Mgr. Ilona Kostadinovová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Advertisements

AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Studijní obor: Sociální činnost
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Podpora v nezaměstnanosti
Politika zaměstnanosti. Povinnosti firem v oblasti zaměstnanosti Vysoká škola Karlovy Vary, o. p. s. Mgr. Ilona Kostadinovová Západočeská.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Organizace sociální správy
ÚŘAD PRÁCE.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Všeobecný přehled Pracovní právo Mgr. Pavel PETR.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 7 Politika zaměstnanosti v ČR (2/2)
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Právo sociálního zabezpečení pro podnikatele a zaměstnavatele Metropolitní univerzita Praha Výukové středisko Plzeň Mgr. Ilona Kostadinovová
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Z0027 GEOGRAFICKÁ ANALÝZA TRHU PRÁCE úvodní informace + cvičení září 2013.
Správa sociálního zabezpečení
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Pracovněprávní vztahy v organizaci Pracovní vztahy, prvky pracovních vztahů, přijímání do pracovního poměru Změny pracovního poměru.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Proč by měl dát zaměstnavatel šanci pracovat člověku po ukončení léčby aneb legislativou dané motivační nástroje Hana Potměšilová 23. října 2015, PRAHA.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Správa sociálního zabezpečení
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Poznatky z kontrol agentur práce
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Správa sociálního zabezpečení
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Právo sociálního pojištění
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Politika zaměstnanosti. Povinnosti firem v oblasti zaměstnanosti.
Politika zaměstnanosti. Povinnosti firem v oblasti zaměstnanosti. 13
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
Transkript prezentace:

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Státní politika zaměstnanosti, podpora v nezaměstnanosti v ČR a její koordinace v EU. Prameny českého práva a koordinační nařízení v EU Nařízení Rady (EHS) 1408/71 ve znění 883/2004 a prováděcí nařízení 574/72 a 859/03 Aktualizace – vliv ČR, viz tisková zpráva MPSV ze dne 31. 03. 2009, www.mpsv.cz Zákon 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Základní prameny 1. Zákoník práce, z. č. 262/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů (ZP), účinnost od 1. 1. 2007 2. Zákon o zaměstnanosti, z. č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů 3. Zákon o inspekci práce, z. č. 251/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů 4. Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. z. č. 118/2000 Sb. Subjekt práva je fyzická nebo právnická osoba, které je adresována norma objektivního práva. Jde o možné účastníky právních vztahů. Aby se subjekty práva (možní účastníci právních vztahů) staly reálnými subjekty právních vztahů musí nezbytně přistoupit určitá právní skutečnost předpokládaná právní normou, která je nezbytnou podmínkou vzniku právního vztahu, tj. pracovní smlouva – volba – jmenování. Další subjekty: Jedná se o subjekty občanského práva, kterým pracovní právo přiznává určité nároky odvozené z pracovněprávního vztahu třetí osoby (rodinného příslušníka). Nároky pozůstalých po zaměstnanci, který zemřel následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání. Nároky na náhradu škody, která vznikla rodinným příslušníkům spolupracujícím při výkonu prací konaných na základě dohody o pracovní činnosti. Nároky rodinných příslušníků zemřelého zaměstnance podle ustanovení § 260 zákoníku práce – peněžité mzdové nároky do výše odpovídající trojnásobku průměrného měsíčního výdělku zemřelého zaměstnance přecházejí postupně na manžela, děti a rodiče, jestliže s ním žili v době ve společné domácnosti. Není-li těchto osob, stávají se předmětem dědictví.

Prováděcí právní předpisy Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Prováděcí právní předpisy Nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek. Vyhláška č. 518/2004 Sb. , kterou se provádí zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. Vyhláška č. 519/2004 Sb. , o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců.

Politika zaměstnanosti. Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Politika zaměstnanosti. Součástí sociální politiky státu je i státní politika zaměstnanosti. Cílem je dosažení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pracovní síle. Základem právní úpravy politiky zaměstnanosti je u nás zákon o zaměstnanosti, č. 435/2004 Sb.,§ 1 „Dosažení plné zaměstnanosti a ochrana proti nezaměstnanosti jsou základními cíli zabezpečování státní politiky zaměstnanosti.“ .

