Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF ve Smilovicích, prosince 2010
Kontext současný rámec selhal a nebyl schopen uchránit mnoho členských států EU před neudržitelným fiskálním a hospodářským vývojem současný rámec selhal a nebyl schopen uchránit mnoho členských států EU před neudržitelným fiskálním a hospodářským vývojem dosud: Maďarsko, Lotyšsko, Rumunsko, Řecko, Irsko dosud: Maďarsko, Lotyšsko, Rumunsko, Řecko, Irsko nástroj pomoci zemím eurozóny 750 mld. EUR nástroj pomoci zemím eurozóny 750 mld. EUR ohrožení fungování eurozóny ohrožení fungování eurozóny
Základní východiska Od března 2010 oficiálně klíčovou prioritou EU Od března 2010 oficiálně klíčovou prioritou EU Změna pravidel v rámci Smlouvy pouze změnou sekundárního práva (výjimka – krizový mechanismus pro eurozónu) Změna pravidel v rámci Smlouvy pouze změnou sekundárního práva (výjimka – krizový mechanismus pro eurozónu) Národní rozpočtové pravomoci se nezmění Národní rozpočtové pravomoci se nezmění
Tři pilíře reformy ekonomického řízení v EU 1) posílení rozpočtového dohledu 1) posílení rozpočtového dohledu 2) ustavení nového dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami 2) ustavení nového dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami 3) zavedení mechanismu krizového řízení pro země eurozóny 3) zavedení mechanismu krizového řízení pro země eurozóny
Posílení rozpočtového dohledu Reforma Paktu o stabilitě a růstu: Reforma Paktu o stabilitě a růstu: smyslem Paktu je podporovat dodržování rozpočtové kázně členských států a vynucovat rychlou nápravu nadměrných schodků a dluhů Zavedení „Evropského semestru“: Zavedení „Evropského semestru“: smyslem Evropského semestru je změnou načasování umožnit skutečnou koordinaci hospodářských politik členských zemí EU
Evropský semestr Schválen 7. září 2010 Schválen 7. září 2010 Změna načasování: umožňuje členským státům zohlednit doporučení EU při přípravě návrhu státního rozpočtu Změna načasování: umožňuje členským státům zohlednit doporučení EU při přípravě návrhu státního rozpočtu Sladění hodnocení: rozpočtové udržitelnosti, makroekonomické stability, strukturálních politik a systémových rizik finančního sektoru Sladění hodnocení: rozpočtové udržitelnosti, makroekonomické stability, strukturálních politik a systémových rizik finančního sektoru rozpočtové politiky (Pakt o stabilitě a růstu) hospodářské / fiskální politiky (makroekonomický dohled) strukturální reformy (Strategie Evropa 2020) dohled nad finanční stabilitou (Evropská Rada pro Systémové Riziko)
Evropský semestr Skutečná koordinace: Skutečná koordinace: Doporučení EU budou známá před přijetím zásadních rozhodnutí o návrhu státního rozpočtu na národní úrovni (za cenu méně věrohodných dat) Konzistence: Konzistence: Paralelní předkládání programů Paktu o stabilitě a růstu a Národních programů reforem Důraz na rok t+1: Důraz na rok t+1: Doporučení budou nadále pokrývat střednědobý horizont, ale se zvláštním důrazem na rok t+1 Doporučení budou hodnotit vhodnost plánovaných politik s cílem podporovat konsolidační úsilí Politická legitimita: Politická legitimita: Zodpovědnost zůstává na národních parlamentech: větší zapojení
Evropský semestr Koordinační cyklus Koordinační cyklus Podzimní prognóza Komise Horizontální zpráva Komise o EU, eurozóně, příp. skupinách zemí Závěry ER: Strategická směrování Hlavní výzvy Programy: země zohlední Závěry ER Doporučení Rady: Komise a Rada zohlední Závěry ER Národní rozpočty na rok t+1: země zohlední doporučení Rady
Evropský semestr Děkuji za pozornost. Děkuji za pozornost.
Evropský semestr obezřetná fiskální politika: tempo růstu výdajů o 1 p.b. nižší než obezřetně odhadnuté střednědobé tempo růstu HDP obezřetná fiskální politika: tempo růstu výdajů o 1 p.b. nižší než obezřetně odhadnuté střednědobé tempo růstu HDP tvorba fiskální politiky: podrobné projekce výdajových a příjmových položek všech sub-sektorů sektoru vlády za předpokladu nezměněných politik a kvantifikace vládních priorit dle těchto výdajových a příjmových položek tvorba fiskální politiky: podrobné projekce výdajových a příjmových položek všech sub-sektorů sektoru vlády za předpokladu nezměněných politik a kvantifikace vládních priorit dle těchto výdajových a příjmových položek
Děkuji za pozornost