Dotváření zemského povrchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Advertisements

EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Endogenní (vnitřní) pochody
JAK SE MĚNÍ POVRCH ZEMĚ.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ SÍLY
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Vnější geologické děje
Planeta Země – Exogenní činitelé 2
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
Exogenní geologické děje
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Vznik a vývoj litosféry
Přírodní činitelé.
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
Usazené horniny.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
ROZPAD HORNIN Mnoho zdaru!
Práce geologa v terénu.
Opakování Proč se pohybují litosférické desky
PEDOSFÉRA.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
Eolické (Větrné) pochody
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Půda.
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
Dotváření zemského povrchu - voda
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA
Člověk a jeho svět 4. ročník
VY_52_INOVACE_PŘ.9.33 – EROZE - prezentace
CO DOKÁŽE EROZE….
Zvětrávání a činnost větru
Kde všude najdeme na pevnině vodu?
ZVĚTRÁVÁNÍ Vítek Urban listopad 2004 prima.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
Přírodní činitelé.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
Pedosféra.
Pracovní list k procvičení znalostí o vnějších geologických dějích.
Součásti neživé přírody
vnější přírodní činitelé
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
ZEMĚPIS - 6. ročník Litosféra
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Jak se rodí hory AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zvětrávání a činnost větru TÉMATICKÝ CELEK:
Mineralogie.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Pedosféra = půda na Zemi
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
LITOSFÉRA vnější přírodní činitelé
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_13_Zvětrávání
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

Dotváření zemského povrchu

b. působení větru působením větru dochází k obrušování, které je způsobeno tím, že vítr unáší různé částice (prach, kamínky, části rostlin …) v místech, kde vítr slábne dochází k usazování tohoto materiálu – vnikají přesypy (duny) vítr také může působit na vodní hladinu, kde vznikají vlny, které naráží na pobřežní útesy a modelují je

c. působení teploty horniny se teplem roztahují a chladem smršťují  vznikají pukliny, na které působí zvětrávání a skála se začne drolit

d. působení rostlin kořeny pronikají do puklin, které pod jejich silou praskají a drolí se nebo kořeny pronikají do puklin a drží skály/ půdu pohromadě a brání odnosu

e. působení člověka člověk přetváří zemský povrch svou činností – těžba nerostných surovin, napřimování vodních toků, stavbou objektů …