Michel Foucault sociolog vědění a moci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Personální řízení a jeho úloha v podniku
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Metodologie historického výzkumu volného času
Politologie jako věda Politika moc
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Sociální konstruktivismus
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
VILFREDO PARETO.
Osvícenství.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Právo jako filozofický pojem
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
KOMUNISMUS Michal Hess.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Titulek Tvorba titulků a mezititulků. Význam titulků Podstatný prvek struktury textu – slouží k orientaci Utváří první dojem z textu Obsahuje klíčová.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Metaetika Shrnutí.
Anthony Giddens * 1938.
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Michel Foucault (Dějiny šílenství, Zrod kliniky, Slova a věci, Archeologie vědění) S krátkou předmluvou o sociologických klasicích.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Název politologie je složen z následujících slov:
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Ekonomika – základní pojmy.
Filosofie Základy logiky.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Média - jak s nimi a jak na ně?
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Buhismus David Lučný :D (budha).
Občanská společnost Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu Občanská společnost. Prezentace obsahuje několik aktivit vhodných k procvičení,
Michel Foucault (s důrazem na práci Dohlížet a trestat)
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Úvod do psychologie II. přednáška
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Michel Foucault sociolog vědění a moci

Biografická data Narozen v roce 1926 Vystudoval filozofii a psychologii Ovlivněn marxismem (v letech 50 až 53 člen komunistické strany) Využil podněty strukturalismu v jeho různých podobách (Lacan, Levi-Strauss, Dumézil, Althusser) Jeho dizertační prací byly Dějiny šílenství Ve Francii ho proslavila Slova a věci, na mezinárodní scéně Dohlížet a trestat Od 1970 profesor na College de France Zemřel 1984

Můj osobní život stejně není vůbec zajímavý Můj osobní život stejně není vůbec zajímavý. Jestli si někdo myslí, že mojí práci nemůže být rozuměno bez odkazu k nějaké části mého života, budu o jeho otázkách po mém osobním životě přemýšlet a zodpovím je když to uznám za vhodné. Stejně jako je můj život nezajímavý tak je i zbytečné dělat s ním nějaké tajnosti a stejně tak tak je bezcenné něco z něho zveřejňovat. Michel Foucault, rozhovor se Stephenem Rigginsem, Toronto, 1982.

Psychologie a duševní nemoc. (1954) Dějiny šílenství v době osvícenství (1961) Zrod kliniky (1963) Slova a věci (1966) Archeologie vědění (1969) Dohlížet a trestat. (1975) Dějiny sexuality; Vůle k vědění. (1976) Užívání slastí. (1984) Péče o sebe. (1984)

Dějiny šílenství „cílem není napsat dějiny vývoje psychiatrické vědy , ale spíš dějiny sociálního, mravního a imaginativního kontextu v němž se psychiatrie rozvinula“ (z dopisu v němž se Foucault marně snaží vysvětlit téma své knihy prof. Lindrothovi)

„Panuje víra, že Tuke a Pinel otevřeli útulek medicíně „Panuje víra, že Tuke a Pinel otevřeli útulek medicíně. Ale ve skutečnosti do něj nezanesli vědu, ale osobnost a její moc (vládu), která si od vědy vypůjčovala jen plášť či nanejvýš své oprávnění. Je li postava lékaře s to uchopit šílenství, neznamená to, že je poznává, ale že je ovládá.“

Dopad Dějin šílenství Nejprve téměř nepovšimnuty Dostávají se do kontextu antipsychiatrického hnutí (přeloženy do aj. Laingem a Cooperem) Foucault sám se činnosti antipsychiatrického hnutí téměř neúčastní ale schvaluje ji a schvaluje i použití vlastní knihy i jsou její myšlenky často deformovány a zjednodušovány ( z Dějin šílenství se staly dějiny útlaku)

Zrod kliniky Vydána 1963 Do jisté míry využití „odpadu“ z Dějin šílenství V kontextu Foucaultova díla vcelku srozumitelné a přístupné Žádný širší ohlas ale mezi historiky a sociology medicíny dobře známá

Zrod kliniky jako instituce Přeměna vědění na konci 18. století – náhlý zlom spíše něž postupná přeměna v důsledku kumulace vědění Základní myšlenka – člověk nikdy nemá přístup k věcem samotným, neexistuje nic jako přímé nazření, ale poznání je vždy zprostředkováno, existuje pouze jako součást širší struktury vědění.

