Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D. 22662@vsfs.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
VÝKONNÁ MOC Mgr. Michal Oblouk EXEKUTIVA.
Modely dělby moci a jejich fungování
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Dělba moci.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Česká republika-demokratický stát
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI OBLASTI PODPORY 1.5 „EU PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Anotace Parlament, úřad prezidenta, vláda Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák pochopí, které činnosti má v gesci parlament, prezident.
Česká republika – demokratický stát
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Dělba moci.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
VY_32_INOVACE_SVF32760DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Moc výkonná Pavel Šuranský.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prezident ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Prezident a vláda. Prezident ● Prezident je titul, kterým se označuje vedoucí organizace, obchodní společnosti nebo státu. V některých jazycích (francouzština)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Právní základy státu.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
VÝKONNÁ MOC Mgr. Michal Oblouk EXEKUTIVA.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Politický systém České republiky
Výchova k občanství Moc výkonná
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Státní moc Tato prezentace je zaměřena na dělbu státní moci. Žáci se seznámí se systémem dělby státní moci v ČR a voleb zástupců do PČR. Seznámí se s webovými.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Veterinární a potravinářská legislativa
Výchova k občanství Moc výkonná
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D. 22662@vsfs.cz

Vláda 14. Moc výkonná - vrcholný orgán výkonné moci - politicky odpovídá Poslanecké sněmovně - kolektivní orgán – rozhoduje ve sboru Složení vlády předseda vlády, místopředsedové vlády a ministři (zákon č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon) Proces sestavování vlády 1) pověření sestavováním vlády (designovaný premiér) 2) jmenování předsedy vlády 3) jmenování členů vlády na návrh předsedy vlády Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Politická odpovědnost vlády vůči PS – nutnost důvěry PS 14. Moc výkonná Politická odpovědnost vlády vůči PS – nutnost důvěry PS Povinnost vlády požádat po jmenování o vyslovení důvěry - do 30 dnů od jmenování - nutný souhlas nadpoloviční většiny přítomných Vláda může i kdykoli později požádat o vyslovení důvěry (čl. 71 Ústavy) Poslanecká sněmovna může vládě vyslovit nedůvěru (čl. 72 Ústavy) - návrh musí podat alespoň 50 poslanců - pro návrh nadpoloviční většina všech poslanců Nezíská-li vláda důvěru – má prezident druhý pokus o jmenování premiéra, jehož vláda by získala důvěru Třetí pokus přísluší předsedovi Poslanecké sněmovny Po třech neúspěšných pokusech o sestavení vlády, která by získala důvěru – prezident právo rozpustit PS Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Vláda představuje kolektivní orgán – rozhoduje ve sboru a 14. Moc výkonná Vláda představuje kolektivní orgán – rozhoduje ve sboru a přijímá usnesení nadpoloviční většinou všech členů Usnesení vlády jsou závazná uvnitř hierarchie státní správy Činnost vlády organizuje a řídí předseda vlády (při jednání vlády má jen jeden hlas) Nařízení vlády (obecné zmocnění v čl. 78 Ústavy) všeobecná a celostátní působnost Vyhlášky ministerstev a ústředních orgánů státní správy zpravidla dílčí působnost, nutnost speciálního zmocnění Přenesená působnost obcí a krajů – také výkon státní správy delegování výkonu státní správy Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Prezident republiky 14. Moc výkonná - hlava státu (čl. 54 odst. 1 Ústavy) - reprezentativní úloha (ČR je parlamentní republika) - poměrně silné postavení v některých pravomocech (to se týká zejména nekontrasignačních pravomocí prezidenta) Volitelný: bezúhonný občan ČR, který již dosáhl věku 40 let Prezident volen - na společné schůzi PS a Senátu - na funkční období 5 let - maximálně dvakrát p sobě Prezident není z výkonu funkce odpovědný (za výkon kontrasignačních pravomocí odpovídá vláda) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

- v situaci, kdy funkce prezidenta není obsazena nebo 14. Moc výkonná Část kompetencí prezidenta může převzít předseda vlády a předseda PS (popř. Senátu) - v situaci, kdy funkce prezidenta není obsazena nebo prezident není způsobilý vykonávat svůj mandát a zároveň je tu usnesení komor podle čl. 66 Ústavy - prezident se může obrátit na ÚS, aby usnesení zrušil Hmotněprávní exempce prezidenta republiky - nelze jej zadržet ani stíhat pro trestný čin či jiný delikt Ústavní delikt velezrady - tzv. ústavní žaloba – může ji podat pouze Senát ČR - rozhoduje o ní Ústavní soud v rámci zvláštního procesu - sankcí pouze ztráta úřadu a způsobilosti jej znovu nabýt Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Volba prezidenta republiky 14. Moc výkonná Volba prezidenta republiky volí jej obě komory – (až) tři kola volby právo navrhovat kandidáty – 10 poslanců či 10 senátorů První kolo – většina hlasů všech členů PS i Senátu počítaných v každé komoře zvlášť (do druhého kola jen dva kandidáti) Druhé kolo – většina hlasů přítomných členů PS a Senátu Třetí kolo – většina hlasů přítomných členů PS a Senátu počítaných dohromady Pokud prezident není zvolen ani ve třetím kole – nová volba Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Kontrasignační pravomoci prezidenta 14. Moc výkonná Kontrasignační pravomoci prezidenta - podmínkou platnosti spolupodpis předsedy vlády (za výkon těchto pravomocí odpovídá vláda) Výčet v čl. 63 odst. 1 Ústavy – další může založit běžný zákon a) prezident zastupuje stát navenek (přijímá cizí a pověřuje naše vyslance, vede za ČR politická jednání) b) sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy (tuto pravomoc může přenést na vlády či jednotlivého jejího člena) c) je vrchním velitelem ozbrojených sil (jmenuje a povyšuje generály, schvaluje vojenské řády aj.) d) vyhlašuje volby do PS a do Senátu e) jmenuje soudce f) vyhlašuje amnestii Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Nekontrasignační pravomoci prezidenta 14. Moc výkonná Nekontrasignační pravomoci prezidenta - vykonává prezident republiky na základě svého uvážení (není zde podmínka návrhu nebo spolupodpisu) Taxativní výčet v čl. 62 Ústavy a) jmenuje předsedu a členy vlády, odvolává přijímá demisi vlády a jednotlivých jejích členů b) podepisuje zákony, příp. je vrací Parlamentu c) svolává PS – do 30 dnů od voleb d) rozpouští PS, jsou-li splněny podmínky e) jmenuje soudce ÚS, předs. a místopředs. NS a NSS f) agraciace - odpuštění či zmírnění trestu ulož. soudem abolice - trestní stíhání nezačne, popř. nepokračuje rehabilitace - zahlazení odsouzení Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::