Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 4. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.6.
Úvěr… Petra Janečková; C2B. Obsah… Co to je? Jak funguje bankovní trh? Druhy Co dělat při předlužení? Rizika.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Řešení deficitu domácího rozpočtu pomocí dluhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Předlužení a možnosti řešení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
Petr Machala. Co je to úvěr? Kde je možné peníze půjčit? Obchodní zákoník poskytovatelem úvěru může být kdokoli – zákon hovoří pouze o „věřiteli“ název.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spoření a pravidelné investice
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční tíseň Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Petr Machala. Znáte někoho, kdo se dostal do podobné situace? Dědo, to je neuvěřitelné, vaří to, smaží, strouhá, hněte, odšťavňuje…, ještě dostaneme dárek.
Petr Machala. Příjmy pravidelné čistá mzda Kč podnikání4 600 Kč mezisoučet Kč nepravidelné0 Kč úroky0 Kč mezisoučet0 Kč celkem Kč Výdaje.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Rozpočet domácnosti Název školy
Petr Machala. K čemu nám slouží pojištění? Napište co nejvíce příkladů. BANKA Haló, pane! Z banky? To Vás svlékly úroky? Myslím, že potřebujete vhodné.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Petr Machala. Co může vyjadřovat tento graf? Míra veřejného dluhu v roce 2011 Máme důvod k radosti?
Petr Machala. Kolik to stojí peněz? Hodinová mzda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
EU_62_A_sada 2_04_M_Úspory a půjčky domácnosti_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 11 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Petr Machala

1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit domácího rozpočtu? Které 3 jednoduché otázky jsme si posledně položili?

a) Jednorázový spořit z finančních rezerv půjčka, leasing získat další příjem Jak řešit deficit domácího rozpočtu? To jsou rady nad zlato. Ty by se měly tesat. Poraďte jak to mám udělat? Co jsem měl naspořeno, vzala inflace, rezervy jsem utratil, půjčku nemám čím ručit a další příjem…?

b) Opakovaný deficit snížení výdajů zvýšení příjmů (brigáda, další úvazek, lepší místo, prodej něčeho) Je to skvělá, univerzální varná konvice, která slouží zároveň i jako rádio,… Co říkal babi, že to musíme mít? Za pouhých Kč?

a) „špatný“ dluh na zbytné věci (které nepotřebujeme) dárky na splátky, dovolenou není nutný nejistota splacení Co to jsou dobré a špatné dluhy? Co to znamená? Napište co nejvíce zbytných věcí.

b) „dobrý“ dluh je nutný splatíme ho přinese příjmy Čím topíte? Penězi? Zdražování energií. Pokazí se plynový kotel. Ročně protopím Kč. Koupím nový za Kč? Koupím kondenzační za Kč (úspora 20% energie)? Průměrná životnost 15 let. Kondenzační – roční úspora Kč. Do 4 let se investice navíc zaplatí, pak následuje úspora. Uveďte příklady „dobrého“ dluhu.

dlužník nemůže splácet půjčené peníze Co je to předlužení? Měsíčně vydělám Kč, životní náklady mám Kč, mám splácet Kč. Jsem předlužen. Chybí 400 Kč. Je rozumné vzít si v takové situaci úvěr na dovolenou? Tvoje problémy mě nezajímají, na tu dovolenou pojedeme!

vyvarujme se „špatných“ úvěrů při sjednávání úvěru si ponechme rezervu na splácení pojištění proti neschopnosti splácet (zvyšuje splátku úvěru) Jak se vyvarovat předlužení? Přemýšlejte. Teď máte příjem Kč, životní náklady jsou Kč, splátka by mohla být Kč. Je to dostatečná rezerva?

a) Upomínky (účtují se úroky či pokuty) je možné se s bankou dohodnout na odložení splátek, změnu výše či délky úvěru b) Vymáhání dluh se zvyšuje o náklady vymáhání propadne majetek, který byl dán do zástavy splácí ručitelé vymáhací agentury soudní vymáhání Co když nesplácím úvěry? ZABAVENO Doporučuji Vám co nejdříve zaplatit!

c) Exekuce dluh roste o náklady exekuce (nařizuje soud) zablokování majetku obstavení účtu dlužníka (stavební spoření, pojištění) zabavený majetek se prodává v dražbě Exekučně zabaveno

d) Osobní bankrot dlužník chce řešit dluhy lze provést pouze 1x za život bude uhrazeno 30% z každého dluhu návrh podává soud dlužník popíše jak bude dluhy splácet soud povolí – schůze věřitelů rozhodne jak se dluh uhradí při splácení zůstává dlužníkovi 5 let životní minimum (3 410 Kč) + peníze na bydlení Pokud vše splní, soud mu zbytek promine – jinak vyhlásí na majetek konkurz Děkuji pane soudce, aspoň mně zůstala kravata.

* ŠICHTAŘOVÁ, Markéta a Vladimír PIKORA. Nahá pravda. Praha: NF Distribuce, ISBN * PIKORA, Vladimír a Markéta ŠICHTAŘOVÁ. Všechno je jinak, aneb, Co nám neřekli o důchodech, euru a budoucnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 224 s. ISBN * ČECHOVÁ, Jarmila, Otto MÜNCH, Jana MACHÁČKOVÁ a Petr KLÍNSKÝ. Ekonomika pro gymnázia. Praha: Eduko, ISBN * [online]. [cit ]. Dostupné z: camcorder_Sony_EVW-300.jpg/220px-Hi8_3CCD-camcorder_Sony_EVW-300.jpg * [online]. [cit ]. Dostupné z: