(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

Socioekonomická geografie
Sociální systém organizace
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Ústav pedagogických věd FF MU
INNER GAME PRODEJE PO TELEFONU
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Obecná psychologie II
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
K ARL L UDWIG VON B ERTALANFFY. L UDWIG VON B ERTALANFFY *19. září 1901 v Atzgersdorfu (u Vídně) †12. června 1972 v Buffalu - rakouský biolog a filosof,
Struktura výuky.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Psychologické aspekty zdraví
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Název politologie je složen z následujících slov:
Didaktické metody Androdidaktika.
Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Struktura poradenského procesu
Vnější a vnitřní kontrola
Workshop k akčnímu výzkumu
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pozornost a vědomí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Didaktické metody Androdidaktika.
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Ekonomika malých a středních podniků
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Transkript prezentace:

(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec

Grantový projekt GA ČR : Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe Řešitelský tým: V. Švec, J. Krátká, M. Kubiatko, R. Šíp, B. Pravdová, J. Slavík, E. Minaříková Řešitelské pracoviště: katedra pedagogiky, PdF MU

Tacitní znalosti – problém zexplicitnění?

Nutnost změny v pohledu na znalosti v kontextu tacitních znalostí (TZ)?  Proč je obtížné TZ zexplicitnit?  Utváří se a sídlí TZ skutečně v našem těle (hlavě, mysli/mozku)?  Jsou hranice těla hranicemi znalosti?  Dostává se znalost z hlavy do vnějšího prostoru skutečně jen v jednání?

Metodologická poznámka: P aradigma Kuhn –> Feyerabend -> Foucualt –> Weber paradigma = konstrukt, idealizace – weberovský ideální typ raně moderního paradigmatu (RMP )  pozdně moderního paradigmatu (PMP) Tato transice proměňuje pojetí znalosti

RMP a poznání Descatovsko–lockovská tradice * vznik představy „vnitřního prostoru“, zde se odehrává poznání => subjekt (vrozené ideje–> struktura rozumu, zakoušené ideje–> smyslově dané) = subjekt a objekt poznání:  subjekt produkuje znalost objektu („reprezentuje“, odráží jej) v sobě  pravdivé poznání = reprezentace koresponduje (splývá) s poznávanými objekty (sdílí jejich strukturu)

PMP a poznání darwinismus, funkcionalismus (Mead, Dewey, Vygotskij, Piaget)  neexistuje subjekt x objekt, ale sjednocené pole a nacházení se jeho ekvilibria  poznání se děje, utváří, jednání je součást „…Místo aby byla mysl vynořující se vlastností mozku stává se vynořující se vlastností ‚pole jednání‘ [behavioral field], které se vlní a fluktuuje v celém nexu prostředí-tělo-mozek…“ W. T. Rockwell  jednání probíhá nezávisle na vědomí, tělo jedná (zrcadlové neurony: Iacoboni, Rizzolatti, Ramachandran, Damasiovy teorie emocí), je neustále v komunikaci s okolím

PMP a znalost (Z) Z = dynamická struktura pole (S+O – nacházení rovnováhy), proměňující se uspořádání tohoto pole => pole ovlivnění 1.poznatková rovina – poznatky, bývalé „reprezentace“, v podstatě praktické konstrukty, které nám pomáhají analyzovat situaci 2.rovina jednání/dění – to, co se odehrálo vně i uvnitř jedince / v poli ovlivnění – k jakému změnám, uspořádání došlo ve vnějším prostředí, jak tyto změny řeší problémy pole (sjednocují/ nesjednocují?),

PMP a znalost (Z) jako poznatek (P) 3.rovina procesů transformace – a)transformace 2. na 1. –> * poznatků b)hledání koherence na 1. první –> * komplexnějších představ (hypotézy a teorie) c)transformace 1. na 2. –> * plány jednání, kterak dojít k potřebným změnám pole  možnost zpětného přechodu do roviny 2. Znalost není pouze poznatek (to, co má subjekt v plné moci)  tacitnost

Zpět k TZ (TDZ) Co je TZ, jestliže znalost není poznatek, ale dosažení dočasné rovnováhy sjednoceného pole? 1.TZ je pouze jistá DIMENZE struktury/znalosti 2.nachází se především v rovině 2. (ve změnách pole ovlivnění) a také v rovině 3. (ve stopách transformací) CO Z TOHO VYPLÝVÁ PRO VÝZKUM ?

Výzkum TDZ 1.zaznamenávání a zkoumání změn na rovině 2. (vně těla – změny v prostředí, uvnitř těla – neurální, hormonální, somatické změny) 2.zaznamenávání „ vstupů “ a „ výstupů “ (děje a změny poznatky, reprezentace) ve všech třech fázích 3. roviny (jaké mechanismy mohly vést k transformaci z děje na poznatek / z poznatku na předjímání děje? jaké zvykové transformační postupy – zvyky, praktiky, instituce – utvářely transformace? došlo k e změně těchto transformací ? k jak ým ?)  VÝZKUMNÍCI A ZKOUMANÍ NEMAJÍ APRIORNÍ PŘÍSTUP K „PRAVDĚ“ (falešný konflikt mezi teoretiky/výzkumníky a praktiky)  VYJEDNÁVÁNÍ VÝZNAMŮ, ZVÝZNAMŇOVÁNÍ, ZVĚDOMOVÁNÍ

děkujeme za pozornost