Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Funkce sinus a cosinus Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Funkce tangens a kotangens Autor: Mgr. Petr.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Filtrování a řazení dat Autor: Jaroslav Kvapil.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Práce v OS Windows - soubory Autor: Jaroslav.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výroková logika.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výroková logika.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Martina Braunerová. A B U Zakreslete Vennův diagram pro uvedené množiny a vyznačte v něm všechny prvky množiny U:  Základní množina U je množina všech.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Kombinační logické funkce
Kombinační logické funkce
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Jsme jen dvě a řídíme svět 
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematika Pravděpodobnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Matematika Parabola.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Binární křížovky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ. 1. 07/1. 5. 00/34 Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Negace složených výroků Autor: Mgr. Petr Vanický kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ma.8.3 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Obor: Matematika Šk. rok: 2012/2013 Datum: 1. 10. 2012 Ročník: 8. Anotace: Prezentace, která má za cíl seznámit studenty s negacemi složených výroků. Obsahuje i mnoho příkladů.

Negace složených výroků Mgr. Petr Vanický

Opakování – složené výroky Druhy Konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence Doplňte tabulku: a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1

Negace konjunkce Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací konjunkce je disjunkce negací. v: Platí a a zároveň b. ¬v: Neplatí a nebo neplatí b. ¬(a  b)= (¬a  ¬b)

Negace konjunkce - příklad Ideální manželka ráda myje nádobí a umí dobře vařit. Výrok ve tvaru (a  b) a: Ideální manželka ráda myje nádobí. b: Ideální manželka umí dobře vařit. Negace ve tvaru ¬(a  b)= (¬a  ¬b) ¬a: Ideální manželka nemyje ráda nádobí. ¬b: Ideální manželka neumí dobře vařit. Negace: Ideální manželka nemyje ráda nádobí nebo neumí dobře vařit.

Negace konjunkce - příklady Číslo 12 je dělitelné 3 a 4. Číslo 12 není dělitelné 3 nebo není dělitelné 4. Kočka leze dírou, pes oknem. Kočka neleze dírou nebo pes neleze oknem. K obědu si dám hrachovou kaši a párek. K obědu si nedám hrachovou kaši nebo si nedám párek. ? ? ?

Negace disjunkce Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací disjunkce je konjunkce negací. v: Platí a nebo b. ¬v: Neplatí a a zároveň neplatí b. ¬(a  b)= (¬a  ¬b)

Negace disjunkce - příklady Odpoledne půjdu plavat nebo běhat. Odpoledne nepůjdu ani plavat ani běhat. Číslo x je prvočíslo nebo násobek pěti. Číslo x není prvočíslo a zároveň není násobkem pěti. Je odemčeno nebo je klíč pod rohožkou. Je zamčeno a zároveň není klíč pod rohožkou. ? ? ?

Negace implikace Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací implikace je konjunkce prvního výroku a negace druhého. v: Je-li a, pak b. ¬v: Platí a a zároveň neplatí b. ¬(a  b)= a  ¬b

Negace implikace - příklady Pokud je zeměkoule koule, pak je to krychle. Zeměkoule je koule a zároveň to není krychle . Pokud bude ráno pršet, pak nepůjdeme při TV ven. Ráno bude pršet a přesto půjdeme při TV ven. Pokud je číslo 5 prvočíslo, pak je číslo 11 také prvočíslo. Číslo 5 je prvočíslo a 11 není prvočíslo. Nebude-li pršet, nezmoknem. Nebude pršet a zároveň zmokneme. ? ? ? ?

Negace ekvivalence Vyjdeme z tabulky Negace: 1 Vyjdeme z tabulky Negace: ¬v: Platí a právě tehdy když neplatí b. ¬v: Neplatí a právě tehdy když platí b. ¬(a b)= (a  ¬b)  (¬a  b) ¬(a b)= (¬a  b) ¬(a b)= (a  b) - Exkluzivní (vylučovací) disjunkce (XOR)

Negace ekvivalence - příklady Číslo je sudé, právě tehdy, když je dělitelné dvěma. Číslo je sudé a není dělitelné dvěma nebo není sudé a je dělitelné dvěma. Číslo není sudé právě tehdy když je dělitelné dvěma. Dostaneme jedničku právě tehdy, když se budeme učit. Budeme se učit a nedostaneme jedničku nebo se nebudeme učit a dostaneme jedničku. Přijdu pozdě do školy, právě když bude mít autobus zpoždění. Přijdu pozdě do školy, právě když autobus přijede včas. ? ? ?

Zdroje: Formální logika (výroky). KRYNICKÝ, Martin. Matematika realisticky: když (se) chcete naučit... [online]. 2010 [cit. 2012-09-13]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz BUŠEK, Ivan a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-366-0.