Slova a věci Epistéma epistemologický prostor určité epochy epistéma určuje nejen to, co je aktuálně uznáno jako pravdivé, ale i co takto může být k vědění přidáno – vymezuje hranice poznatelného. renesanční epistéma se točila kolem pojmu analogie. Klasická byla založena na synchronní analýze. Moderní epistéma je pak organizována kolem pojmů jako dějiny, subjekt nebo život (jakožto síla, která neustále „tepe“ a vyvíjí se). klasická doba je založena na synchronní analýze, moderní doba po ní následující je založena na diachronní syntéze – snaží se nacházet kontinuitu v dějinách, životě (evoluce) i samotném člověku (tvořivý suverénní subjekt humanitních věd)

„Predmetom „ekonómie“ v klasickom období je oblasť bohatstva „Predmetom „ekonómie“ v klasickom období je oblasť bohatstva. Je zbytočné stavať ju pred otázky ktoré pochádzajú z ekonómie iného typu, organizovanej napríklad okolo výroby alebo práce; tak isto je zbytočné analyzovať tieto rozličné pojmy (a to aj a predovšetkým vtedy, keď sa ich názov neskôr udržal s istou analógiou zmyslu) bez toho, bez toho aby sme vzali do úvahy systém, kde nadobúdajú svoju pozitivitu [Foucault 2000c: 179].

Na vytvorenie najjednoduchšieho poriadku je nevyhnutný „systém prvkov“ tj. určenie segmentov, mezi ktorými sa možu objevit podobnosti a rozdiely, typy…Poriadok, to je to, čo sa predkladá vo veciach jako ich vnútorný zákon, ako skrytá sieť, pomocí ktorej sa svojím zposobom navzájom prezerajú a zároveň je to niečo, čo existuje iba prostrednictvím mriežky nejakého pohladu, nejakej mriežky, nejakého jazyka; jedine v prázdnych poliach tohoto rastra sa v hĺbke ukazuje poriadok jako už prítomný“ [Foucault 2000c: 11-12].

Diskurz skupina výpovědí, které vymezují vědění (v širokém smyslu toho, co je uznáno jako pravdivé a správné) o nějakém námětu - tj. způsob jeho reprezentace. Diskurz není nějakou věčnou, transcendentní kategorií. Je to prostě množina výroků, u kterých lze odkrýt pravidla jejího formování – to znamená, že lze určit, jaká výpověď do daného diskurzu patří, je s ním v souladu a která již „mluví o něčem jiném“. Diskurz umožňuje postavit daný námět pouze určitým způsobem. Jiné způsoby, styly jimiž lze dané téma, oblast, problém formulovat, jsou omezeny Zde vše znovu ukazuje na výraznou strukturalistickou inspiraci. Pokud bychom chtěli popsat Foucaultův přístup slovníkem strukturální lingvistiky, pak diskurzivní formace odpovídá jazyku a výpověď řeči. formaci vědění určité společnosti, v určité době, týkající určitého tématu. jazyk není transparentním médiem sloužícím komunikaci smyslu, který vytvářejí lidé/subjekty, ani prostým odrazem jiných sociálních sil (jak to do velké míry chápe marxismus). Jazyk je konstitutivní pro vytváření významů a smyslu.

Dopad Slov a věcí Odsouzen marxisty a existencialisty pro svůj antihumanismus a ahistoričnost Sartre: Terčem je marxismus. Jde o to vytvořit novou ideologii jako poslední hráz, kterou je buržoazie ještě schopná postavit proti Marxovi. Foucault: Chudák buržoazie, že už nemá jinou hráz než moji knihu

Dopad Slov a věcí a Archeologie Vyvolání debaty o humanitních vědách – jejich úloze a metodách Vyvolání širší společenské debaty (viz konflikt se Sartrem) Dnes tyto knihy ve stínu pozdějších prací

Osobní angažovanost v 60´ Slabá, roztříštěná a nezakotvená - po období členství v KS se politicky drží spíše stranou - není členem žádné politické skupiny - svým součastníkům se jeví někdy i jako konzervativec

Aktivnějším se stává na konci 60´

Foucault jako intelektuální ikona