řešení morálních dilemat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Technika,tak jak ji vidím já…
Hodnotová orientace svobodné generace
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Vymezení a pojetí sociální práce
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Myšlenkové základy skautingu
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Reálné a zobrazené vzory
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Psychologie II Sociální psychologie
Mravní výchova.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Zpracovala: Simona Hyková
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
Metaetika Shrnutí.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA.
Práva a povinnosti rodičů a dětí
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Práva a povinnosti mezi manželi
Pravidla chování, právo a morálka
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
MOTIVACE Zora Syslová.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Temperament, charakter, motivace
Občanská výchova 6.ročník PhDr. Martina tesaříková
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Etická výchova jako součást života školy
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

řešení morálních dilemat Jana Skácelová

Otázky dobra a zla Hoffmanovy koncepce přístupu k problematice morálního vývoje 1.Model dědičného hříchu 2. nauka o „vnitřní čistotě dítěte“ 3. člověk jako nepopsaný list papíru –“ tabula rasa“ Další teorie Jean Piaget Heteronomní morálka (6 – 12 let) Autonomní morálka (starší děti)

Lawrence kohlberg 1. prekonvenční úroveň – ( úroveň většiny dětí do 9 let, některých adolescentů a mnoha dospívajících a dospělých kriminálních živlů) 2. konvenční úroveňˇ- (většina adolescentů a dospělých) 3. postkonveční úroveň (menšina dospělých po 20.roce života)

I. Stádium 1. Orientace na poslušnost a vyhýbání se trestu stádium 2. Individualismus, účelovost, vzájemnost, usilování o odměnu a ocenění II. Stádium 3. Orientace na vzájemné vztahy, sociální shodu a dohodu, vzájemnou přizpůsobivost Stádium 4. Orientace na zákon a řád, respektování společenského systému III. Stádium 5. Orientace na legální spol. smlouvu a respektování práv jedince Stádium 6. Orientace na obecné etické principy a vlastní svědomí

Carol Gilliganová Konstatuje: morální vývoj se neodvíjí stejným způsobem u všech lidí. Pro dívky se morálka záhy týká péče a potřeb osob, pro chlapce se týká spíše abstraktních principů

Pokud s diskusemi v dané třídě začínáte je vhodné: STANOVIT ZÁKLADNÍ PRAVIDLA DISKUSE: Každý má právo vyjádřit svůj názor Nikdo nesmí být zesměšňován, nesmí se používat vulgární výrazy, lživé argumenty Nikdo nikoho během jeho argumentace nepřerušuje (moderátor si vyhrazuje toto právo např. při dlouhém monologu diskutujícího, při odchylování se od tématu)

Názory podpořené argumenty musí být respektovány Technika „mikrofonu“ – tj. kdo drží určitý předmět – mikrofon, má slovo, ostatní poslouchají.   Zavedení tzv. MINIDISKUSÍ

SKUPINOVÁ DISKUSE S MORÁLNÍM OBSAHEM Jedna z metod mravní výchovy, slouží k formování morálního úsudku žáků. . Podstatou skupinové diskuse s morálním obsahem je příběh s morálním dilematem.

Samovo dilema    Horníci již šestý den stávkují. Pomalu jim docházejí zásoby potravin. Sam pracoval mnoho let v dole a zná jejich těžké pracovní podmínky. Nyní vede obchod. Na této práci jemu i jeho rodině velmi záleží. Stávkující horníci se na něho obracejí s žádostí o poskytnutí potravin na dluh. Vlastník obchodu, který vede Sam, má naopak eminentní zájem na ukončení stávky (je podílníkem akcií důlní společnosti) a instruuje Sama, že v žádném případě nemá stávkující podporovat (pod pohrůžkou ztráty místa). Souběžně se na Sama obrací telefonicky jeden jeho starý přítel s naléhavou žádostí o pomoc hladovějícím horníkům a jejich rodinám. Rozhodněte zda má nebo nemá vyhovět svému příteli, své tvrzení zdůvodněte  

