aldo Rossi mluví ve své knize “ A Scientific Autobiography” o domově jako o těle, elementu, který lze oblékat i svlékat dle prostředí, počasí či vůle a přání jeho uživatelů. Lze aplikovat rčení: “Obličej je zrcadlem duše…” na rodinný dům, který je zrcadlem jeho obyvatel Bruno Taut myslel, že dosáhne na základě nového stavebního umění kulturní jednoty s ostatními uměleckými projevy, podobně jako to bylo v minulosti v případě gotických katedrál. Stavba sjednocovala malíře, sochaře, řezbáře, hudebníky… Bruno Taut myslel, že dosáhne na základě nového stavebního umění kulturní jednoty s ostatními uměleckými projevy, podobně jako to bylo v minulosti v případě gotických katedrál. Stavba sjednocovala malíře, sochaře, řezbáře, hudebníky… pro Waltra Gropia byla konečným cílem veškeré tvůrčí činnosti stavba. Rozpor mezi vnitřkem a vnějškem domu, paradoxní dualitu – přístřeší a objekt reprezentace, prapůvodní souvztažnost:rub a líc pro Waltra Gropia byla konečným cílem veškeré tvůrčí činnosti stavba. Rozpor mezi vnitřkem a vnějškem domu, paradoxní dualitu – přístřeší a objekt reprezentace, prapůvodní souvztažnost:rub a líc jednota uměleckého řemesla později se přiklání k racionálnímu pojetí ( funkci přístřeší) se silnou sociální motivací přesvědčení o nutnosti společenské reformy zajištěním přiměřeného bydlení pro všechny

Formy utváření prostoru pro bydlení zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec organická reakce na místo organická reakce na místo abstraktní emocionální výraz abstraktní emocionální výraz prověřují nové konstrukce prověřují nové konstrukce vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majiteleF.L.Wright: Kaufmannova vila,Bear Run, Pensylvanie, 1936

Formy utváření prostoru pro bydlení prověřují nové konstrukce a prověřují nové konstrukce amateriály experimentují s variabilitou dispozice experimentují s variabilitou dispozice jsou otevřené a vstřícné jsou otevřené a vstřícné Jorda, Perraudin, vila v Lionu

Formy utváření prostoru pro bydlení zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti drží se osvědčených drží se osvědčených dispozičních schémat volně nakládá s tradičním tvaroslovím volně nakládá s tradičním tvaroslovím R.Venturi, Chestnutt,Pensylvanie,

Formy utváření prostoru pro bydlení respektují tradici a řád respektují tradici a řád vychází z osvědčeného vychází z osvědčeného vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou důstojné a reprezentativní jsou důstojné a reprezentativní Oscar Tusquets: Vila Andrea, Barcelona, 1992

Formy utváření prostoru pro bydlení zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec využívají přírodních materiálů využívají přírodních materiálů Jaromír Frágner: Vila v Nespekách nad Sázavou,

Formy utváření prostoru pro bydlení prověřují nové materiály prověřují nové materiály vyjadřují individualitu a společenské postavení majitele vyjadřují individualitu a společenské postavení majitele jsou důstojné jsou důstojné jsou přísné a nepřístupné jsou přísné a nepřístupné Aurelio Galfetti: vila Bianco, Bellinzona,1987

Formy utváření prostoru pro bydlení vyjadřují individualitu majitele a jeho společenské postavení vyjadřují individualitu majitele a jeho společenské postavení jsou důstojné jsou důstojné Jsou transparentní a přesto nepřístupné Jsou transparentní a přesto nepřístupné Richard Meier: Vila ve Werschestru,

Formy utváření prostoru pro bydlení demonstrují revoltu vůči urbanistickému kontextu demonstrují revoltu vůči urbanistickému kontextu vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou uzavřené a přísné, ale se smyslem pro humor jsou uzavřené a přísné, ale se smyslem pro humor Střítecký, Krupauer,Huťka: Vila v Šestajovicích, 2001

Formy utváření prostoru pro bydlení jsou uzavřené a nepřístupné jsou uzavřené a nepřístupné ignorují kontext ignorují kontext záměrně demonstrují lacinost záměrně demonstrují lacinost vzbuzují zvědavost na vnitřek vzbuzují zvědavost na vnitřek vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály Richard Rogers: vlastní dům ve Vimbledonu, 1965 vlastní dům ve Vimbledonu, 1965

Formy utváření prostoru pro bydlení vynořují se z konfigurace terénu vynořují se z konfigurace terénu zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec vyjadřují touhu po svobodě vyjadřují touhu po svobodě jsou otevřené a vstřícné jsou otevřené a vstřícné Luigi Snozzi: dům Heschl, Ticcino

Formy utváření prostoru pro bydlení zobrazují vize a touhy po neobvyklém zobrazují vize a touhy po neobvyklém yyjadřují analogii s obličejem yyjadřují analogii s obličejem vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou bizardní a nepřístupné jsou bizardní a nepřístupné Kazumasa Yamashita: Dům – obličej jako metafora, 1974 Dům – obličej jako metafora, 1974

Formy utváření prostoru pro bydlení dům jako velké gesto dům jako velké gesto prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály uplatňují nové technologie provozu uplatňují nové technologie provozu vyjadřují touhu po výjimečném vyjadřují touhu po výjimečném R. Koolhaas: Vila v Bordeu, 2001

Formy utváření prostoru pro bydlení programově těží z mála programově těží z mála redukuje architekturu na prostorovou strukturu – mřížku redukuje architekturu na prostorovou strukturu – mřížku koncept strohé prostorové šachovnice koncept strohé prostorové šachovnice výrazová tvrdost je výzvou pro útulný vnitřek výrazová tvrdost je výzvou pro útulný vnitřek vyjadřují touhu po výjimečném vyjadřují touhu po výjimečném prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály uplatňují nové technologie uplatňují nové technologie Hájek, Hradecký, Šépka: Vila v Berouně, Vila v Berouně,

Formy utváření prostoru pro bydlení dům jako velké gesto dům jako velké gesto drostorové i formální experimentální výboje drostorové i formální experimentální výboje touha po extravaganci touha po extravaganci Eric Owen Moss: Lawson - Westenův dům Lawson - Westenův dům