Měření fyzikálních veličin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měříme elektrický proud
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měříme elektrické napětí
Fyzika Účinky síly.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Síla a její měření.
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Ohmův zákon. Elektrický odpor.
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Jak můžeme popsat pohyb?
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Měření délky a hmotnosti
Měření fyzikální veličiny
Přesnost a chyby měření
Elektrický odpor a jeho měření
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
Hmotnost Fyzikální veličina
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Měříme délku s různou přesností
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Fyzikální veličiny LC.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření fyzikálních veličin
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Fyzikální veličiny LC.
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
MĚŘENÍ OBJEMU.
MĚŘENÍ DÉLKY.
Jak postupujeme při měření délky
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
VY_32_INOVACE_
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Měření délky.
Transkript prezentace:

Měření fyzikálních veličin Porovnávání a měření (Učebnice strana 64) Staří filosofové zkoumali svět kolem sebe nejprve pomocí vlastních smyslů. Dříve nebo později zjistili, že jejich smysly nejsou dostatečně přesné pro určování vzdálenosti, teploty, hmotnosti. Na základě jejich zjištění vymysleli přístroje pro přesné měření: teploměr, délkové měřidlo (pravítko), váhy.

Tělesa mají různé vlastnosti - tvar, objem, barvu, teplotu Tělesa mají různé vlastnosti - tvar, objem, barvu, teplotu. Vlastnosti těles, které můžeme porovnávat, měřit a vyjádřit číselnou hodnotou, nazýváme fyzikální veličiny. Fyzikální vlastnosti, stavy a změny v přírodě, které je možno změřit a následně vyjádřit číselnou hodnotou, vyjadřujeme fyzikálními veličinami (např. objem, hmotnost, teplota, elektrické napětí, …). Abychom se v jednotlivých fyzikálních veličinách dobře orientovali, používáme smluvené značky pro jednotlivé fyzikální veličiny: objem V, hmotnost m, teplota T, rychlost v, elektrický náboj Q, síla F, … Značky vznikly většinou jako první písmeno z anglického názvu příslušné fyzikální veličiny.

Měřit fyzikální veličinu znamená určit její hodnotu Měřit fyzikální veličinu znamená určit její hodnotu. Tu určíme tak, že ji porovnáme s určitou předem smluvenou hodnotou veličiny téhož druhu, kterou zvolíme za měřící jednotku (jednotku fyzikální veličiny). Tato jednotka představuje stálou a pevnou hodnotu veličiny, s níž potom porovnáváme veličiny téhož druhu. Výsledkem porovnání měřené fyzikální veličiny se zvolenou měřící jednotkou je číselná hodnota. Číselná hodnota fyzikální veličiny udává, kolikrát je hodnota měřené veličiny větší než zvolená měřící jednotka. Např. měřící jednotka délky je metr. 1 metr je přitom přesně definován a je neměnný. Budeme-li chtít určit délku stolu, vezmeme délkové měřidlo (truhlářský dvoumetr). Na něm po přiložení ke stolu přečteme, že stůl je dlouhý 1,5 metru. To je číselná hodnota fyzikální veličiny délka; tato číselná hodnota říká, že délka stolu je 1,5krát větší než jeden metr (měřící jednotka). Hodnota fyzikální veličiny je tedy určena číselnou hodnotou a příslušnou měřící jednotkou.

Zapisujeme l = 11 cm t = 55 s značka Fyzikální veličina má kromě názvu značku a jednotku. Při měření porovnáváme měřenou fyzikální veličinu s dohodnutou jednotkou této veličiny - výsledek měření vyjádříme číselnou hodnotou a jednotkou. např. měření délky… jednotka 1 centimetr -1 cm 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 cm Zapisujeme l = 11 cm značka délky značka jednotky délky t = 55 s značka jednotky času značka času Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 64 –65.