  Jana a Honza   Sourozenci Jana a Honza bydlí s rodiči v domku. Za dobré vysvědčení dostali jako dárek štěně, které si už dlouho přáli. Jednou ráno si s ním hráli venku na zahradě a štěně s radostí štěkalo. To probudilo souseda, který spal po náročné noční službě. Soused vyšel ven a požádal děti, aby si s pejskem šli hrát k lesu. Děti však souseda neposlechly, protože k lesu bylo daleko a nechtělo se jim. Po chvíli už opět pejsek štěkal a i děti zapomněly, že mají být potichu. Soused vyběhl z domu a vzteky bez sebe psa nakopl, až ten bolestně kviknul. Ještě vynadal dětem a odešel domů. Děti nemohly sousedovi zapomenout, jak se zachoval k jejich štěněti a schválně mu poškrabaly lak na jeho autě. Jednaly děti správně? Odpověď zdůvodněte.

POSTUP PŘI SKUPINOVÉ DISKUSI I. sdělení příběhu II. žákovo řešení III. prezentace řešení IV. v rámci III. zásahy učitele – různé variace práce s příběhem V. závěrečné shrnutí – rekapitulace

Krokodýlí řeka Postavy: milenci Kateřina a Honza, převozník Petr, přítelkyně Eva, kamarád Tomáš V jednom království, v jednom městě, žili milenci – krásná Kateřina a mužný Honza. V tom městě tekla řeka plná krokodýlů, která ho rozdělovala na dvě poloviny. Na pravém břehu žila Kateřina, Honza žil na levém. Jednoho jara nastaly prudké deště, řeka se rozvodnila a strhla most, který spojoval oba břehy. Velká voda trvala dlouho a Kateřině se čím dál tím více stýskalo po jejím milém, byla smutná a přemýšlela, jak by se ke Honzovi dostala. Žádná loď se neodvažovala na divokou vodu, jenom starý zkušený převozník Petr se svou bárkou to dokázal. A tak se Kateřina vypravila za ním, aby jí pomohl. Petr souhlasil, ale jen pod podmínkou, že s ním stráví jednu noc. Kateřinu tento návrh velmi rozhořčil, polekala se a utekla. Běžela pryč a uvažovala, co má udělat. Napadlo ji, že půjde ke své nejlepší kamarádce Evě, a celou prekérní záležitost s ní prohovoří a poradí se s ní. Eva Kateřinu pozorně vyslechla, ale odmítla se k tomu jakkoli vyjadřovat a nechtěla s tím mít nic společného. A tak se krásná Kateřina musela rozhodnout sama, samým steskem už byla celá utrápená. Po dlouhých úvahách s těžkým srdcem splnila Petrovu podmínku a ten ji, jak bylo dohodnuto, převezl přes Krokodýlí řeku za Honzou. Šťastné bylo shledání milenců a po chvílích štěstí si Kateřina postěžovala, jaké příkoří musela vytrpět, aby se mohli vidět. Honza ovšem neměl pro její čin omluvu, velmi se rozčílil a Kateřinu od sebe zapudil. Nešťastná Kateřina utíkala pryč. Cestou potkala Tomáše, který když viděl, že pláče, hned se zeptal, co se jí přihodilo. Kateřina mu všechno vylíčila. Tomáš se zarazil, připadalo mu to jako velká nespravedlnost a rozhodl se, že ji pomstí. Vyhledal Honzu, aby mu dal notně za vyučenou.

