Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přehled právních předpisů
Advertisements

THEME 7 Taxation – an Introduction Theories of Taxation
Agregátní poptávka a nabídka
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Daňová teorie a politika
Daňové principy Daňové principy vyjadřují názory, jaké by daně měly být. Leží tedy v oblasti normativní ekonomie. (Pozn.: pozitivní ekonomie – říká, co.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomické souvislosti (opakování)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Daňová reforma 2010 Snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu MF ČR Peter Chrenko.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Optimalizace daní a odvodů podniku Ing. Petr Ježek, Ph.D. VŠFS 2009
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Daňová teorie a politika
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Daňová teorie a politika
Základy daní úvod do českého daňového systému
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Daňová teorie a politika
Daň z příjmů fyzických osob - závislá činnost a funkční požitky
Veřejné finance Daňová soustava
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
Základy veřejných financí
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Daně a daňová politika Úvod do problému. Teze 1 Historie 2 Základní pojmy 3 Typologie daní 4 Daňové principy 5 Daňové teorie 6 Spravedlnost a efektivnost.
E K O N O M I K A Daně, daňová soustava. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Daně a daňová soustava Ročník / obor studia:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Základní pojmy daňové teorie
Obecná část daňového práva procesního I
Vládní výdaje a zdanění
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Úvod do finanční vědy a financí
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vládní výdaje a zdanění TNH 2 (S-8)
Transkript prezentace:

Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav Daňové principy Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav

Historické principy Daňové kánony A. Smitha Princip spravedlnosti Reakce na předchozí zdaňování autoritativních vlád Princip spravedlnosti Princip určitosti Princip výhodnosti pro poplatníka Princip úspornosti

Smith: Princip spravedlnosti Subprincip platební schopnosti (kapacity) “V každém státě by měli poddaní přispívat na výdaje na správu státu tak, aby to co nejlépe odpovídalo jejich možnostem, tj. úměrně důchodu, kterého pod ochranou státu požívají” Reakce na zdaňování bez ohledu na příjmy poplatníků Reakce na Hobbesovu směnnou (ekvivalentní) teorii (princip prospěchu) Obdobně jako A. Smith i J.S.Mill či A.Rašín

Smith: Princip určitosti Subprincip právní jednoznačnosti (perfektnosti) “Daň. kterou má každý jednotlivec platit, by měla být stanovena přesně a nikoliv libovolně. Doba splatnosti, způsob placení a suma, kterou má platit, to všechno by mělo být poplatníkovi a komukoliv jinému naprosto jasné” Reakce na libovůli vládců při určování a výběru daní

Smith: Princip výhodnosti Subprincip vstřícnosti k poplatníkům “Každá daň by se měla vybírat tehdy a takovým způsobem, kdy a jak se to poplatníkovi asi nejlépe hodí.” Reakce na nepravidelný a k finanční situaci poplatníků nepřihlížející výběr daní

Smith: Princip úspornosti Subprincip správní efektivnosti výběru daní “Každá daň by měla být promyšlena a propracována tak, aby obyvatelé platili co nejméně nad to, co ona daň skutečně přináší do státní pokladny” Reakce na plýtvání finančními prostředky v berních i vládních institucích Snaha o všeobecnou vládní úspornost (inspirace u A. Rašína i K. Engliše)

Moderní pojetí principů Spravedlnost Ekonomická efektivnost Administrativní jednoduchost Flexibilita vzhledem k ekonomice Optimální makroekonomický vliv Politická průchodnost Právní perfektnost

? Jaký důchod, hrubý nebo disponibilní po úhradě nezbytných výdajů? Spravedlnost Vertikální Dle platební schopnosti platí každý úměrně svému důchodu Horizontální Poplatníci se stejnými důchody platí stejné daně Rozpor s principem prospěchu požadujícím ekvivalenci k protiplnění ? Jaký důchod, hrubý nebo disponibilní po úhradě nezbytných výdajů?

Efektivnost Užší pojetí – efektivnost správní při výběru daní Na straně státu (náklady daňové správy) Na straně plátců (náklady na výpočet a odvod daní) Širší pojetí – náklady distorze Neefektivní substituce a omezení aktivit v důsledku zdanění

Efektivnost a daňové břemeno Celkové daňové břemeno (náklady daní) tvoří: Daňový výnos Výše odvedených daní Administrativní náklady Přímé zejména na mzdy a vybavení správců a na provoz Nepřímé na vícenáklady plátců a poplatníků (daňovou agendu) Nadměrné daňové břemeno Náklady neefektivních substitucí a poklesů transakcí

? Mohou být optimálně efektivní transakce na nedokonalých trzích? Efekty daní Důchodový Odebrání disponibilního důchodu Důsledkem je restrikce aktivit pro nedostatek financí Odtud „restriktivní působení daní“ Substituční Tlak na změnu aktivit od zdaněných k nezdaněným Důsledkem jsou preference výrobců a spotřebitelů neodpovídající optimu efektivnosti ? Mohou být optimálně efektivní transakce na nedokonalých trzích?

Flexibilita a makroefekty Rigidní daně nemohou reagovat na změny ekonomické situace Flexibiltu tvoří „parametry“ v konstrukci zejména sazby Pouze flexibilní daně mohou být nástrojem fiskální (makroekonomické) politiky vlády

Právní perfektnost a politická průchodnost Nejednoznačné, chaotické, chybové a nesystémové daňové zákony vedou k porušování oststních principů, zejména principu efektivnosti. Politicky průchodné však bývají lobbysticky deformované zákony konfliktní s principem právní perfektnosti. ? Jak prosadit kvalitní principiálně nekonfliktní daňové zákony?