Slovesa tvořená ze sloves

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účelová adjektiva versus participia
Advertisements

PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY.
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
SLOVESA INFINITIV (neurčitek) – tvar slovesa zakončený na –t. Pouze pojmenovává děj, ale nevyjadřuje osobu, číslo ani čas. Výjimky ukončené na –ci: péci,
(aspekt) Petra Novotná, 24. listopadu 2009, VMS
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Vytvořila: Hana Hinková Ročník: 8.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Slovesa – způsob oznamovací
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
 Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – žluté x zelené  Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Slovesa (verba).
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Slovesný vid 8. ročník.
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Marta do laboratoře a)neumí chodit sama. b) může vstupoval jen s vyučujícím. c)se bojí chodit, protože tam straší.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Příčestí trpné Český jazyk 2. stupeň ZŠ 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Slovesa – varianty a dublety
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
SLOVESNÝ VID.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Co umí český slovesný vid
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
prof. PaedDr. Jana Kesselová, CSc
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Slovesný vid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Příprava na PP ČJ – 8. třída
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Slovesa tvořená ze sloves (modifikace)

změna vidu/způsobu slovesného děje nedoková – dokonavá násobenost ZPŮSOB sl. děje (AKTIONSART) Fázovost Rozměr děje Míra děje Zdrobnělost a úsilnost Účinnost Snahovost

VID A. Dokonavost: příponami předponami 1. nedokonavá (imp.)(sedět) 2. dokonavá (perf.) sednout vysedět B. Násobenost 1. nenásobená 2. násobená sedat a)opakovací (frekventativa) sedívat b) podílná (distributiva) posedět si

ZPŮSOB SLOVESNÉHO DĚJE (AKTIONSART) A. Fázovost 1. počínací (ingresívní) vyběhnout 2. končící (finitní) doběhnout 3. omezovací (terminativní) proběhnout se B. Rozměr děje 1. okamžitá (momentánní) sednout 2. trvací (durativní) sedět

ZPŮSOB SLOVESNÉHO DĚJE (AKTIONSART) – II. C. Míra děje 1. malá míra poposadit 2. velká míra nasedět se D. Zdrobnělost a úsilnost 1. zdrobnělá běžkat 2. úsilná žadonit

ZPŮSOB SLOVESNÉHO DĚJE (AKTIONSART) III. E. Účinnost účinná (kauzativa) sadit posadit F. Snahovost snahová (deziderativní) kupovat

více k teoret. pozadí Šmilauer, V.: Novočeské tvoření slov, Praha : SPN, 1971. s. 159 nn. ÚK studijní materiály (IS)

OPĚTOVACÍ (iterativa) prosit/trpět (sázet) >kupovat obalit – obalovat, koupit – kupovat, odhalit – odhalovat, rozdělit/ rozdílet – rozdělovat vyprávět – vypravovat, uprosit – uprošovat, umocnit – umocňovat, zahladit – zahlazovat, slíbit – slibovat, prosadit – prosazovat, udržet – udržovat, zvážit - zvažovat…

Iterativa V./I. tř. dělat/mazat – III. tř. kupovat (okousat – okusovat, požádat, požadovat, zakázat – zakazovat,

Iterativa II. tř. tisknout – III. tř. kupovat napřáhnout – napřahovat,

Iterativa I. tř. – V. tř. dělat vylézt – vylézat, zamést – zametat, vybrat – vybírat, zaprat – zapírat, prodrat – prodírat, ustlat – ustýlat, hnát – honívat, zatéct – zatékat, propéct – propékat, umlít – umílat, potřít – potírat, umřít - umírat

Iterativa II. tř. – V. tř. dělat vzpomnět – vzpomínat, usnout – usínat, sepnout – spínat, začít – začínat, ocitnout se – ocitat se, dotknout – dotýkat, uschnout – usychat, vymknout – vymykat,

Iterativa III. tř. – V. tř. dělat pokrýt – pokrývat, vysát – vysávat, prohrát – prohrávat, vyrýt – vyrývat, usmát se – usmívat se, zalít – zalívat, umýt – umývat, zachvět se – zachvívat se,

Iterativa prosit – sázet ztratit se – ztrácet se, opustit – opouštět, sjezdit – sjíždět, zarazit - zarážet,

Iterativa I. tř. nést – IV. tř. nosit nést- nosit, vést – vodit, jít – chodit, hnát – honit, lézt – lozit, vézt – vodit, (mřít – mořit),

Frekventativa (opakovací) V. tř. dělat/ IV. tř. prosit, trpět, sázet/ …. -ávat, -ívat dělat – dělávat, honit – honívat, bílit – bílívat, trpět – trpívat, sázet – sázívat, nosit – nosívat, vodit – vodívat, chodit, chodívat, .. hrát – hrávat, Velmi rozvinutý a poměrně pravidelný způsob tvoření

Okamžitá (momentánní) IV./V. tř.(I.tř.) – II. tř. -nout (ječet – jeknout, vřeštět – vřísknout, couvat – couvnout, rýpat – rýpnout, vrhat – vrhnout, vrzat – vrznout)

Deminutiva cupat – cupkat, tlapat – tlapkat, spát – spinkat, hajat - hajinkat

Úsilná (intenzivní) čoudit – čadit, čmárat – čárat, čmuchat – čuchat, šplíchat – šplouchat, žádat – žadonit, žebrat – žebronit, bouřit - burácet

Účinná (kauzativní) kořenová samohláska 0 – o, a, u mřít – mořit, vřít – vařit, bdít - budit kořenová samohláska e – o, a téci – točit, ležet – položit, sedět - posadit kořenová samohláska i – ě, oj viset – pověsit, pít – napojit