duševní zdraví, hygiena,…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Interrupce jako trauma
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
VY_32_INOVACE_PSYPS15060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Agrese a agresivita.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
duševní zdraví, hygiena,…
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Sebepoznání a sebepojetí
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Stres.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Základní pojmy speciální pedagogiky
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Rodičovství biologické a pěstounské
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

duševní zdraví, hygiena,…

duševní zdraví = stav, kdy všechny psychické procesy probíhají optimálně, kdy jsme schopni řešit běžné problémy, pracovat a těšit se ze života předpokladem jsou fungující vztahy, práce a péče o sebe

psychická normalita – jeden ze znaků duševního zdraví a znamená nepřítomnost psychických poruch hranice mezi (ne)normální je velmi křehká, souvisí se společností

na vzniku poruch mají vliv: biologické faktory (dědičnost,…); chemické (otrava návykovými látkami,…); a sociální (konflikt, stres,…) 2.,3. faktor ovlivnitelné člověkem

„spouštěč“ psychických poruch životní styl s požadavky dnešní společnosti při nenaplnění – pocity frustrace frustrace = překážka na cestě k cíli, která znemožňuje uspokojení potřeb, a současně vnitřní stav zklamání nebo zmaru, který tato překážka u jedince vyvolává

frustrace trvá několik dní, i měsíců reakce na frustraci – hněv, stažení se do sebe, útěk z domova, útěk do fantazie,… nejčastěji však: agrese (i vůči sobě-ubližování si…), únik, upoutávání pozornosti

poznámka agrese je součástí lidského života ke zvládnutí je třeba odreagování např. sportem, fyzickou prací v psychoterapii se užívá metoda „polštářové bitvy“, rozbíjení talířů atd.

stres = reakce organismu na nejrůznější podněty - stresory, které narušují jeho rovnováhu přirozená součást života

krátkodobý stres – krátká „paralýza“, brzy přejde (ze zkoušek,…) dlouhodobý stres – může vést k psych. obtížím a zdravotním potížím

projevuje se v: chování (kousání nehtů, hněv,…); prožívání (napětí, strach,…); a tělesné stránce (činnost svalstva, žláz s vnitřní sekrecí,…)

časté příčiny stresu jsou náročné životní situace – negativní(onemocnění, rozchod, ztráta blízké osoby,…) pozitivní (svatba, narození dítěte,…)

stresu se zcela nevyhneme, můžeme však posilovat odolnost vůči zátěžím (sport, životní styl,…) případně navštívit psychologa

duševní hygiena = psychohygiena je souborem doporučení, která vedou k udržení nebo prohloubení duševní pohody a rovnováhy

udržení vnitřní rovnováhy oblasti: vztahy; práce a péče o sebe (způsob trávení volného času, životospráva,…) vyvažování jednotlivých oblastí (jinde špatné, jinde dobré)

zásady duševní hygieny: vhodné uspořádání s naplánování denních aktivit a volného času, a to v souladu s naší výkonnostní křivkou (nejlepší dopoledne mezi 9.-11. hod.

volný čas činnosti konané mimo práci neb školu, jak odpočíváme jaké máme koníčky duševní hygiena ho chápe jako prostor pro činnost vedoucí k rozvoji zdravé osobnosti má přinášet odpočinek, zábavu, vybití nahromaděné energie

nezdravý způsob trávení volného času se může stát zdrojem velkých zdravotních problémů (obezita, časté infarkty,…) až 20% českých dětí ve věku 6-12 let trpí obezitou

metody duševní hygieny = psychické postupy směřující ke zmírnění nebo prevenci stresu příklady: autosugestivní postupy, pozitivní imaginace, relaxační metody

autosugestivní postupy využívají naší představivosti člověk si pomocí jednoduchých vět, které formuluje pozitivně, navozuje žádoucí stav („moje mysl je lehká a odpočatá“)

pozitivní imaginace situace: nezvládnutí vystoupit na veřejnosti nutné představovat si dobré řešení situace

relaxační techniky zlepšují koncentraci, pomáhají zmírnit nervozitu,… propojení těla a psyché př. odpočinek (četba, poslech hudby,…) jóga, zdravý životní styl, zdravá životospráva

zdravý životní styl cvičení, přiměřená tělesná hmotnost, pravidelný denní režim, dostatek spánku, vyvážená strava, vyhýbání se alkoholu,…

duševní poruchy schizofrenie (1% populace) nemocný se odcizuje přátelům, rodině; působí chaoticky; „blábolí“; přesvědčen, že kolem něj existuje spiknutí, že je ohrožen na životě přesvědčen o svých nadpřirozených schopnostech nebo mimořádném poslání

bipolární porucha (dříve označováno jako maniodepresivní psychóza) velké výkyvy nálad (přešťastní-depresivní)

organické poruchy vzniklé po úrazu mozku snížená schopnost vnímání, paměti,…

neurózy duševní nerovnováha, která působí smutek nebo nedostatek radosti ze života během života trpí až 15% populace vnitřní neklid, napětí, úzkost př. obsedantní poruchy (několikanásobná kontrola světel při odchodu z domu,…, „zamknul jsem?“)

sebepoznání a sebepojetí sebepoznání = proces poznávání sebe sama v různých situacích, kterým přispíváme k porozumění sobě a druhým a k pochopení motivů a příčin svého chování

sebepojetí = představa, kterou si lidé o sobě vytváří a která se týká postoje k sobě, ke svému tělu, ke svým schopnostem, ke svým sociálním rolím atd. základní metodou je sebereflexe = úvahy nad vlastním chováním, snaha o nápravu svých špatných jednáních