Zavedení mýtného v centru Prahy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
„ Nástroje k vyhodnocení četnosti průjezdu dopravní techniky“ (měření hustoty dopravních proudů)
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
ITS v regionální dopravě
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Jak dál ve zpoplatnění silnic? 0 O 2 TRUCK BUSINESS DAY LEDNICE, 12. KV Ě TEN 2011.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Role ČESKÉHO TELECOMU v dopravní telematice ISSS, Hradec Králové, dubna 2005.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Silnice nebo železnice
MARKETINGOVÝ MIX.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Návrh městského mýtného systému v Hradci Králové Karel Michal Kamenický Dušan.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
MĚSTO ROŽNOV POD RADHOŠTĚM NÁVRH ZMĚNY FINANCOVÁNÍ PROVOZU ŠKOL (PO)  důvody  cíle  záměry  způsoby provedení.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Technologie dopravních průzkumů Ing. Martin Langr Prezentace projektů – nový studentský projekt.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Strategie regionu, obce
ZÓNY PLACENÉHO STÁNÍ Novinky v ceníku pro ZTP
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Zavedení mýtného v centru Prahy Fakulta dopravní ČVUT Zavedení mýtného v centru Prahy Od koněspřežné železnice k vysokorychlostním dopravním systémům 16.-18. 4. 2007, Praha, FD ČVUT Autoři: Ing. Zdeněk Říha, Fakulta dopravní ČVUT Ing. Jan Dytrych, Fakulta dopravní ČVUT

HISTORICKÝ VÝVOJ DOPRAVNÍ SITUACE V PRAZE Pozvolný nárůst počtu vozidel až do konce 80. let 20. století, nedostatečné tempo modernizace a nekoncepčnost rozvoje silniční sítě Prudký nárůst počtu registrovaných vozidel po roce 1990 Nárůst dopravních výkonů: v roce 1990…… 7,3 mil. vozokm/průměrný pracovní den (0-24h) v roce 2000…… 16,6 mil. vozokm/průměrný pracovní den (0-24h) v roce 2003…… 18,8 mil. vozokm/průměrný pracovní den (0-24h) Následkem jsou stále četnější rozsáhlejší a déletrvající kongesce, proto je třeba individuální automobilovou dopravu regulovat

PŘÍKLADY ZPOPLATNĚNÍ MĚSTSKÝCH KOMUNIKACÍ Londýn - zpoplatněno od roku 2003, technologie ANPR – odečítání registračních značek bez jednotky ve vozidle (OBU – On Board Unit) - standardní sazba 5 GBP/den, sleva pro rezidenty, abonenty, zdarma pro vozidla záchranných služeb, taxi… - snížení kongescí a časových ztrát uživatelů automobilů - zlepšení služeb městské hromadné dopravy Trondheim - zpoplatněno od roku 1991 - mýtné vybíráno formou předplaceného kreditu z OBU Singapur - od roku 1975 manuální výběr, od 1998 elektronický Progress - výzkumný projekt EU na zpoplatnění místních komunikací - zúčastněny města Bristol, Kodaň, Edinburgh, Janov, Gothenburg, Helsinki, Řím a Trondheim - zkoumány technologické možnosti (ANPR-rozeznávání značek, GNSS/CN, DSRC) a obecná přijatelnost mýtného

MOTIVACE A CÍLE ZAVEDENÍ MÝTNÉHO Motivace k zavedení zpoplatnění Možnost internalizace externích nákladů dopravy, tj. jejich převedení na uživatele Snížení negativních vlivů dopravy v centru města Potřeba zvýšení efektivity dopravy v centru Prahy Cíle zavedení mýtného Omezení kongescí a s tím souvisejících časových ztrát uživatelů osobních automobilů a MHD Snížení intenzit provozu a negativních vlivů dopravy na životní prostředí ve městě (výfukové plyny, hluk, vibrace, dopravní nehody) Zvýšení příjmů do městského rozpočtu a jejich následné investování do dopravního systému, zejména do dopravy veřejné

ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA základním východiskem je předpoklad, že stanovení výše mýtného je politickou (společenskou) volbou k internalizaci a stanovení poplatku bude využita metoda standardů životního prostředí snížení intenzit individuální automobilové dopravy T............čistý příjem veřejných rozpočtů z mýtného

POLITICKÝ PROCES PŘI ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO Zavedení mýtného Politická volba Možnost využití referenda ANO NE Výše mýtného Pohyblivá výše Zájmy města Intenzita dopravy Čistý příjem Možnosti využití - účelové: financování MHD dopravní infrastruktura města jiné využití Využití prostředků

PŘEDPOKLAD POKLESU INTENZIT DOPRAVY Použili byste svůj automobil při cestě do PPR, kdyby se platilo za den: Výše poplatku  četnost % zastoupení Ano Ne 30 Kč 84 13 87% 13% 50 Kč 71 26 73% 27% 75 Kč 52 45 54% 46% 100 Kč 40 57 41% 59% ..........intenzita na i-tém vstupu před zavedením mýtného c...........koeficient

GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ – REGRESE VÝSLEDKŮ PRŮZKUMU EXPONENCIÁLNÍ FUNKCÍ

OBLAST URČENÁ KE ZPOPLATNĚNÍ oblast kopírující Pražskou památkovou rezervaci rozloha oblasti: 8,63 km2 počet rezidentů (1999): 61 300 počet vozidel rezidentů: 32 000 celkový počet vozidel denně překračujících hranici oblasti: 351 370 počet unikátních vozidel: 92 670 Zdroj: průzkum ÚDI Mapa: Czech Consult s.r.o.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ VÝBĚRU Založeno na technologii ANPR (Automatic Number Plate Recognition) schopné odečítat registrační značky projíždějících vozidel Není třeba instalovat žádnou palubní jednotku OBU Systém můžeme rozdělit na 3 základní subsystémy: - řídící centrum (výpočetní středisko, správa databáze uživatelů, přechodné, sankční, call centrum, vymáhání poplatků) - dohledový systém – zařízení u komunikace - systém pro realizaci plateb uživatelů vozidel Snímek z dohledového zařízení v Londýně zdroj: www.cclondon.com

NÁKLADY NA SYSTÉM VÝBĚRU Investiční náklady: dohledový systém pracoviště finančního operátora zákaznické centrum centrum manuálního rozeznávání reg. značek platební automaty vývoj software komunikační kampaň Celkem: 419 114 000 Kč (13 868 700 EUR) Provozní náklady: mzdové náklady provozní režie náklady na datové přenosy správa a údržba dohledového systému správa a údržba software a komunikačního prostředí proběhy vozidel odpisy Celkem: 124 038 800 Kč/rok (4 104 500 EUR) Zdroj: Eltodo EG a.s., Cross Zlín s.r.o., Český telecom, a.s.

CHARAKTERISTIKA A VÝŠE POPLATKŮ Běžný poplatek se platí na jeden den – poté je možný libovolný počet překročení hranice zpoplatněné oblasti Byly definovány tři základní skupiny vozidel podle vztahu k oblasti: - zbytná doprava (bez jakéhokoliv vztahu) - platí denní poplatek v plné výši - vozidla rezidentů a abonentů, dopravní obsluha, vozidla taxi – mají nárok na slevu, platí roční poplatek - vozidla záchranných složek, držitelů průkazu ZTP – bez poplatku Výše poplatku byla navrhnuta ve čtyřech variantách: Varianta 1 varianta 2 varianta 3 varianta 4 Jednorázový poplatek (na 1 den) 30 Kč 50 Kč 75 Kč 100 Kč poplatek pro rezidenty (roční) 1 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč

STANOVENÍ CENY MÝTNÉHO Z HLEDISKA MAXIMALIZACE PŘÍJMŮ ...........počet rezidentů, platících jednorázový poplatek ...........výše jednorázového poplatku ............ současný počet vjezdů za jeden den do uvažované oblasti při nulovém poplatku N..............roční náklady systému včetně odpisů d..............počet dnů v provozu v kalendářním roce a, b, c, n............konstanty

VÝVOJ PŘÍJMŮ V ZÁVISLOSTI NA CENĚ MÝTNÉHO

DŮSLEDKY MÝTNÉHO NA DOPRAVU V PRAZE Chování uživatelů osobních automobilů: uživatelé, kteří své chování nezmění a dále budou jezdit svým automobilem na území PPR nebo přes něj v případě tranzitní dopravy uživatelé, kteří využijí služeb MHD či jiný dopravní prostředek uživatelé, kteří využijí svůj automobil k cestě na hranici zpoplatněného území, případně k objezdu daného území v případě tranzitní dopravy Změna některých dopravních proudů v centru města snížení intenzit dopravy ve zpoplatněné oblasti včetně kapacitních komunikací Žitná/Ječná – Resslova – Jiráskův most pravděpodobně mírné zvýšení intenzit v těsném okolí zpoplatněné zóny Změny v MHD nutnost zvýšení kapacity prostředků hromadné dopravy revitalizace některých povrchových linek (např. Václavské náměstí, Na Příkopech, Národní třída) celkové zkvalitnění služeb MHD

VYUŽITÍ PŘÍJMŮ Z MÝTNÉHO potřeba účelného a transparentního využití vybraných prostředků investice v přesně definovaných oblastech Možné oblasti pro investování vybraných prostředků: Investiční záměry související s alternativními druhy doprav k automobilové, zejména investice do nových linek, vozidel a zlepšení kvality MHD Výstavba cyklistických stezek Diskutabilní je použití prostředků na výstavbu silniční infrastruktury (např. Městský okruh)

ANALÝZA SWOT Silné stránky Příležitosti jednoduché, spolehlivé a vyzkoušené technické řešení systém detekce vozidel pracuje bez jakéhokoliv zařízení umístěného ve vozidle vybrané finanční prostředky budou zpětně investovány do dopravy možnost omezení dopravy v centru na základě podmínek rovných pro všechny vybrané finanční prostředky je možné použít ke zlepšení veřejné dopravy zlepšení životního prostředí a zpříjemnění uličního prostoru pro rezidenty i pro návštěvníky centra města Slabé stránky Hrozby nákladné případné rozšíření na další oblast nemožnost zachytit cesty uvnitř zpoplatněné oblasti výše poplatku nezávisí na ujeté vzdálenosti po zpoplatněné oblasti nedostatečná možnost objet zpoplatněnou oblast po kapacitních komunikacích nebyly ještě vyčerpány všechny klasické možnosti omezení dopravy, např. zóny zpoplatněného stání mimo úzké centrum města malá ochota lidí platit mýtné snaha o obcházení systému výběru možná potřeba velkých investic do zařízení u komunikace zničených vandalstvím nedostatečné legislativní možnosti k účinnému vymáhání poplatků a pokut problémy s informováním, placením a vymáháním u cizinců

Ústav ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací Děkujeme za pozornost Ing. Zdeněk Říha, Ph.D Ing. Jan Dytrych Ústav ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT riha@fd.cvut.cz