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Nezaměstnanost. Politika trhu práce a sociální ochrana proti nezaměstnanosti se prolínají a doplňují. Nezaměstnanost není považována za vážný ekonomický a sociální problém do té doby, dokud se nestává masovou. Samotná existence nezaměstnanosti je přirozeným fenoménem a atributem svobodné společnosti založené na tržním mechanismu a demokracii.

Ekonomické nástroje řízení zaměstnanosti. Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Ekonomické nástroje řízení zaměstnanosti. Administrativní nástroje řízení zaměstnanosti, z nichž vycházel předchozí systém zabezpečení zaměstnanosti, jsou nahrazovány nástroji ekonomickými, především daňovou a dotační politikou, zejména podpora podnikání ze strany státu a podpora vytváření nových pracovních míst. Administrativní nástroje zůstávají u zabezpečení zaměstnání u občanů se zdravotním postižením, kde jsou oba druhy nástrojů kombinovány.

Členění státní politiky zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Členění státní politiky zaměstnanosti Centrální Regionální Aktivní Pasivní

Centrální politika zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Centrální politika zaměstnanosti Tzv. velká politika zaměstnanosti, která vytváří globální strategie. Klíčovou roli v ní hrají nástroje měnové, fiskální a mzdové politiky, strukturální změny ekonomiky, zaměření exportu, úroveň vzdělávacího systému i celková koncepce zaměstnanosti. Jde o makroekonomické ovlivňování hospodářství, které je nutné odvíjet od výrobních rezortů, jež by měly působit preventivně proti nezaměstnanosti a jejím negativním sociálním dopadům. Hlavní úlohu v oblasti centrální státní politiky zaměstnanosti má Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Regionální politika zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Regionální politika zaměstnanosti Tzv. malá politika zaměstnanosti, která čítá provozování základních služeb zaměstnanosti. Zajišťuje vytváření nových pracovních míst. Může stimulovat rozvoj národního hospodářství. Konkretizuje globální politiku státu na místní podmínky a stanovuje způsoby její realizace. Hlavní váha při tvorbě a uskutečňování této politiky je na úřadech práce. Na dodržování pracovněprávních předpisů dohlížejí inspektoráty práce.

Aktivní politika zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Aktivní politika zaměstnanosti Aktivní politika zaměstnanosti je politikou státní. Jejím cílem je vytvářet reálné podmínky pro dosažení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce, zejména podmínky pro vznik : nových a efektivních pracovních míst – investiční pobídky, dotace společensky účelných pracovních míst veřejně prospěšných prací zajišťování rekvalifikace

Pasivní politika zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Pasivní politika zaměstnanosti Pasivní politika zaměstnanosti znamená ze zákona: zprostředkování zaměstnání uchazečům o práci a dále podpora v nezaměstnanosti

Právo na práci X Právo na zaměstnání Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Právo na práci X Právo na zaměstnání Právo na práci je jedním ze základních sociálních práv občanů. Podle čl. 23 Všeobecné deklarace lidských práv z roku 1948 má každý právo na práci, na svobodou volbu zaměstnání, na spravedlivé a uspokojivé pracovní podmínky a na ochranu proti nezaměstnanosti. V čl. III, části 6. Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech z roku 1966, který je pro ČR závazný, uznávají smluvní státy paktu právo na práci, které zahrnuje právo každého na příležitost vydělávat si na živobytí prací, kterou si svobodně vybere nebo přijme, a učiní příslušná opatření k ochraně tohoto práva. Dále je toto právo rozvedeno v Úmluvách MOP (č. 44, 88, 96, 97, 111, 142, 168) Významná je Evropská sociální charta z roku 1961a Sociální charta Evropského společenství z roku 1989 jako politická deklarace.

