1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství
2 A. Činnost OI v r v rámci IPPC ČIŽP má 10 OI – PH, ČB, PL, UL, HK, HB, BR, OL, OV, LB a Ř Vyčleněno 21 inspektorů IPPC + složky dle potřeby (OO, OV, OH, OP, OL): 1. Počet prověrek, revizí a kontrol Kontroly zařízení s již vydaným IP dle zákona č. 76/2002 Sb. (dále zákona) – 4
3 A. Činnost OI v r v rámci IPPC Kontroly, zda provozovatel zařízení podal žádost o IP dle § 43 zákona Ostatní prověrky, revize a kontroly – 307 Z toho podle zákona 353/1999 Sb., o prevenci havárií – 17 Celkem – 475 prověrek, revizí a kontrol
4 A. Činnost OI v r v rámci IPPC 2. Vydaná stanoviska a vyjádření Žádosti o integrované povolení – 236 SFŽP – 5 EIA (spolupráce) – 499 Ústní jednání k vydání IP a ostatní stanoviska a vyjádření - 170
5 A. Činnost OI v r v rámci IPPC 3. Zahájení správního řízení o uložení pokuty – 7 4. Pokuty Všechna rozhodnutí o pokutě vydaná ve sledovaném období – 5 Všechna rozhodnutí, která nabyla ve sled. období právní moci - 4
6 A. Činnost OI v r v rámci IPPC Rozhod. o pokutě v právní moci vydaná ve sled.období – 4 Zastavení nebo přerušení řízení o uložení pokuty - 2 V celkové částce – ,- Kč 5. Opatření k nápravě - 0
7 A. Činnost OI v r v rámci IPPC 6. Zastavení provozu zařízení nebo jeho části – 0 7. Počet řešených stížností – 1 8. Počet evidovaných havárií (agenda IPPC) – 0 9. Počet podaných trestních oznámení (agenda IPPC) - 0
8 B. Úloha ČIŽP v rámci IPPC v r ČIŽP není ze zákona - §7, účastníkem řízení o vydání IP, pouze dotčeným orgánem z hlediska zákona o ovzduší Vyjádření tedy k OO Vyjádření k OV a OH – AIP a KÚ (převážně) vítají a nemají problémy s vypořádáním připomínek
9 B. Úloha ČIŽP v rámci IPPC v r ČIŽP – kontrolní orgán výkonu státní správy § 28 a § 34 zákona Kontrola plnění povinností dle zákona a IP Místní šetření, zda zař. není dle § 16 odst. 2 zákona provozováno bez platného IP Omezování nebo zastavování provozu
10 B. Úloha ČIŽP v rámci IPPC v r Oznamování závadného stavu KÚ, nemůže-li sama uložit za příslušný delikt pokutu Pokuty Hodnotí aplikace BAT
11 B. Úloha ČIŽP v rámci IPPC v r Dle složkové legislativy Stanoviska k provozním řádům Kategorizace zařízení dle přílohy č. 1 zákona, vymezení zdroje, agregace zař. Žádosti na MŽP o výklady a stanoviska
12 C. Problematika aplikace zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci 1. Implementace směrnice č. 96/61/EC o IPPC Integrovaný přístup Čistší produkce - používání látek méně nebezpečných životnímu prostředí a zdraví člověka, prevence u zdroje BREF, BAT – nelepší dostupné techniky
13 C. Problematika aplikace zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci Standardy – kvalita ŽP (§ 2 písm. g, zákona) Energetická náročnost Benchmarking – porovnání parametrů technologií (měrné emise, měrné energie) Ekolabeling – šetrné výrobky
14 C. Problematika aplikace zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci EMS, EMAS – env. systémy řízení Udržitelný rozvoj – soulad ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů 2. Novela zákona – návrhy ČIŽP Bezodkladně Zakotvit povinnost předjednání
15 C. Problematika aplikace zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci Vymezit pojem zařízení, související zařízení, podstatná změna zařízení Vyřešit dotčenost ČIŽP Umožnit další legální přerušení řízení Zkonkretizovat dále přílohu č. 1 zákona Vyřešit problém při změně provozních řádů
16 C. Problematika aplikace zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci 3. K další legislativě k IPPC Vytvořit zjednodušené a více vzorů žádosti o IP např. novelou NV č. 554/2002 Sb.