Didaktické poznámky Je třeba to zkusit. Vybrat zajímavý příběh Neočekávejte okamžitý úspěch Věnujte pozornost přípravě Pomocí těchto metod je možné přispět ke zlepšení třídního klimatu Můžete lépe poznat své žáky Důležité je přesvědčení, že metody přispívají k rozvoji morálního vědomí žáků

Zimbardův „experiment Může vzniknout závěr, že zlo je podmíněno situačními proměnnými a nezáleží na tom, jaké vlastnosti člověk má. Zimbardo dospívá k závěru, že proti zlu nejsme bezmocní a že mu lze čelit pomocí následujících kroků 1. posilovat ochotu přiznat chybu – nejen sami sobě, ale i veřejně 2. posilovat ochotu nedělat věci automaticky, ale přemýšlet o nich 3. naučit se rozlišovat mezi oprávněnou autoritou a neoprávněnou, kterou lze uznávat i poslouchat 4. odrazovat i od nejmenších přestupků, podvodů, pomluv, lží

5. od raného věku podporovat kritické myšlení 6. na všech úrovních vyzvedávat kladné sociální vzory 7.respektovat odlišnost a proměnlivost lidí jako základ obrany proti předsudkům a diskriminaci 8. podporovat podmínky vedoucí od anonymity k osobnosti a odpovědnosti 9. být citlivý na případy, kdy podléhání sociální normě nebo skupinové normě vede k opačnému výsledku, než se zamýšlelo 10. neobětovat vlastní já nebo osobní svobodu pod slibem bezpečnosti

„Luciferovo“ desatero ( dle Milgrama) 1. Nabídnout takovou ideologii, aby velká lež poskytla ospravedlnění jakýmkoli prostředkům k dosažení zdánlivě žádoucího a významného cíle 2. připravit pro jedince formu ústního či písemného závazku, který toto chování opravňuje (uzákoní) 3. přidělí účastníkům smysluplné role s dobrou pověstí (např. učitel, žák) 4. Určit pravidla, která se musí dodržovat, i když ztratí smysl 5. posunout význam činu (ubližovat dětem znamená poskytnout jim při učení pomoc prostřednictvím trestu

6. Vytvořit příležitosti k rozptýlení zodpovědnosti za záporné výsledky – zodpovídá za ně někdo jiný 7. Cestu ke zlu začínat , zdánlivě bezvýznamným krokem 8. Zajistit, aby kroky na této cestě byly tak drobné, že se stěží dají odlišit jeden od druhého 9.měnit povahu autority, která má vliv, od původně oprávněné k neoprávněné 10. maximálně zkomplikovat proceduru, při níž jde „pokus opustit“

Altruismus a prosociálnost Od 60-tých let 2é. Stol. zkoumáno nejen to , co vede lidi k agresi, sobeckosti, brutalitě, ale i to, co stojí za chováním prosociálním, altruistickým, směřujícím k pomoci k druhým autorky Reichová,Baranová – prosociální chování – to, co přináší užitek jiným Páleník rozlišuje 3 druhy činitelů podmiňující prosociální chování 1.poznávací – schopnost vnímat a chápat situaci 2. motivační - zájem o dobro druhých 3.situační – vhodné podmínky pro rozvoj sociálního chování

Didaktické inspirace 4znaky prosociálního chování 1. chování ve prospěch druhého, které nevyplývá z povinnosti 2. chování bez očekávání protislužby nebo odměny 3. chování podporující reciprocitu ( tj. podobné chování příjemce) 4.chování, které nenaruší identitu subjektu (toho, který se chová prosociálně)

Znaky prosociální osobnosti 1. navzdory složitosti problému je optimistická 2. je oporou institucí 3.přináší nové věci 4.umí poskytnout pomoc 5.projevuje jistotu, ovládání skutečnosti 6. je empatická 7. má smysl pro humor 8. umí se odosobnit a získávat následovníky

Dimenze růstu kritického myšlení Osobní zájmy – veřejné zájmy Jde o to vyjadřovat svá přesvědčení veřejně, autenticky a pochopitelně i pro ostatní Podřízenost – sebeuvědoměnísouvisí s posilováním vlastní autority a autonomie Intuice – logika Jedna perspektiva – více perspektiv

Otázky: 1. Jak sami posilujete své morální svalstvo? 2. Jak byste koncipovali etickou výchovu, o které se nyní stále uvažuje jako o součásti vzdělávání? 3. Jaké jsou morální výzvy pro tuto dobu?