Obecné biologické principy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Úvod do studia biochemie
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
1.E Biologie.
Obecná biologie.
Projevy života, třídění organismů
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Rozdělení živých soustav
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy přírodních věd
Obecná charakteristika živých soustav
ZOOLOGIE Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 1.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Ostatní mikroorganismy
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Biologie 1.ročník.
Biochemie Úvod do biochemie.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Třídění organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Biologie.
1. Buněčný typ TYP PROKARYOTNÍ TYP EUKARYOTNÍ
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
- zabývají se studiem živých soustav
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
Systém a evoluce rostlin
Úvod do systému rostlin
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Základní struktura živých organismů
Systematika rostlin.
Úvod do studia biologie
Stavba lidského těla.
Systematika rostlin.
Projevy života, třídění organismů
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Projevy života, třídění organismů
Název prezentace (DUMu): Buňky
BUŇKA – základ všech živých organismů
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
3. Vlastnosti živých soustav
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
 Biochemický ústav LF MU 2016 (E.T.)
Jak třídíme organismy.
Transkript prezentace:

Obecné biologické principy

Biologie (z řec. bios – život, logos – věda) – věda o živé přírodě Živá příroda tvořena z jednotlivých živých bytostí – jedinců (individuum) Jedinec (= organismus) – prostorově ohraničená soustava; ačkoliv i velmi tvarově a funkčně odlišní, mají společné obecné vlastnosti organismů 

OBECNÉ VLASTNOSTI ORGANISMŮ přítomnost NK a proteinů - uchování a přenos dědičné informace (NK) - syntéza proteinů (NK) - zajištění struktury a základních funkcí buňky (proteiny) - souhrnně : autoreprodukce a evoluce, a metabolizmus látek a energií - tzv. „soustavy nukleoproteinové“ Metabolizmus Autoreprodukce – fylogenze, ontogeneze

organizace, hierarchie - všechny soustavy jsou vysoce organizované a stupňovitě uspořádané

výměna látek, energií, informací - termodynamicky otevřené soustavy - ustálený (stacionární) stav - tok látek = příjem látek, jejich enzymatické přeměny, syntézu, štěpení a výdej - tok energií = příjem energie, její přeměna ve volnou energii a výdej ve formě tepla nebo chemických látek s nižším obsahem energie - tok informací = procesy spojené s přenosem a přeměnou informace autoregulace - pochody uvnitř soustavy regulovány v závislosti na podmínkách systémem zpětných vazeb

TAXONOMIE ORGANISMŮ taxonomie je věda, zabývající se taxony (tj. pojmenované jednotky přijaté do taxonomické soustavy) a jejich tříděním (klasifikací) do patřičných hierarchických kategorií ! vždy platí, že nadřazený taxon obsahuje jeden nebo více taxonů podřízených, nikdy opačně ! (tzv. princip exkluzivity klasifikace)

Dělení kategorií Základní - zařazen každý taxon - např. rod (genus), řád (ordo), kmen (phylum), říše (regnum) aj. Doplňkové - názvy odvozeny od základních předponou - např. nadčeleď (superfamilia), pododdělení (subdivisio) aj. Dodatečné - nejsou odvozeny ani stanoveno jejich postavení v hierarchii - např. skupina, sekce (sectio), legio, tribus aj.

Kategorie hierarchické klasifikace Doména: Eukarya Říše (regnum): Animalia ; Plantae Kmen (phylum): Arthropoda ; u rostl. dodatečná kategorie Oddělení (divisio): u živ. dodatečná kategorie ; Magnoliophyta (u hub Eumycota) Třída (classis): Insecta ; Magnoliopsida (u řas Charophyceae, u hub Ascomycetes) Řád (ordo): Diptera ; Campanulales Čeleď (familia): Muscidae ; Campanulaceae Rod (genus): Musca ; Campanula Druh (species): Musca domestica ; Campanula rotundifolia

Principy vědeckého názvosloví vědecké názvosloví upraveno kodexy – regulace a tvorba vědeckých jmen (nomenklatura) společné principy: princip binominální nomenklatury - jména latinská nebo „polatinštělá“ - jména rodů a vyšších taxonů jednoslovná, velké počáteční písmeno, neskloňují se - druhů dvouslovná (rodové a druhové jméno)

princip priority - obvykle je platné nejstarší jméno taxonu princip homonymie - nesmí existovat shodný název (homonymum) pro různé taxony princip názvových typů - každý vyšší taxon má ve svém nižším typový druh určující jeho jméno