VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život na vesnici v 18. století.
Advertisements

Autor: Mgr. Ilona Nováková
Gotika -věk katedrál(velký chrám) -vznik ve 12-15století ve Francii lomenný oblouk.
Život na venkově.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Rozvitý středověk Život na venkově
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Pravěk Mladší doba kamenná
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Struktura středověké společnosti
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
Dějepis Mgr. Milan Šimek
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
I. Starověké středomoří
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověk Periodizace a charakteristika
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.8 Život na vesnici a ve městě Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
ŽIVOT ZEMĚDĚLCŮ Zemědělci díky pokročilejšímu zemědělskému nářadí a nové metodě obdělávání půdy dosahovali během vrcholného středověku vyšších výnosů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Městec Králové
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Život za vlády prvních Přemyslovců
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník

Trojpolní hospodaření - pole jsou rozdělena na 3 díly = jař, lado – úhor, ozim - každý rok se pole o 1 místo posune….na 1 pole se stejná plodina dostane až za 3 roky, půda není tak vyčerpaná, nabere živiny, úhor slouží jako pastviny a půdu také dobytek přihnojí

Zemědělské nářadí Rádlo…pluh (orba půdy) Rádlo Pluh

- mezi běžné nářadí patřila kosa, cep na mlácení obilí, srp, brány na vláčení pole… - k ulehčení práce používal zemědělec tažné krávy a voly - koně míval jen rychtář a bohatí sedláci

Zakládání vesnic - osídlování nového území = KOLONIZACE a/ vymýtit les b/ klučení – zbavit půdu pařezů c/ žďáření – vypálit nižší porost (popel hnojil a dřevo zbylo na stavby) - zakládání nové vesnice se dělo s vědomím majitele půdy, tj. panovníka, šlechtice, kláštera

Typy vesnic Okrouhlé – chalupy do kruhu kolem návsi Podélné – chalupy roztroušené podél cest

Stavby ve vsi Hrad – sídlo vyššího (bohatého) šlechtice Tvrz – sídlo nižšího (chudšího) šlechtice

Ve vsi nesměly chybět stavby duchovní kostel fara

Rychta = sídlo rychtáře – správce vesnice, dohlíží na robotu, vybírání daní, řeší drobné spory vesničanů…

Mlýn- mlít obilí = základ obživy (vodní, větrný) Kovárna – kovář (jedno z nejdůležitějších řemesel)

Lidé ve vesnici rychtář - kněz – kázání, křtiny, sňatky, poslední pomazání řemeslníci – kovář, kolař, tkadlec, krčmář, truhlář, mlynář… - sedláci – měli lepší chalupu, půdu propůjčenou od feudála, někdy vlastnili koňský potah

Vesnická stavení - chalupy dřevěné, na střeše došky nebo šindel, uvnitř 1 pokoj = jizba, u sedláků byla i síň a komora Šindel - prkénka různých tvarů Došky – svazky slámy za domem bylo humno = mlat na mlácení obilí, za ním pole a les

Použitá literatura : V. Válková : Dějepis 7, středověk a raný novověk