komplexní informatizace krajů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační systém krizového řízení kraje
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Komplexní řešení metropolitních sítí
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Návrh rozvoje informačních systémů krajského úřadu Ludvík Dlabaja 17. března 2006.
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
Základní registry veřejné správy
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele Projekt „Malá integrace“
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Komplexní informatizace
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
CIS Cizinecký informační systém
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 ePUSA – elektronický portál územních samospráv Krajský úřad Plzeňského krajeMinisterstvo vnitra.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Špička v každém směru IT 3 Od elektronické podatelny k řešení problému elektronického podání Ing. Martin Vimr obchodní ředitel.
Realizační tým ICZ duben 2005
Požadavky na další funkce systému ePUSA verze 2.0 Projektová dokumentace.
MV ČR 1 Nové podmínky pro krajské projekty Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Využití infrastruktury školské sítě pro internetizaci obcí Daniel Dočekal.
ISSS 2003 Koncept využitelných stávajících datových zdrojů pro Portál veřejné správy ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
Seminární práce z předmětu SIPOL
P R O X I O konfigurovatelné řešení pro veřejnou správu
Ministerstvo informatiky Cíle a plány 2003 Vladimír Mlynář ISSS
Koncepce rozvoje IS kraje Petr Pavlinec odbor informatiky Krajský úřad kraje Vysočina
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
ISSS 2003 ePUSA Elektronický portál územních samospráv – stav projektu Ostrava
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 10.
Krajská digitální spisovna Vazby mezi projekty 2 Vysvětlivky: TCK … Technologické centrum kraje eSpS … Elektronická spisová služba DUD …
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
Ministerstvo informatiky ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
ISSS 2003 ePUSA – Elektronický portál územních samospráv – stav projektu ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Interaktivní personální portál
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Zajištění infrastruktury pro operační střediska základních složek IZS Integrovaná Telekomunikační Síť Nové Generace (ITS NGN) Ing. Tomáš Faško.
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Ministerstvo informatiky Cíle a plány. Cíle  Čtvrtina agend veřejné správy dálkově přístupná – ČR lídr e-Governmnetu ve střední Evropě  IT gramotná.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Integrační a migrační projekty KIVS. 2 Definice: KIVS v ČR je prostředím pro efektivní, bezpečné, garantované a auditovatelné sdílení dat mezi Informačními.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Informačních systémů veřejné správy
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele
Ing. Rostislav Babarík Úloha a postavení Ministerstva informatiky ČR ve vztahu k územním samosprávám Ing. Rostislav.
DTM Kraje Vysočina.
Transkript prezentace:

komplexní informatizace krajů Studie proveditelnosti komplexní informatizace krajů Josef Beneš Senior business consultant

Jak byla studie vytvořena ? Definována Koncepcí informatizace KÚ, usnesení vlády ČR č.267,III.2002, obsahem zadání Studie proveditelnosti Cíle byly uspořádány do oblastí a byly vytvořeny pracovní týmy ( Master, Legislativa, Funkce, Data, Komunikace, Provoz ) Realizace byla podmíněna spoluprací s partnery ( ČTc, PH, FPM, KÚ, MV, MI -OPS )

Jaké jsou výstupy studie ? Studie proveditelnosti, jako základní koncepční dokument, popisuje další možný postup v integraci informačních systémů krajů Členění studie (Leg.analýza podmínek, Specifikace funkcionalit, Vymezení vztahů a vazeb, Systémové řešení, Návrh členění projektů a řízení rozvoje, Porovnání se zahraničím) Výstupy : závěry kapitol, návrh a členění projektů, odhad finací (2,2mld) Kde ? : www.kr-urady.cz, Informatizace krajů www.logica.cz, Veřejný sektor (interní komunikace a diskuse) CD, soubor Index.htm

Soustava hlavních cílů KIK Je dána dokumenty rozvoje informatizace krajů Byla obsahem zadání Studie proveditelnosti Její součástí je systém elektronické komunikace Cíle je možno uspořádat do oblastí Cíle tvoří systém - soustavu Realizace je podmíněna řadou kroků

Vazby cílů Oblast Oblast komunikace Oblast řízení Oblast aplikací 7 Metodika sběru 6 Integrita dat Oblast 1 Funkční síť 2 Bezpečná jistá Oblast komunikace 4 Unifikace procesů Oblast řízení 3 Inovace 9 Atestace Oblast aplikací Oblast provozu 14 – Komunikace zajištěna 8 – Přístup k datům zajištěn 5 - Integrace aplikací 10 Podatelna 11 Kontaktní místa Jednotlivé linie spolu souvisí - animace v soustavě cílů je zřetelná hierarchie integrace aplikací – včetně ERP, GIS, DMS … Vazby nejsou všechny – jsou to ty základní Jistě existuje vztah Procesy – data Není zde znázorněna Provozní problematika Ne všechny cíle definovalo zadání - není zde Legislativní vyjasnění veřejné správy – určitě podmiňuje zejména oblast řízení – procesů.

