MATEMATIKA Planimetrie - úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deskriptivní geometrie
Advertisements

GEOMETRICKÉ TVARY A JEJICH VELIKOST
Analytická geometrie II.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
Střední škola stavební Jihlava
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní věty stereometrické 1.část
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
ZÁKLADY DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE.
Vzájemná poloha dvou přímek
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Porovnávání přímek v rovině
Digitální učební materiál
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Bod, přímka, rovina, prostor
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Užití goniometrických funkcí
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Vzájemná poloha tří rovin
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami Autor:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Vzájemná poloha dvou rovin
Vzájemná poloha dvou přímek v prostoru
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
MATEMATIKA Funkce.
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové v rovině a prostoru
Vzájemná poloha tří rovin
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Řešení polohových konstrukčních úloh
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Planimetrie - úvod

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-05-01_Planimetrie Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: 02. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Planimetrie - úvod Geometrii dělíme na: planimetrii (rovinnou geometrii) stereometrii (prostorovou geometrii) Planimetrie zkoumá geometrické útvary, jejichž všechny body leží v téže rovině. Planimetrie je část geometrie, která se zabývá studiem geometrických útvarů v rovině. Základními útvary v planimetrii jsou bod a přímka. Body budeme označovat velkými písmeny A, B, … Přímky budeme označovat malými písmeny p, q, …

Planimetrie - úvod Platí: Dvěma různými body A, B prochází právě jedna přímka. přímka↔𝐴𝐵 𝐴 𝐵 polopřímka 𝐴𝐵 ↦ 𝐴 𝐵 úsečka 𝐴𝐵 𝐴 𝐵

Planimetrie - úvod Pro vzájemnou polohu dvou bodů v rovině (i v prostoru) mohou nastat dvě možnosti: 𝑨=𝑩 𝑨≠𝑩 Body jsou navzájem totožné (splývající). Body jsou navzájem různé.

Planimetrie - úvod Pro vzájemnou polohu bodu a přímky v rovině (i v prostoru) mohou nastat dvě možnosti: 𝑨∈𝒑 𝑨∉𝒑 Bod A leží na přímce p. Bod A neleží na přímce p.

Planimetrie - úvod 𝒑=𝒒 𝒑∥𝒒 𝒑∦𝒒 Pro vzájemnou polohu dvou přímek v rovině mohou nastat tři možnosti: 𝐪 𝑷 𝒑 𝒑=𝒒 𝒑∥𝒒 𝒑∦𝒒 Přímky mají společné všechny body, jsou navzájem totožné (rovnoběžné splývající). Přímky mají jediný společný bod, jsou různoběžné. Přímky nemají žádný společný bod a leží v téže rovině, jsou rovnoběžné různé. Společný bod P různoběžných přímek se nazývá průsečík.

Planimetrie - úvod Př.: Zapište vzájemné polohové vztahy mezi přímkami na obrázku (tři dvojice rovnoběžných přímek a tři dvojice různoběžných přímek. 𝐷 𝐺 𝐶 ↔𝐴𝐵∥ ↔CD ↔𝐴𝐵∦↔𝐴𝐷 ⊾ 𝐹 ⊾ ↔𝐴𝐷∥ ↔BC ↔𝐴𝐵∦↔𝐷𝐻 𝐸 𝐴 𝐻 𝐵 ↔𝐷𝐻∥ ↔BG ↔𝐴𝐶∦↔𝐵𝐶

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu základních pojmů planimetrie.. Žák rozliší vzájemnou polohu dvou bodů, bodu a přímky, dvou přímek v rovině. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová