Psychický vývoj školáka Od 1. do 4. třídy
Vstup dítěte do 1. třídy 1. třída – považována za nejdůležitější ročník „Co jste se v životě naučili“ (odpovídají žáci končící školní docházku): chodit, mluvit, chodit na WC, zavazovat si tkaničky … číst, psát, počítat (trivium) Zápis do 1. třídy: uvažujeme-li antropologicky, měl by dítě do školy poslat otec Fenomén odkladu nástupu do školy u synů (chránící matky)
1. třída a paní učitelka paní učitelka jako pokračování maminky Formuje posun cítění z „já“ v „my“ Snaží se vymýtit žalování Děti se snaží „být vidět“ Hlásí se, i když se jich věc netýká Chlubí se historkami (v podstatě devalorizujícími – kdo měl větší malér, kdo je víc nemocný …)
Škola a rodina Škola staví normy, které by rodina „měla“ naplňovat, jaká by „měla“ být dítě cítí rozpor Snaží se rodinu bránit: „… paní učitelko, táta ale říkal…“ „Honzo, ale určitě to nemyslel …“ Dítě nedokáže ještě několik let zvládat a přijímat napadení autority rodičů, proto se konfrontaci raději vyhýbá. Je schopno velkých ústupků – viz. vietnamská holčička, která si se souhlasem rodičů nechala ve škole říkat Adélka Procházková
Hra v 1. třídě Škola je pro dítě prací Hra je ale také součástí vyučování - funkce didaktická i relaxační Může být také spontánním únikem z reality Tradiční hry prvňáčků – Schovka, Pešek, Na babu, Honzo vstávej, Zajíček v své jamce, Eliška … Napodobovací hry – na rodinu, na školu, …
Hra v 1. třídě Zvláštní fenomén – PC hry Dívčí ukrývání v „domečku“, ve škole na WC Měření sil – honičky a rvačky
Často s vulgarismy, či s násilím ŘÍKANKY Prší, prší, jen se leje, Vinettou se z okna směje, Old Shaterhand na dvorku Nastartoval motorku. Motorka se rozjela, Starou bábu zajela. Bába leží v nemocnici, Mokrej hadr na palici. Doktor běží pro injekci, Doktor běží pro pivo, Bába křičí: „dej mi ho“. Doktor běží pro kytku, Bába křičí: „dobytku“. Oblíbené Často s vulgarismy, či s násilím Převzaté od starších sourozenců
„ Kdo to říká ten to je, Tomu se to rýmuje, Kdo to říká ještě víc, ŘÍKANKY „ Kdo to říká ten to je, Tomu se to rýmuje, Kdo to říká ještě víc, Ten poletí na měsíc a z měsíce na vrata, Roztrhá si kaťata.“ NEBO „První slovo platí, Druhé leze z gatí, A to třetí neplatí, Protože je bez gatí.“ Oblíbené také v konfliktních situacích Vyjadřují postoj Obranu Regulují pravidla Říkanky proti žalování, předbíhání, nadávání druhému …
Vytváření skupin mezi vrstevníky HOLKY Vytvářejí dvojice, či trojice Nemají dlouhé trvání Konkurenční a soupeřivé rysy Přetahování členek Utajování předmětů Předměty konkurence (hračky, oblečení …) Vytahování, chlubení, pomlouvání … KLUCI Rozhodující pro vytváření skupinek je, kdo s kým sedí – toto přátelství se udržuje i o přestávkách Inklinace k typům her: Hry „na něco“ (na mimozemšťany, stroje, roboty …) Hry „s pravidly a cílem“ (fotbal, hokej, skoky do dálky, honičky s angličáky)
HOLKY & KLUCI PROVOKATIVNÍ KONTAKT AZYL Útoky, provokace, pošťuchování „krádeže“ věcí s významem „pojďme spolu něco dělat“ KDO SE TOHO ÚČASTNÍ? - Kluci budoucí „frajeři“ - Holky budoucí „dámy“ Když vypadne z nějakého důvodu ze své skupiny Společné hry Vymýšlení Kreslení Chybí provokativní prvek
Móda, starost o zevnějšek Prvňáčkům vyhovuje pohodlný, dobře padnoucí oděv Lze vysledovat prvky módních trendů Kluci – kšiltovky, dresy hráčů Holky - účesy, sponky, ozdoby lakování nehtů – zejména na jedné ruce, nebo jeden nehet na zkoušku
PÍSEMNÝ A KRESEBNÝ PROJEV
Druhý ročník „odpočinkový“ Nepředstavuje zlom ani ve hrách, ani v komunikaci ani v autoprezentaci Řeč – lépe se vyjadřují, dokáží argumentovat, hájit se: „Zabraňujou nám sedět se spolužačkama.“ Říkanky o škole – ze zúčastněné pozice: „Jan Amos Komenský, skákal …“
