Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Moje budoucnost. Založena v roce Vlastní moderní vybavení. Přátelské prostředí. Individuální, partnerský a komunikativní přístup k žákům a studentům.
1.E Biologie.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Obecná biologie.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
biologie člověka studuje člověka jako jedince i druh
Obecná charakteristika živých soustav
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Biologické vědy, slavní biologové
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Základní struktura života
Rostliny.
zaměřují se také ochranou neživé přírody
Biologie 1.ročník.
GEOLOGICKÉ VĚDY z řeckého geos (Země) a logos (věda) vědy o Zemi
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Patologická anatomie jatečných zvířat
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Biologické vědy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Úvod do ekologie.
- zabývají se studiem živých soustav
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Základy biologie člověka
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Obecné biologické principy
Ekologie jako věda Obory ekologie.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
Úvod do anatomie.
Biologická technika – část Zoologická technika Historický vývoj biologických metod : (Linné, Lamarck, Darwin, Wallace, van Leeuwenhoek – s.m., v 2.pol.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Třídění přírodnin.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení biologických věd
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Ekologie.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Úvod do botaniky.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Botanika.
Transkript prezentace:

Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy Jaro 2010 Kateřina Slavíčková

Obsah: 1. Biologické vědy. 2. Chemie a fyzika v biologii – koloběh látek a tok energie. 3. Buňka, tkáně, pletiva, orgány, orgánové soustavy, organismus. 4. Metabolismus. 5. Fotosyntéza. 6. Růst a organogeneze. 7. Rozmnožování a genetika. 8. Vývoj organismů, rozmanitost.

Biologie: je věda zabývající se studiem živé přírody [bios = život; logos = slovo, věda]; je souhrnný název pro celou soustavu biologických věd; snaží se poznat podstatu života a jeho zákonitosti; zkoumá strukturu a funkce živých organismů, na všech úrovních; zkoumá vzájemné vztahy živých organismů i vztahy mezi živou a neživou přírodou (okolním prostředím); zabývá se individuálním vývojem a evolucí organismů.

Historie: Carl von Linné Gregor Mendel Hippokrates Aristoteles Charles Darwin

Biologické vědy: 1. SYSTEMATICKÉ VĚDY-TAXONOMICKÉ 2. MORFOLOGICKÉ VĚDY 3. FYZIOLOGICKÉ VĚDY 4. VĚDY O VÝVOJI 5. VĚDY SPOJOVACÍ (HRANIČNÍ) 6. APLIKOVANÉ VĚDY 7. VĚDY SE ZVLÁŠTNÍM POSTAVENÍM

1. SYSTEMATICKÉ VĚDY: zabývají se poznáním, pojmenováním a tříděním organismů dle shody znaků; předmět studia: jednotlivé skupiny organismů. mikrobiologie: zabývá se studiem mikroorganismů virologie: zabývá se studiem nebuněčných organismů (virů, viroidů, virusoidů, prionů) bakteriologie: zabývá se studiem bakterií (i sinic) mykologie: zabývá se studiem hub botanika: zabývá se studiem rostlin algologie: zabývá se studiem řas bryologie: zabývá se studiem mechorostů a játrovek dendrologie: zabývá se studiem dřevin zoologie: zabývá se studiem živočichů entomologie: zabývá se studiem hmyzu ichtyologie: zabývá se studiem ryb herpetologie: zabývá se studiem plazů ornitologie: zabývá se studiem ptáků mamaliologie: zabývá se studiem savců antropologie: zabývá se studiem člověka paleontologie: zabývá se studiem již dávno vymřelých organismů

2. MORFOLOGICKÉ VĚDY studují tvar organismů a jejich částí morfologie rostlin morfologie živočichů anatomie: zabývá se vnitřní stavbou organismů organologie: zabývá se studiem orgánů cytologie: zabývá se studiem buněk histologie: zabývá se studiem pletiv a tkání

3. FYZIOLOGICKÉ VĚDY zabývají se studiem životních funkcí organismů, tj. jejich růstu, rozmnožování, metabolismu, jejich reakcemi na zevní podněty a udržování vnitřní rovnováhy a u mnohobuněčných organismů též studiem činnosti jednotlivých orgánů fyziologie bakterií a archeí fyziologie rostlin fyziologie živočichů fyziologie člověka

4. VĚDY O VÝVOJI Vývojová biologie: studují výsledky výzkumu morfologických a fyziologických věd Vývojová biologie: embryologie: zabývá se vývojem zárodku ontogeneze: zabývá se individuálním vývojem jedince Evoluční biologie: fylogeneze: zabývá se obecnými zákonitostmi vzniku, změnami taxonů a zjišťováním jejich příbuzenských vztahů Genetika: studuje dědičnost organismů a její proměnlivost

5. VĚDY SPOJOVACÍ (HRANIČNÍ) biofyzika: zkoumá fyzikální vlastnosti živých soustav biochemie: zkoumá chemické vlastnosti živých soustav biogeografie: fytogeografie: rozšíření rostlin na Zemi zoogeografie: rozšíření živočichů na Zemi biokybernetika: zkoumá procesy řízení, uložení, zpracování a využívání informací u organismů

6. APLIKOVANÉ VĚDY výsledky biologických věd se používají v různých oborech agrobiologie: zabývá se využitím biologie v zemědělství ekologie: zabývá se vnitrodruhovými i mezidruhovými vztahy mezi organismy, populacemi a společenstvy a i jejich vztahy k vnějšímu neživému prostředí biodiagnostika: zkoumá stav životního prostředí ze stavu organismů

7. VĚDY SE ZVLÁŠTNÍM POSTAVENÍM obecná biologie: integruje poznatky o živých soustavách a definuje principy života na všech jejich úrovních molekulární biologie: zabývá se studiem buněčných biologických procesů na molekulární úrovni etologie: zabývá se studiem projevů, funkce, evolucí a ontogenezí chování živočichů (včetně člověka), patří sem studium vnitro- i mezidruhové komunikace

Děkuji za pozornost.