5 – integrace aplikací zajištěna Unifikace procesů – zajistí dostatečně přesné vymezení funkcí – funkční model – a následně reálnou míru unifikace procesů. Tak bude možno stanovit požadavek na funkce aplikací a následně tyto aplikace integrovat. Inovace agend – podle specifikovaných funkčních nároků je nutno provést inovaci, nebo výměnu agend. V každém případě je nezbytné určit SW stavebnice, které tvoří smysluplný celek. Atestace agend – je vynucenou nutnou podmínkou, zatím platnou pouze v oblasti státní správy. Bude lépe, když budeme předpokládat její všeobecnou platnost, nutné je rovněž dát atestacím smysluplný obsah. Integrita dat – je přirozenou podmínkou integrace agend – datové integrace – lépe by možná bylo podmínit to až bodem 8 – přístup k datům zajištěn. Důležitá je integrace datových forem.

8 – přístup k datům zajištěn Funkční síť – rozumí se lokální i KIVS, bez ní skutečně v dnešních podmínkách není možné zajistit přístup k datům v plném rozsahu. Integrita dat, konzistentní datový model – musí být zajištěna dobře vytvořeným datovým modelem, je jedno jestli konzistenci zajistíme klasickými databázovými metodami, nebo metodami integračních platforem. Bez ní je práce s daty problematická. Je možné hovořit o „míře“ konzistence. Přístup k datům je velmi různorodé téma. Jsou různá data, různé režimy jejich zpracování. Nelze zřejmě hovořit příliš globálně – situace se mění podle datových struktur, jejich charakteru, obtížnosti sběru … Metodika sběru – data mají své životní cykly, jejich sběr má mnoho technologických požadavků, bez nichž není možné zajistit aktualizaci, pravidla je nutno stanovit, přijmout, dodržovat …

14 – komunikace zajištěna – vrcholový cíl Komunikace je charakterizována zejména tak výraznými komunikačními prvky, jako jsou spisovny, podatelny, kontaktní místa. Jejich realizace je nutným krokem. Realizace DMS jako celku je ovšem ještě něčím více. Je to podpora veškerých administrativních procesů úřadu. To není zdaleka pouze podatelna … Podatelna – rozumí se zejména elektronická podatelna, potřeba přijmout a odeslat poštu v elektronické podobě musí být zajištěna. V současných systémech zpravidla podatelna pracuje – ať již elektronická, či papírová. Proto je cíl chápán spíše jako dotažení principů elektronické podatelny, tedy jako získání určité kvality komunikace. Protože podatelna je svým charakterem velmi náročný proces, je její realizace jistě podmíněna procesními analýzami. Kontaktní místo – jako dosud blíže nedefinovaný organizační útvar, schopný integrovat určité služby vůči veřejnosti, chápeme jej jako vyšší vývojové stadium podatelny, nebo v procesu komunikace místo, které může být podatelně předřazené. Podobně jako podatelna je kontaktní místo složitým procesem

Co označujeme jako projekt ? Činnost, která vyplynula z analytických kapitol Může být typová nebo lokální (krajská) Naplňuje cíle Má výstupy Lze ji samostatně řídit Lze alespoň rámcově odhadnout náklady Je podmíněna a podmiňuje jiné činnosti – projekty Má určitá rizika

Prověření infrastruktury Zákony 365,129, 101 Legislativa 2002-3 Legislativa 2003-6 Předpisy ČR a EU Konsolidace předpisů Legislativa Platformy GIS DMS Publikace BW Krizový mgm. Funkce PP Registry, evidence Projektové řízení Operativní řízení Ekonomika El. tržiště Standard rez. IS Systémová architektura Hlasové služby Call centra Multimédia Datová síť KÚ Připojení metrop. sítí Připojení obcí Prověření infrastruktury Analýza konfigurace Připojení Internet Inf. Kiosky Bezpečnost KI Potřeby krajů KI TP integrace kraje MAN jako součást KIVS Nové technologie Důsledky přechodu Komunikace Provoz útvarů IT Spolupráce VS kraje Vybavenost KÚ Kvalita aplikací Atestace Bezpečnost Vzdělání Provoz Ustanovení SI Řízení SI Zpracování metodiky Procesy majetek Procesy informace Procesy HR Procesy finance Procesy služby Administrativní procesy Komunikační mapa Konceptuální model Datový model Funkce Podpůrné služby Vnitřní integrace Integrace krajů Centrální podpora Osvěta občanů Bezpečnost (PKI) Integrace Metodika sběru Metainformační systém Resortní centra Zpřesnění dat. modelu Data Projekty Komplexního řešení Informatizace krajů

Prověření infrastruktury Zákony 365,129, 101 Legislativa 2002-3 Legislativa 2003-6 Předpisy ČR a EU Konsolidace předpisů Zpracování metodiky Procesy majetek Procesy informace Procesy HR Procesy finance Procesy služby Administrativní procesy Komunikační mapa Konceptuální model Datový model Metodika sběru Metainformační systém Resortní centra Zpřesnění dat. modelu Platformy GIS DMS Publikace BW Krizový mgm. Funkce PP Registry, evidence Projektové řízení Operativní řízení Ekonomika El. tržiště Standard rez. IS Provoz útvarů IT Spolupráce VS kraje Vybavenost KÚ Kvalita aplikací Atestace Bezpečnost Vzdělání Podpůrné služby Vnitřní integrace Integrace krajů Centrální podpora Osvěta občanů Bezpečnost (PKI) Hlasové služby Call centra Multimédia Datová síť KÚ Připojení metrop. sítí Připojení obcí Prověření infrastruktury Analýza konfigurace Připojení Internet Inf. Kiosky Bezpečnost KI Potřeby krajů KI TP integrace kraje MAN jako součást KIVS Nové technologie Důsledky přechodu Ustanovení SI Řízení SI Legislativa Funkce Provoz Integrace Systémová architektura Data Komunikace 8 – Přístup k datům zajištěn

Prověření infrastruktury Systémová architektura Zákony 365,129, 101 Legislativa 2002-3 Legislativa 2003-6 Předpisy ČR a EU Konsolidace předpisů Zpracování metodiky Procesy majetek Procesy informace Procesy HR Procesy finance Procesy služby Administrativní procesy Komunikační mapa Konceptuální model Datový model Metodika sběru Metainformační systém Resortní centra Zpřesnění dat. modelu Platformy GIS DMS Publikace BW Krizový mgm. Funkce PP Registry, evidence Projektové řízení Operativní řízení Ekonomika El. tržiště Standard rez. IS Provoz útvarů IT Spolupráce VS kraje Vybavenost KÚ Kvalita aplikací Atestace Bezpečnost Vzdělání Podpůrné služby Vnitřní integrace Integrace krajů Centrální podpora Osvěta občanů Bezpečnost (PKI) Hlasové služby Call centra Multimédia Datová síť KÚ Připojení metrop. sítí Připojení obcí Prověření infrastruktury Analýza konfigurace Připojení Internet Inf. Kiosky Bezpečnost KI Potřeby krajů KI TP integrace kraje MAN jako součást KIVS Nové technologie Důsledky přechodu Ustanovení SI Řízení SI Legislativa Funkce Provoz Integrace Systémová architektura Data Komunikace 5 - Integrace aplikací

Prověření infrastruktury Zákony 365,129, 101 Legislativa 2002-3 Legislativa 2003-6 Předpisy ČR a EU Konsolidace předpisů Zpracování metodiky Procesy majetek Procesy informace Procesy HR Procesy finance Procesy služby Administrativní procesy Komunikační mapa Konceptuální model Datový model Metodika sběru Metainformační systém Resortní centra Zpřesnění dat. modelu Platformy GIS DMS Publikace BW Krizový mgm. Funkce PP Registry, evidence Projektové řízení Operativní řízení Ekonomika El. tržiště Standard rez. IS Provoz útvarů IT Spolupráce VS kraje Vybavenost KÚ Kvalita aplikací Atestace Bezpečnost Vzdělání Podpůrné služby Vnitřní integrace Integrace krajů Centrální podpora Osvěta občanů Bezpečnost (PKI) Hlasové služby Call centra Multimédia Datová síť KÚ Připojení metrop. sítí Připojení obcí Prověření infrastruktury Analýza konfigurace Připojení Internet Inf. Kiosky Bezpečnost KI Potřeby krajů KI TP integrace kraje MAN jako součást KIVS Nové technologie Důsledky přechodu Ustanovení SI Řízení SI Legislativa Funkce Provoz Integrace Systémová architektura Data Komunikace 14 – Komunikace zajištěna