Právo na práci Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz U nás je právo upraveno v Listině základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku ČR. Čl. 26 odst. 3 LZPS deklaruje, že každý má právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací. Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat, stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje. Kdybychom si nyní z těchto jednotlivých ustanovení pokusili dát dohromady definici práva na práci, lze ji koncipovat následovně: Právo na práci je subjektivním právem každého občana na uplatnění vlastních schopností v pracovním procesu a prostřednictvím využití své pracovní síly (souhrnu duševních a fyzických vlastností člověka) i právo na získání prostředků k uspokojení svých základních potřeb. Nelze jej chápat jako právo absolutní, stát nemá povinnost každého občana za každou cenu zaměstnat.

Právo na zaměstnání, §§ 10 až 12 zákona o zaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Právo na zaměstnání, §§ 10 až 12 zákona o zaměstnanosti Právo na zaměstnání je upraven v čl. 26 odst. 1 LZPS, podle něhož má každý právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. Dále je toto právo rozvedeno v zákoně o zaměstnanosti. Právem na zaměstnání je právo fyzické osoby, která chce a může pracovat a o práci se uchází, na zaměstnání v pracovněprávním vztahu, na zprostředkování zaměstnání a na poskytnutí dalších služeb za podmínek stanovených zákonem o zaměstnanosti. Fyzická osoba má právo si sama svobodně zvolit a zabezpečit zaměstnání a vykonávat je na celém území ČR, nebo si může zabezpečit zaměstnání v zahraničí.

Hlavní principy právní úpravy: Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Hlavní principy právní úpravy: Upřesnění postupů a zpřísnění podmínek při zprostředkování zaměstnání úřady práce. Úprava podmínek pro zařazení a vedení evidence uchazečů o zaměstnán. Stanovení podmínek pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti. Změna ve výši podpory a v délce podpůrčí doby s ohledem na věk uchazeče. Závazná pravidla pro agenturní zaměstnávání. Částečné zaměstnávání.

Další principy právní úpravy Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Další principy právní úpravy Zavedení nových nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti. Postavení občanů EU a jejich rodinných příslušníků na trhu práce. Zapracování ochrany dětí při umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti. Zaměstnávání cizinců. Rozšířené kontrolní pravomoci úřadů práce, celních úřadů, inspektorátů práce. Vyšší sankce za přestupky a správní delikty zjištěné při kontrolách.

Další princip právní úpravy Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Další princip právní úpravy Stát má povinnost vytvořit takové podmínky, aby občanovi umožnil získávat prostředky k obživě svojí prací a zároveň zajistil určitou stabilitu vzniklého konkrétního právního vztahu, na základě které bude zajištěno právo získanou práci si udržet a pozbýt ji jen na základě zákonem stanovených podmínek. Stát má povinnost zajistit občana hmotně v případě, že z nějakého zákonem uznaného důvodu nemůže pracovat.

Důležité pojmy zákona o zaměstnanosti: Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Důležité pojmy zákona o zaměstnanosti: Zájemce o zaměstnání, §§ 22 až 23 Uchazeč o zaměstnání, §§ 24 až 33 Podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci, §§ 39 až 57 – 6 měsíců podpůrčí doba, případně 9 u osob od 50 let a 12 u osob starších 55 let, výše 50% průměrného měsíčního čistého výdělku první 3 měsíce, dále 45%, 60% při rekvalifikace Zprostředkování zaměstnání agenturami práce, §§ 14 , 58 až 66 Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, §§ 67 až 84 – povinný 4% podíl u zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci

Podpora v nezaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Podpora v nezaměstnanosti Poplatníkem příspěvku na státní politiku zaměstnanosti je zaměstnavatel, pokud zaměstnává zaměstnance, a osoba samostatně výdělečně činná, která je účastna důchodového pojištění, § 3 odst. 2 ZPSZ. Nárok na podporu v nezaměstnanosti má uchazeč o zaměstnání, který doloží že vykonával v délce 12 měsíců v posledních 3 letech zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost, která zakládá povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Doba odpracovaná na základě dohody o provedení práce nemůže být započítána.

Podpora v nezaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Podpora v nezaměstnanosti O podporu v nezaměstnanosti musí uchazeč písemně požádat, a to úřad práce, u kterého je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání místně příslušném podle místa jeho bydliště. Uchazeč nesmí být ke dni, k němuž má být podpora v nezaměstnanosti přiznána, poživatelem starobního důchodu. Pobírání částečného invalidního důchodu nebrání vyplácení podpory v nezaměstnanosti.

Podpora v nezaměstnanosti – podpůrčí doba Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Podpora v nezaměstnanosti – podpůrčí doba Podpůrčí doba činí u uchazečů o zaměstnání do 50 let věku 5 měsíců, od 50 do 55 let věku 8 měsíců, nad 55 let věku 12 měsíců. Čerpání podpůrčí doby se sleduje zpět 3 roky před zařazením do evidence. Pokud uchazeč nevyčerpal celou podpůrčí dobu a po uplynutí části podpůrčí doby pracoval nebo vykonával výdělečnou činnost zakládající povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti alespoň po dobu 3 měsíců, má nárok na podporu po celou podpůrčí dobu. Pokud byl zaměstnán kratší dobu než 3 měsíce, má tento uchazeč nárok na podporu po zbývající část podpůrčí doby. Stále musí být splněna podmínka celkové doby předchozího zaměstnání 12 měsíců v posledních 3 letech.

Podpora v nezaměstnanosti – výše Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Podpora v nezaměstnanosti – výše Výše podpory se stanoví procentní sazbou z průměrného měsíčního čistého výdělku, který byl u uchazeče zjištěn a naposledy používán pro pracovněprávní účely v jeho posledním ukončeném zaměstnání v rozhodném období. U uchazečů, kteří naposledy před evidencí vykonávali samostatnou výdělečnou činnost, se podpora stanoví procentní sazbou z posledního vyměřovacího základu odváděného na důchodové pojištění. Procentní sazba podpory v nezaměstnanosti činí první 2 měsíce podpůrčí doby 65%, další 2 měsíce podpůrčí doby 50% a po zbývající část podpůrčí doby 45% průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu. Procentní sazba podpory při rekvalifikaci činí 60% průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu. Ukončí-li uchazeč o zaměstnání více činností ve stejný den, výše podpory se stanoví po sečtení těchto částek.

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Příklad! Uchazeč ukončil pracovní poměr s průměrným výdělkem 16.450,- Kč a stejný den dohodu o pracovní činnosti průměrným výdělkem 4.200,- Kč. Oba příjmy se sečtou a podpora se tedy vypočte z částky 20.650,- Kč. Vypočtená výše podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.

Maximální výše podpory v nezaměstnanosti Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Maximální výše podpory v nezaměstnanosti Maximální výše podpory v nezaměstnanosti činí 0.58 násobek (u podpory při rekvalifikaci 0,65 násobek) průměrné mzdy v národním hospodářství za první až čtvrté čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána žádost o podporu. Nemůže-li uchazeč bez svého zavinění doložit svůj příjem a osvědčit výši průměrného čistého výdělku nebo nelze stanovit vyměřovací základ a splnil-li podmínku potřebné doby předchozího zaměstnání, stanoví se podpora následovně: za první 2 měsíce podpůrčí doby ve výši 0,15 násobku za další 2 měsíce podpůrčí doby ve výši 0,12 násobku po zbývající část podpůrčí doby ve výši 0,11 násobku při rekvalifikaci ve výši 0,14 násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána žádost o podporu.

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Příklad! Průměrná mzda pro rok 2008 činí 21.119,- Kč, pak činí podpora v nezaměstnanosti za první 2 měsíce 3.168,- Kč, za další 2 měsíce 2.534,- Kč a za zbývající měsíce 2.323, - Kč.

Koordinace v EU Princip rovného zacházení a princip jediného pojištění Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Koordinace v EU Princip rovného zacházení a princip jediného pojištění Sčítání dob pojištění Export dávek Běžný migrující pracovník – dlouhodobý pracovní vztah a bydliště v jiném členském státě, poskytuje dávky v nezaměstnanosti stát posledního zaměstnání, čl. 67 odst. 2 a 3 Nařízení 1408/71, který v případě potřeby započítá doby zaměstnání/pojištění získané v jiném členském státě Specifické případy – přeshraniční pracovník, atypický přeshraniční pracovník

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Příklad Hledání práce v jiné zemi, tzn. v případě, že z ČR odejde osoba hledat práci do Rakouska. Lze pouze po dobu 3 měsíců, avšak za specifických podmínek lze dobu prodloužit. Formuláře řady E 300 Podmínky pro odchod do zahraničí – minimálně 4 týdny registrace v zemi kompetentní instituce, která poskytuje dávky a ověřuje podmínky pro odchod do zahraničí

Úřad práce, 435/2004 Sb. Kontrolují dodržování zákona o zaměstnanosti Plnění povinného podílu zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných Hlášení volných pracovních míst Zaměstnávání cizinců Evidence občanů EU pracujících na našem území

Zákon o inspekci práce, z. č. 251/2005 Sb. Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Zákon o inspekci práce, z. č. 251/2005 Sb. Účinnost zákona od 1. 7. 2005 Zánik Českého úřadu bezpečnosti práce a Inspektorátů bezpečnosti práce, dnes tedy: Státní úřad inspekce práce – správní úřad - podřízen MPSV - v čele je generální inspektor - plní úkoly vymezené v § 4 zákon o inspekci práce Oblastní inspektoráty práce – organizační složka státu, - v čele je vedoucí inspektor - je jich 8, někde jsou detašovaná pracoviště jako např. Olomouc, Sokolov - vykonávají kontrolu v rozsahu § 3 zákon o inspekci práce

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz O čem rozhodují Inspektoráty práce, obecně je působnost dána právními předpisy: z nichž vznikají práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích zaměstnancům, příslušnému odborovému orgánu, radě zaměstnanců nebo zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odměňování, náhrady mzdy nebo platu stanovující pracovní dobu a doby odpočinku k zajištění bezpečnosti práce a bezpečnosti provozu o zaměstnávání žen, mladistvých upravující výkon umělecké, kulturní, pracovní a reklamní činnosti dětmi

Inspekce práce, 251/2005 Sb. Kontrola dodržování pracovněprávních předpisů Inspektor se ohlásí, zaměstnavatel je povinen poskytnout součinnost Namátkové kontroly Pravidelně plánované v kal. roce Na podnět Přestupky FO Správní delikty PO Pokuty

Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Ochrana zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, z. č. 118/2000 Sb. Zaměstnavatel neuspokojil splatné mzdové nároky zaměstnanců dnem následujícím po dni, kdy byl na něno podán návrh na prohlášení konkursu Lze požádat kterýkoliv úřad práce. Zaměstnanec může uplatnit nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy úřad práce zveřejnil informace o zaměstnavatelích, jejichž zaměstnanci mohou po prohlášení konkursu uplatnit své nároky. Max. za dobu 3 měsíců lze uplatnit nárok. Lze poskytnout jednomu zaměstnanci za měsíc částku nejvýše 1,5 násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za předchozí kalendářní rok, zveřejňuje MPSV k 1. květnu kalendářního roku.

Zaměstnávání cizinců Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Zaměstnavatel je povinen vést evidenci všech občanů EU/EHP a Švýcarska a jejich rodinných příslušníků, jakož i všech cizinců, které zaměstnává nebo kteří jsou k němu vyslání zahraničním zaměstnavatelem k výkonu práce. Evidence obsahuje identifikační údaje zaměstnance, adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování, číslo cestovního dokladu a název vydávajícího orgánu, druh, místo a dobu výkonu práce, pohlaví, zařazení podle odvětvové (oborové) klasifikace ekonomických činností, nejvyšší dosažené vzdělání, vzdělání požadované pro výkon povolání, dobu platnosti povolení k zaměstnání a povolení k pobytu, den nástupu a skončení zaměstnání či vyslání. Cizince lze získávat pouze na pracovní místo, které je zaměstnavatelem hlášeno na úřadu práce jako volné a na které nelze přijmout občana ČR, zejména uchazeče o zaměstnání, § 85 odst. 1 zákona o zaměstnanosti.

Děkuji za pozornost a těším se na diskusi. Mgr. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz Děkuji za pozornost a těším se na diskusi. Přeji příjemný a pohodový zbytek dnešního dne milí posluchači. Ilona Kostadinovová ilda@seznam.cz http://www.akilda.webnode.cz/