Moderní Grafické karty
Obecné informace V současnosti převážně sběrnice PCIe 16x. Nahrazeno nedostačujícím AGP Důraz kladen na rychlou 3D akceleraci, respektive na takt jádra, pamětí, jejich velikost a šířku paměťové sběrnice DVI(-I), HDTV výstupy samozřejmostí SLI a CrossFire
Využití Digitalizace, analogové i digitální (HDMI) TV výstupy a vstupy Fyzická akcelerace v hrách, rendrování profesionální grafiky a videa 3D akcelerace využita nyní i v OS (→), samozřejmě pak i ve hrách
Využití
Parametry Rychlost vývoje a výkon stoupá astronomickou rychlostí Nejdůležitější parametry současnosti: Takt jádra a pamětí Šířka paměťové sběrnice Velikost , typ a časování pamětí Počet vertex a shader jednotek (dále více) Potencionál k přetaktování Počet bodů v benchmarcích ( ) Hlučnost chladiče karty
Parametry Přehled (průměrných) parametru současných karet: Takty jádra: 370 – 650MHz (90-110nm) Paměti: 400 – 1800MHz (DDR3 a DDR4); 1,0 – 1,4ns časování Prostupnost až 45-86GB/s; šířka paměť. Sběrnice 64-384b Velikost v rozmezí 128-1024MB
Parametry Moderní grafické karty potřebují účinné chlazené a veliký přísun elektrické energie. Řešeno měděnými chladiči s heatpipe, respektive přídavným napájením karet (4 nebo 6 pinové konektory)
Moderní technologie …umožňují dokonalejší vykreslování a realističtější obraz Anti-aliasing slouží k vyhlazování hran Úroveň: 2x – 16x; technologie: CSAA, RG MSAA, TrAA… Anizotropní filtrování
DirectX 10 …programátorská knihovna obsahující nástroje pro tvorbu počítačových her a dalších multimediálních aplikací → od MS Přímá podpora (hardwarová) zatím pouze u GeForce 8xxx! Využívá Windows Vista
DirectX 9
DirectX 10
DirectX 10
Shader 3.0/4.0 Shadery – sada několika programů, využívaných grafickou kartou k renderování efektů Tři typy: vertex, pixel a geometry Shared 4.0 – podporován prozatím jen v GeForce 8xxx
SLI a CrossFire Aneb více grafických karet v režimu (Quad) SLI nebo CrossFire Navýšení není nikdy dvojnásobné! Nutná přímá podpora základní desky → dva nebo čtyři PCIe sloty
Nejvýkonnější grafiky nVidia má podstatný náskok nad ATI (AMD) díky přímé podpoře DirectX10 ATI vyvíjí Radeon X2900 XTX → problémy, zatím nesplňuje očekávání
Nejvýkonnější grafiky …pro sběrnici AGP V současnosti se nové modely v podstatě nevyrábí Nejvýkonnější Redeon X1950 Pro Cena okolo 6000,-Kč
Srovnávání S porovnávání výkonu se nejčastěji používají programy z rodiny 3DMark0x
Poznámky GF8800 – unifikované vertex a pixes shadery Vertex shader Program, který se provede na každý vrchol (vertex) vstupní geometrie. Nejčastěji provádí transformaci (násobí vrchol World, View a Projection maticemi) a výsledkem je pozice na obrazovce (screen space). Může ale také provádět různé pohyby s vrcholy, např. pro hladinu vody. Vždy ale do programu vstoupí jeden vrchol, je upraven a zase vystoupí, nelze tedy vrcholy přidávat či odebírat. Pixel shader Jakmile jsou vrcholy transformovány, získáme místa na obrazovce, na které je nutno nanést texturu. Tento program se provede na každý pixel na obrazovce, proto jsou tyto operace náročné na hardware a pixel shadery často jednodušší a maximálně optimalizované. Anizotropie je vlastnost, kterou se označuje závislost určité veličiny na volbě směru. Používá se obvykle jako přídavné jméno anizotropní. Opakem anizotropie je izotropie. GPU na 8800 vic trandaku jak na Core2 Quad. Shadery na 8800 na 1,36GHz Geometry shader Umožňuje přidávat a odebírat vrcholy a tím upravovat geometrii. Využití např. pro vytvoření ostnů na modelu dinosaura nebo zarůstání plotu trávou v reálném čase. Tyto shadery zatím běží pouze na DirectX 10 pod Windows Vista v REF, v současnosti podporují DirectX 10 pouze grafické karty NVidia GeForce řady 8. Citováno z „http://cs.wikipedia.org/wiki/Shadery“