Prověření infrastruktury Legislativa Systémová architektura Komunikace Provoz Zákony 365,129, 101 Platformy Hlasové služby Provoz útvarů IT Legislativa 2002-3 GIS Call centra Spolupráce VS kraje Legislativa 2003-6 DMS Multimédia Vybavenost KÚ Předpisy ČR a EU Publikace Datová síť KÚ Kvalita aplikací Konsolidace předpisů BW Připojení metrop. sítí Atestace Ustanovení SI Krizový mgm. Řízení SI Připojení obcí Bezpečnost Funkce PP Prověření infrastruktury Vzdělání Registry, evidence Analýza konfigurace Funkce Integrace Projektové řízení Připojení Internet Zpracování metodiky Operativní řízení Podpůrné služby Inf. Kiosky Procesy majetek Vnitřní integrace Ekonomika Bezpečnost KI Procesy informace Integrace krajů El. tržiště Procesy HR Potřeby krajů KI Centrální podpora Standard rez. IS Procesy finance TP integrace kraje Osvěta občanů Data Procesy služby MAN jako součást KIVS Bezpečnost (PKI) Administrativní procesy Metodika sběru Nové technologie Hlavní článek Komunikační mapa Metainformační systém Důsledky přechodu Konceptuální model Resortní centra TP integrace kraje Datový model Zpřesnění dat. modelu MAN jako součást KIVS

Možné strategie řízení rozvoje systému Vývoj neřízený z centra Samostatná koordinace krajů, je významná, probíhá Vlastní možnosti – jak nedělat chybné kroky ? Co je nejisté Možnosti ovlivnění rozvoje v případě SI Je předpokladem dosažení Komplexní informatizace Zvětšení možnosti ovlivnit vývoj legislativy Zpřesnění vize funkcí Návrh datového systému – distribuce dat Tlak na rozvoj produktů je zvýšen Kvalitní definice systému integrace – integračních principů a platforem Dosažení větší míry unifikace procesů Plynulejší proces rozvoje jednotlivých krajů Realita – něco mezi ? Rozhodně nutno zvýšit míru koordinace!

Komplexní informatizace I. Legislativa a funkční model II. DATA III. Platformy a aplikace IV. Provozní model V. Komunikační model Hlavní článek VI. Infrastruktura Vazby projektů - Komplexní informatizace je dosaženo VII. Integrace

Hlavní článek Hlavní vliv rozvoje ISVS I. Legislativa a funkční model II. DATA III. Platformy a aplikace IV. Provozní model V. Komunikační model Hlavní článek VI. Infrastruktura Hlavní vliv rozvoje ISVS VII. Integrace

Ovlivnitelnost řešení I. Legislativa a funkční model II. DATA III. Platformy a aplikace IV. Provozní model V. Komunikační model Hlavní článek VI. Infrastruktura Ovlivnitelnost řešení z lokální pozice je částečná VII. Integrace

Klíčové lokální problémy Na čem je možno pracovat ? I. Legislativa a funkční model II. DATA III. Platformy a aplikace IV. Provozní model V. Komunikační model Hlavní článek VI. Infrastruktura Klíčové lokální problémy Na čem je možno pracovat ? VII. Integrace

Hlavní článek Velmi důležitý projekt Doporučujeme !!! I. Legislativa a funkční model II. DATA III. Platformy a aplikace IV. Provozní model V. Komunikační model Klíčový pro rozvoj kraje Hlavní článek VI. Infrastruktura Velmi důležitý projekt Doporučujeme !!! VII. Integrace Příprava na „velkou“ integraci zejména v oblasti dat

Podmínky kvalitního dosažení cílů Propracování legislativních podmínek – definice systému Dostatečně stabilní procesy, jejich dostatečné poznání a propracování Pravdivost komunikace - stabilizace datových fondů Nutná podmínka - vytvoření infrastruktury (KIVS, RR) Integrované SW řešení a služby (ePusa, AS, EOS … ) Kontinuální proces systémové integrace - propracování soustavy projektů Koordinace úsilí různých organizačních složek „Partnerství orgánů veřejné správy “ - státu, krajů a obcí Důležitý je řízený vývoj agend a komunikačního prostředí (KEVIS) Sledování změn - Přizpůsobení novému územnímu členění a vliv Evropy Agenda – relativně stabilizovaný proces – soustava kroků, které vedou k cíli Legislativa vytváří prostor řešení agend Agendy by se neměly příliš měnit Nutné podmínky – existence infrastruktury, SW řešení KEVIS – prostředek komunikace I2I Kontinuita - systémové integrace Partnerství – znamená ochotu přijmout vzájemně výhodné řešení, neb ustoupit v zájmu celku eAgenda = životní situace = podnět , řešení , závěr … typový proces … vazby – základ integrovaného řešení, transparence, demokracie …

A co dál ? Nutno dále rozpracovat (časový limit při tvorbě) Nutno dále aktualizovat (dokument stárne ) Možná je „malá“ integrace stávajících projektů krajů ( koordinace, systémový přístup) Nutné zajistit potřebné finanční zdroje

Cílem je komplexní systém, nikoliv dílčí řešení Závěrem Cílem je komplexní systém, nikoliv dílčí řešení Děkuji za pozornost !