1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Metody sociologického výzkumu 6. PŘEDNÁŠKA
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Projekt empirického výzkumu
20 otázek o výzkumech, na které by se novináři měli ptát National Council of Public Polls, USA S. R. Gawiser, G. E. Witt (3. vydání)
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Zavádění a údržba informačních systémů
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Fakulta sociálních studií
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Marketing sportu obecná část
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Mixed methods design (MMD)
PORTFOLIO PEDAGOGA – DATA Z RYCHLÉHO ŠETŘENÍ NIDV 2016 Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogů , Praha Tomáš Machalík.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologický výzkum II.
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Co říká česká veřejnost?
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl

2 CO a JAK?

3 Cíle výzkumu 1. Evidenční – prvotní orientace 2. Konfirmativní – prověření hypotézy 3. Explorativní – hledání tématu/metody

4 Design výzkumu 1. Průřezový – reprezentativní rozložení jevu 2. Typologický – hlubší ohnisko zájmu, cílová skupina 3. Experimentální – ověření účinku pre/post

5 Reprezentativita Základní a výběrový soubor = „zmenšenina společnosti“. Výběrové a vyčerpávající šetření.

6 S KÝM A JAKOU TECHNIKOU?

7 Techniky výběrových šetření F2F CATI CAPI Web

8 Metody výběrových šetření Kvótní výběr (Gallupův výběr). Pravděpodobnostní, náhodný výběr. U obou potřebujeme tazatele, rozdílné nároky.

9 Kvótní výběr Kvótní kritéria – základní hlediska, předpoklad proporčního rozložení ostatních charakteristik. Vázané a volné kvóty. Volné kvóty – zprvu snadné, posléze jednoznačná kombinace. Požadavek maximálně oslabit subjektivní preference tazatele při výběru!

10 Pravděpodobnostní výběr Prostý náhodný výběr. Systematický náhodný výběr. Stratifikovaný náhodný výběr. Vícenásobný stratifikovaný výběr. Tazatel má klíčovou úlohu při kontaktu i při výběru respondenta v domácnosti! Věrohodnost anonymity!

11 Pravděpodobnostní výběr Náhodná procházka – „random route“. Východisko v sídelní struktuře. Variantní řešení. Závazný opakovatelný postup. Krokové číslo a protokoly. I zde je role tazatele velmi důležitá!

12 Srovnání výběrů KVÓTNÍ – pružný, rychlý, anonymní, menší náklady. Obtížná kontrola, významný vliv tazatele při výběru respondenta. NÁHODNÝ – reprezentativnost z hlediska všech znaků, kontrolovatelnost, základ mezinárodní komparace. Vysoké náklady, závislost na opoře výběru, nízká návratnost, nezbytnost vážení. Vliv tazatele je rovněž velký a bývá přehlížen!

13 Přesnost měření „Statistická chyba“ - závisí na počtu jednotek výběrového souboru - rozložení naměřených údajů. Čím výběrový soubor větší a čím výsledek jednoznačnější, tím statistická chyba menší. Vliv ostatních faktorů, např. tazatelů, jde nad rámec této chyby.

14 PŮSOBENÍ TAZATELE

15 Zdroje chyb a nepřesností Soubor - reprezentativita Sběr dat – korektnost, reliabilita Klíčová role tazatele Zpracování projektu – smysluplnost, validita

16 Tazatelé a dotazovací situace Tvorba tazatelské sítě – mobilní, fixovaná v území Sociální skladba sítě – pestrost, rozmanitost Kvalifikovanost sítě – dodržování pravidel Obměna sítě – obrana proti rutinizaci Kontrola tazatelů

17 Zásady práce tazatelů Sociabilita – navázání kontaktu Důvěryhodnost Profesionální dovednost, obratnost Neutrálnost, nezaujatost

18 Problémy práce tazatelů Nátlak, „měkkost“ Návodnost, sugestivita Odmítnutí, návratnost, problém vážení „Kvazipanel“

19 Formulace otázek - Jednoduchost - Srozumitelnost (validita) - Jednoznačnost - Stručnost (reliabilita) Dvě hlediska: Znění otázky + hodnoty odpovědí- obojí ovlivňuje tazatele – návyk, zkušenost

20 Tvorba výzkumného nástroje - Volba znaků - Pořadí otázek - Tempo rozhovoru - Sociolog jako dramaturg Dvě hlediska: Správnost + proveditelnost, schůdnost Variantnost - průnik objektivity a subjektivity. Důležitá zpětná vazba s tazateli a porozumění metodice.

21 Děkuji za pozornost.