Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Passive voice / Trpný rod B1
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Morfologie – přednáška 1
Lingvistika dvacátého století Magda Ševčíková Přednáška
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Základní syntaktické pojmy
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová aktivita: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji. výuky cizích jazyků Šablona číslo: VY_22_1_36.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_670_MINULÝ_ ČAS_SLOVESA_BÝT TÉMA: MINULÝ.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
Ladislav Fikar  (29. června 1920 – 12. července 1975)
Podstatná jména Přídavná jména Zájmena Číslovky Slovesa
Časování slovesa BÝT (to be)
1. Už svitlo jitro nedělní a už je bílý den. | Pojďte se na to podívat, kámen je odvalen, Pojďte se na to podívat, kámen je odvalen.
Já a Ája. Jméno: Ája Barva: Ryzák Plemeno: ČT Datum nar.: Otec: North Star Matka: Jasná.
Předminulý čas PAST PERFECT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Základní gramatika latiny
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: žáky 3. ročníku ZŠ Předmět: německý jazyk Autor: Mgr. Richard.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá: váhy babičky kočky budky kopretiny košile žáby vázy rostly visely kvákaly vážily si povídaly se.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Anotace – Zápor Anotace - Pracovní list k procvičení způsobu tvoření záporných vět, překlad vět Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština, angličtina.
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
should x be supposed to should x be supposed to
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Rostliny Mgr. Lenka Stará
should x be supposed to should x be supposed to
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné AUTOR. Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Na zahradě Mgr. Lenka Stará
PAST PERFECT Předminulý čas
Český jazyk – interaktivní procvičování vyjmenovaných slov po L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Future tenses Překlad Handout.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VY_32_INOVACE_16_ Skladba – věta jednoduchá a souvětí
Shody a rozdíly Vennův diagram
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009

Unakuzativa a unergativa  tranzitivní sloveso Karel zmrazil tresku syntax NOMV ACC séman. agens V patiens  agens – V – patiens

Unakuzativa a unergativa  intranzitivní sloveso 1. Treska zmrzla syntax NOM V séman. patiens V  intranzitivní sloveso 2. Karel telefonoval syntaxNOM V séman. agens V

Unakuzativa  intranzitiva typu 1.  unakuzativa zahynout stárnout šednout slepnout divočet rezivět tlít růst

Unergativa  intranzitiva typu 2.  unergativa telefonovat bubnovat kašlat chrápat štěkat

Unakuzativa a unergativa  sémanticky jasný rozdíl mezi unakuzativy a unergativy  syntakticky NOM čili nic nebo yo?

Yo i.  italština Gianni ha comprato una mela. have Gianni ha dormito. have Gianni è arrivato. be (Gianni si è lavato) be

Yo ii.  čeština 1.pořádek slov 2.modifikace agentními adverbii’ 3.‚left-branch extraction‘ 4.interpretace DAT 5.adjektiva derivovaná z minulých příčestí

Pořádek slov 1.  Co se stalo? Padá mlha. Umřel mi králíček. #Mlha padá. #Králíček mi umřel. (KRÁLÍČEK mi umřel)! Sgall et al. 1980, Firbas 1992

Pořádek slov 2.  Co se stalo? Karel chrápe. Ten sousedovic ratlík zase štěká! #Zase štěká ten sousedovic ratlík!

Modifikace agentními adverbii  Karel (#schválně) roste jako z vody.  Můj soused umřel, (#aby se sousedka dostala k penězům z pojistky).  Karel schválně na přednáškách spí.  Karel bubnuje, aby mě přivedl do hrobu.

Left-branch extraction i.  They are forecasting [nice weather]!  *Nice they are forecasting [___ weather]!  Predvidaju [lepo vreme]!  Lepo predvidaju [____ vreme]!  Vykáceli [listnatý stromy]!  #Listnatý vykáceli [_____ stromy]! Ross 1967, Corver 1992, Marelj 2004, Dotlačil 2005

Left-branch extraction ii. Kterej (‘s říkal, že to) [______ spisovatel] překládá [tu druhou povídku]? Kterou (‘s říkal, že to) [ten neschopnej spisovatel] překládá [______ povídku]?

Left-branch extraction iii.  Která (žes to říkal, že ti) chcípla rybička?  Ta modrá nebo ta žlutá?  Kterej (žes to říkal, že to) bubnuje mistr?  Prem Das nebo Muruga?

Interpretace volných DAT  Karel zryl (matce) zahradu.  Karel zničil (Jeníkovi) holínky.  Jeníkovi upadly klíče.  Evě praskla žárovka.  #Jeník Evě pracuje.  #Karel Jeníkovi vzpomíná na staré časy.

Adjektiva derivovaná z minulých příčestí i.  Karel zmrazil tresku. Treska byla zmražena. zmražená treska *zmražený Karel  Treska zmrzla *Treska byla zmrz-?nu-ta zmrzlá treska  Karel pracoval *Karel byl pracován *pracovaný Karel

Adjektiva derivovaná z minulých příčestí ii.  Karel pracoval *pracovaný Karel  Karel se upracoval upracovaný Karel

Unakuzativa A.  primární Adj kořen + -nou-  mrz-nout  mlád-nout  hloup-nout Adj kořen + -ě-  divoč-et  kamen-ět původní  růst  tlít

Unakuzativa B.  alternace Karel rozbil počítačPočítač se rozbil  odvozená se SE roz-bít se z-lomit se s-trhnout se s-valit se

Tedy?  čeština dělá rozdíl mezi unak a unerg 1.pořádek slov 2.modifikace agentními adverbii’ 3.‚left-branch extraction‘ 4.interpretace DAT 5.adjektiva derivovaná z minulých příčestí

Děkuju za pozornost! Lucie Medová