Povolání HOLKY KLUCI Učitelka Baletka Klavíristka Dětská lékařka Účetní Kadeřnice Policista Strážník Hasič Pilot Závodník F1 Opravář letadel Bankéř V lékárně
PÁROVÁNÍ, VZTAHY Psaníčka navrhující sňatek Pusinky jako potvrzení slibu Rytířské chránění děvčete KATKA + TOMÁŠ = VSL …
HRY Ve škole spíše odměnou Repertoár se rozšiřuje Střídání dominantních her Vstup pravidel do her – př. Závody s autíčky Předvádění sportů – př. Karate vybíjená
Třetí ročník Specializace talentů a zájmů Objevují se sympatie a antipatie k předmětům U některých žáků se objevuje odpor ke škole (učitelka je „dráb“, který je k něčemu nutí) Rodiče jsou nedotknutelní, zejména tatínci – často zasvěcují své děti do koníčků, které provozují
Hra Je důležité, s kým děti hru hrají Vstup nového člena do hry není jednoduchý, musí být vyjednán Dospělý již nemá podstatnou roli v organizování hry, hra s níž přijde není vnímána jako ta, kterou by děti uvítaly Dospělý slouží jako rozhodčí, pokud je potřeba Hra je hrána pro radost, pro hru samotnou
Hra hry založené na měření intelektuálních schopností (země-město, piškvorky, slovní fotbal …) Hry s překvapivou pointou (Jahůdky, …) Pohybové hry (skákání gumy, švihadlo, …) Kolektivní hry (Na babu, schovka, cukr-káva, …) Hry podle filmu (na agenty FBI …)
Vytváření skupin HOLKY KLUCI Velmi dobrá orientace v sociálním terénu Stabilnější konkurenční skupiny Aliance společenské úspěšnosti Zvýrazňuje se rozdíl mezi hráči a herci Již tolik nezávisí na zasedacím pořádku
Zábava a volný čas Orientace v pop music a hvězdách zejména u dívek Oblíbenost hereckých hvězd Kluci nebývají takto zorientovaní V tomto období jsou děti velmi otevřené reklamě na hračky
Móda – starost o zevnějšek Dívky si hrají na modelky Objevuje se třídění „ty, které na to mají“ … Skupina se tak dělí: „frajerky“, „intelektuálky“, „sportovkyně“ Ještě je možné napodobování (účes, …) U kluků nebývají pozorovány výraznější změny
Čtvrtá třída Nástup prepuberty Objevuje se nejistota v pravidlech,provokace, protest, přečin – puberta jako MORÁLNÍ záležitost Pedagogicky dvojí morální začátek puberty: Pouhý nositel mravní normy Vnucující nositel normy
Profil čtvrťáka Žáci se od sebe liší fyzicky i psychicky Příklad postupného vývoje: Petr, později samozvaný tyran třídy a ještě později donchuán školy, je teď nejmenším, dost inhibovaným chlapečkem, který ve zkratu zkouší naivně sirkami zapálit na záchodě školu zastává se nového žáka Honzy nejsilnějšího z celé třídy Toho pronásleduje Vašek, který v hlubší pubertě bude nejstydlivějším a v devítce téměř jediným, kdo nechce kouřit, pít …
Rozdělení zájmů Frajeři a frajerky čtou Bravo Osamělí vynálezci ABC Mladých techniků a přírodovědců Dětské tendence symbolizuje oblíbenost Čtyřlístku
Jak hodnotí děti rodiče? Polovina žáků rodiče nehodnotila Druhá polovina použila formuli: „nevyměnil bych je (za nic, nikdy, ani za milión) Povahu označovali: milá, hodný, veselý vs. přísný (v různých obměnách)
Hra Přizpůsobena místu a času Nemají potíže hrát si při vyučování Výhrady proti jistému typu her - „jsou pro prťata“ Napodobování her – ping pong s knížkou Hry typu: Nebe-peklo-ráj …
Vytváření skupin HOLKY KLUCI Skupina „dam“ a „normálních holek“ Tichá skupina se od smetánky distancuje, zaujímá moralizující postoje Dělení nezávisí zcela na sociálním postavení Profiluje se skupina frajerů z původní skupiny hráčů Původní skupina herců – „schůzují“, jsou fanoušky vědecko-fantastických či akčních filmů …
Skupiny v 1. třídě
Skupiny ve 4. třídě
Použitá a doporučená literatura: Pražská skupina školní etnografie. (2005). Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Karolinum: Praha Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada