Veřejné podpory. Úvodem evropské právo zakazuje veřejné podpory, které upřednostňují některé podniky před jinými, protože narušují hospodářskou soutěž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Řízení o veřejné podpoře (notifikace) •Rozhodovací monopol Evropské komise •EK má v oblasti rozhodování o veřejné podpoře pravomoci vůči všem členským.
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Vedení správního řízení
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Pojem „veřejná podpora“
Modernizace procesních předpisů EU pro veřejnou podporu Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Téma : Veřejná podpora Veřejná podpora - 1. část Ing. Ondřej Miffek Zlín,
Veřejné podniky a státní monopoly
Metodika posuzování veřejné podpory IV. Regionální sympozium 25. dubna 2007 Hodonín.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Řízení před Soudním dvorem EU
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Právo na informace Tereza Danielisová,
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Soutěžní právo.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Společná obchodní politika EU
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právo hospodářské soutěže
Veřejná podpora a podpora de minimis Seminář pro žadatele Brno, 31. května 2011 Praha, 9. června 2011 Ing. Ivana Projsová.
Výkon rozhodnutí – obecná část
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
1 Mgr. Ing. Bc. Radek Neděla. Odpovědnost za škodu Odpovědnost zaměstnavatele = objektivní; předpoklady vzniku: - vznik škody, - protiprávní jednání nebo.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
Veřejná podpora a podpora de minimis
Umisťování staveb.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Právo na dobrou správu.
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Veřejné podpory

Úvodem evropské právo zakazuje veřejné podpory, které upřednostňují některé podniky před jinými, protože narušují hospodářskou soutěž řada výjimek silné pravomoci Evropské komise

Legislativa evropská legislativa primární právo – Smlouva o fungování Evropské unie sekundární právo nařízení Rady č. 659/1999 nařízení Komise č. 794/2004 česká legislativa zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory zákon č. 319/2006 Sb., o některých opatřeních ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné podpory

Pojem veřejné podpory autonomní pojem evropského práva definovány v čl. 107 odst. 1 SFEU: „Podpory poskytované v jakékoliv formě státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí narušením soutěže tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné s vnitřním trhem, nestanoví-li Smlouvy jinak.“

Pojem veřejné podpory - pokračování 4 pojmové znaky veřejné podpory 1. užití veřejných prostředků (zatížení veřejných financí) ze státního rozpočtu z rozpočtů územních samospráv z prostředků soukromých institucí, pokud spravují veřejné finance o tomto užití rozhodla veřejná moc

Pojem veřejné podpory - pokračování 2. výhoda pro určité podniky nebo určitá odvětví pozitivní – např. dotace negativní – např. odpuštění nebo snížení daně kritérium soukromého investora – otázka zní, zda by soukromý investor/dlužník dostal stejné plnění za stejných podmínek 3. selektivita – týká se jen určitých podniků/odvětví plošné výhody (např. snížení daní) nejsou veřejnou podporou, i když na různé podniky dopadají s různou intenzitou

Pojem veřejné podpory - pokračování 4. podpora musí být přinejmenším způsobilá narušit hospodářskou soutěž a ovlivnit obchod mezi členskými státy vykládáno velmi široce vylučuje ryze lokální aktivity (např. podpora městského bazénu) uplatňuje se pravidlo de minimis – za veřejnou podporu se nepovažují výhody, jejichž výše nedosáhne určité částky ( EUR)

Nejčastější formy veřejné podpory daňové úlevy prodej pozemků za zvýhodněnou cenu navyšování základního kapitálu orgány veřejné moci kapitalizace pohledávek dotace odkupy nebonitních pohledávek úvěr za výhodných podmínek (nižší úrok, delší doba splatnosti) státní záruky prominutí plateb sociálního a zdravotního pojištění prodej státního majetku za nekomerčních podmínek (např. nižší cena)

Výjimky ze zákazu veřejných podpor 3 mandatorní výjimky 1. nediskriminační sociální podpory individuálním spotřebitelům 2. podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi 3. podpory poskytované bývalé NDR po sloučení Německa pokládají se za automaticky slučitelné s vnitřním trhem pouze se oznamují Evropské komisi stačí zjištění, že jsou poskytovány za deklarovaným účelem, další přezkum se neprovádí

Výjimky ze zákazu veřejných podpor - pokračování 5 diskrečních výjimek mohou být pokládány za slučitelné s vnitřním trhem 1. podpory rozvoje oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s vysokou nezaměstnaností 2. podpory na pomoc uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu nebo nápravy vážné poruchy v hospodářství některého členského státu 3. podpory k usnadnění rozvoje určitých hospodářských činností nebo hospodářských oblastí, pokud nemění podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem

Výjimky ze zákazu veřejných podpor - pokračování 4. podpory určené na pomoc kultuře a zachování kulturního dědictví, jestliže neovlivní podmínky obchodu a hospodářské soutěže v Unii v míře odporující společnému zájmu 5. jiné kategorie podpor, které určí Rada na návrh Komise rozhodnutím

Výjimky ze zákazu veřejných podpor - pokračování diskreční výjimky mají dvojí režim 1. individuální výjimky – uděluje zásadně Komise, výjimečně Rada 2. blokové výjimky uděluje Komise těm podporám, které předtím Rada vyňala z oznamovací povinnosti stávající blokové výjimky  malé a střední podniky  vývoj a výzkum  ochrana životního prostředí  zaměstnanost  vzdělávání  de minimis  kompenzace za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu

Řízení o veřejných podporách přezkum veřejných podpor provádí Komise 4 druhy řízení 1. řízení ve věcech notifikované veřejné podpory 2. řízení o nezákonné veřejné podpoře 3. řízení v případech zneužití veřejné podpory 4. řízení týkající se existujících programů veřejné podpory

Nové veřejné podpory členský stát má povinnost notifikovat Evropské komisi každou novou podporu změnu stávající podpory členský stát nesmí zahájit poskytování podpory před rozhodnutím Komise (pozastavovací klauzule) každá podpora poskytnutá bez notifikace nebo před rozhodnutím Komise je protiprávní Komise provádí předběžný přezkum, může vydat 3 rozhodnutí opatření nepředstavuje podporu podpora je slučitelná s vnitřním trhem jsou pochybnosti – zahájení formálního vyšetřovacího řízení Komise musí rozhodnout do 2 měsíců, jinak se má za to, že podporu schválila

Formální vyšetřovací řízení dvojí účel Komise má být plně informována o všech okolnostech případu před vynesením konečného rozhodnutí v řízení se poskytuje ochrana právům zainteresovaných třetích osob zainteresovanými stranami jsou kterýkoliv členský stát, osoba, podnik nebo sdružení podniků, jejichž zájmy mohou být ovlivněny poskytnutím podpory nejčastěji takto vystupují poživatel podpory, konkurenční podniky a sdružení obchodních společností nejsou účastníky řízení (to se vede pro členskému státu), mohou ale vyjadřovat svoje názory a stanoviska

Formální vyšetřovací řízení - pokračování není omezeno žádnou striktní lhůtou, platí pouze obecný požadavek ukončení v lhůtě přiměřené (Komise nesmí rozhodnutí zbytečně odkládat) výsledkem mohou být 4 rozhodnutí 1. rozhodnutí, že opatření není podporou – členský stát ji může realizovat 2. kladné rozhodnutí - podpora je slučitelná s vnitřním trhem, členský stát ji může realizovat 3. podmíněné rozhodnutí – podpora je slučitelná s vnitřním trhem pouze za určitých podmínek, Komise určuje závazky, jež budou průběžně kontrolovány 4. záporné rozhodnutí – podpora není slučitelná s vnitřním trhem, členský stát ji nesmí realizovat

Protiprávní a zneužité podpory protiprávní podpora – realizována bez notifikace a schválení Evropskou komisí zneužitá podpora – sice schválenou Evropskou komisí, ale členský stát ji realizuje v rozporu se schvalovacím rozhodnutím Komise může zahájit vyšetřování na základě jakékoliv informace bez ohledu na její zdroj – nejčastějším zdrojem je stížnost konkurenta poživatele podpory

Protiprávní a zneužité podpory - pokračování Komise má pravomoc nařídit pozastavení poskytování podpory, využívá jen vzácně předběžný přezkum protiprávní podpory může vést ke 4 rozhodnutím opatření nepředstavuje podporu podpora je slučitelná s vnitřním trhem zahájení formálního vyšetřovacího řízení uzavření spisu bez formálního rozhodnutí (nedostatek informací) předběžný přezkum zneužité podpory může vést ke 2 rozhodnutím zahájení formálního vyšetřovacího řízení uzavření spisu bez formálního rozhodnutí

Protiprávní a zneužité podpory - pokračování pokud Komise zahájí formální vyšetřovací řízení, je povinna jej zakončit některým ze 4 druhů rozhodnutí 1. rozhodnutí, že opatření není podporou 2. kladné rozhodnutí - podpora je slučitelná s vnitřním trhem, 3. podmíněné rozhodnutí – podpora je slučitelná s vnitřním trhem pouze za určitých podmínek 4. záporné rozhodnutí – podpora není slučitelná s vnitřním trhem

Protiprávní a zneužité podpory - pokračování pokud Komise rozhodne, že podpora je protiprávní, sankcí je povinnost navrátit podporu (neutrální sankce) vrací se zásadně podpora v celém rozsahu, Komise nemá prostor pro uvážení – výjimka: rozpor s obecnými principy práva EU podpora se vrací jednorázově, nepovolují se splátkové kalendáře pokud členský stát podá žalobu na neplatnost rozhodnutí, nemá to odkladný účinek omezující lhůta 10 let – po jejím uplynutí se podpora pokládá za existující podporu

Existující podpory Komise má povinnost zkoumat též existující (probíhající) podpory dokud Komise existující podporu neshledá neslučitelnou s vnitřním trhem, může být realizována pokud Komise předběžně shledá podporu neslučitelnou, navrhuje členskému státu vhodná opatření pokud členský stát opatření nepřijme, Komise zahajuje formální vyšetřovací řízení

Práva a povinnosti v řízení o podpoře členský stát poskytující podporu povinnosti povinnost notifikovat novou podporu povinnost vyčkat rozhodnutí Komise dodržovat všechna rozhodnutí Komise oprávnění oprávnění vyjadřovat se ke všem úkonům Komise, vyjádření slouží jako podklad pro řízení

Práva a povinnosti v řízení o podpoře - pokračování Evropská komise povinnosti povinnost vydat rozhodnutí v předepsané lhůtě povinnost umožnit členským státům a třetím stranám podání připomínek povinnost zachovávat obchodní tajemství povinnost publikovat rozhodnutí v Ústředním věstníku EU

Práva a povinnosti v řízení o podpoře - pokračování oprávnění oprávnění požadovat podklady a jejich doplnění oprávnění rozhodnout o zastavení poskytování podpory a o jejím navrácení oprávnění uložit v rámci rozhodnutí podmínky oprávnění revokovat rozhodnutí, pokud bylo založeno na nepřesných informacích oprávnění vyžadovat po členském státě zaslání výroční zprávy o existujících podporách oprávnění provádět místní šetření oprávnění přijmout prováděcí předpisy pro notifiakci, výroční zprávy, úrokové sazby a počítání lhůt

Práva a povinnosti v řízení o podpoře - pokračování oprávnění třetích stran 1 klíčové oprávnění – zaslat ve stanovené lhůtě Komisi svoje připomínky, slouží jako jeden z podkladů pro rozhodnutí, Komise jim nemusí vyhovět oprávnění zůstat v anonymitě