ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR:Müllerová TEMATICKÁ OBLAST:Matematika NÁZEV DUMu:Inflace POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:08 KÓD DUMu:DM_FIN_MAT_08 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro 4.ročník gymnázií(oktáva). Je zaměřena na pojem Inflace. Obsahuje jednak základy ekonomiky, inflace, deflace, měnová krize a jednak poukazuje na klasické znehodnocování peněz, které lidé ukládají doma.
Inflace
Slovo, které denně slyšíme v televizi, čteme v tisku, … Co tedy vyjadřuje? V ekonomice znamená znehodnocování peněz (peníze ztrácejí reálnou hodnotu). V matematice se inflace vyjadřuje v procentech a vyjadřuje o kolik % ztratili peníze svoji reálnou hodnotu za určité období. Například pojem meziroční 5% inflace znamená, že zboží, které stálo 100 Kč, bude stát už 105 Kč. Poznámka: Míra inflace se vypočítává ze spotřebitelských cen (potraviny, oblečení, pohonné hmoty, atd.) = „spotřebitelský koš“, ale ne např. z pozemků, nemovitostí, atd. Další poznámka?! I když inflace vlastně „zdražuje“, jde o jev příznivý, pokud nepřekročí určitá procenta. Pokud by se inflace vyšplhala moc vysoko, nastává měnová krize. Peníze ztrácejí hodnotu a jsou nahrazeny penězi jinými. Opakem inflace je tzv. deflace, kdy zboží „zlevňuje“.
Příklad 1 Jakou reálnou hodnotu budou mít babiččiny peníze ( Kč) za rok, pokud je má uložené pod polštářem? Předpokládaná meziroční inflace je 4 %. 4 % z = při meziroční inflaci 4 % bude Kč odpovídat částce Kč. Babiččiny peníze pod polštářem budou mít po roce reálnou hodnotu Kč. Ztratilo se tedy téměř Kč. Použili jsme obyčejnou trojčlenku…
Příklad 2 Kolik korun se „ztratí“ z babiččiných peněz uložených pod polštářem za pět let, je-li během těchto pěti let meziroční inflace stále stejná (4 %)? Babiččiny peníze pod polštářem budou mít po pěti letech reálnou hodnotu ,14 Kč a nemohli bychom si za ně koupit zboží, které by stálo Kč Peníze „ztratili“ vlivem inflace téměř Kč U předcházejícího příkladu jsme potřebovali vědět, kolika korunám bude částka Kč odpovídat po roce. Nyní se zeptáme, kolika korunám bude částka Kč odpovídat po 5ti letech. po 1. roce: po 2. roce: po 3. roce: po 4. roce: po 5. roce:
Zdroje: Vlastní(z absolvovaných školení) matematika pro gymnázia – posloupnosti a řady (prometheus) osobní finanční poradce