VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová
Cíle: Pochopit význam rozhovoru v pomáhající profesi Popsat hlavní cíle rozhovoru
„Nejvíce zla vychází z úst“ Arabské přísloví
Verbální komunikace Sdělování prostřednictvím řeči Rozhovor – plánovaná komunikace, konverzace, základem je schopnost navázat a udržovat slovní kontakt
Hlavní cíle rozhovoru: Získat informace Doplnit a upřesnit informace Poučit, informovat Uspokojit pacienta Uspokojit potřebu sociálního kontaktu
Struktura rozhovoru: Přípravná a plánovací fáze Otevření rozhovoru Jádro rozhovoru Ukončení rozhovoru Záznam rozhovoru
Pokr. Plánování – s kým (zjistit info manžel) proč – stanovit cíl co – obsah jak – formulace otázek kdy – načasovat kde - prostor
Otevření rozhovoru: Navázání kontaktu – vzbudit důvěru, pozdrav, představení, oslovení,jak se daří, co čte….. Nástin tématu rozhovoru – omezení časem,důvod rozhovoru,upozornit, že na všechny otázky nemusí odpovídat
Jádro rozhovoru: Vedení rozhovoru Aktivní naslouchání Využití ticha Zásady vedení rozhovoru: pozdrav oslovení časové omezení
Pokr. ubezpečení o mlčenlivosti zájem – nonverbálně zrakový kontakt jasně a srozumitelně přizpůsobení mentálním schopnostem pacienta zdrobněliny
Pokr. Intruze Nepokládat sugestivní otázky Úvodní otázky – jak se Vám daří Otevřené ot. ……… Uzavřené – kolik vážíte Polouzavřené – jak zvládáte péči o svého nemocného manžela….
Pokr. Kontrolní - ……… Motivační – povzbuzující