Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Křesťanství vznik a podstata.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Křesťanství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Náboženská literatura
Světová náboženství.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Identifikátor materiálu: EU –
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Literatura hebrejská BIBLE.
Syropalestina.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Křesťanství autor VM:Ondřej Vojáček.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filosofie křesťanského středověku
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
De Civitate Dei Rozbor ilustrací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevKřesťanství a Patristika AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotaceNástup křesťanského fenoménu v historii včetně vazby na období patristiky Přínos/cílové kompetencePochopení nástupu křesťanství a jeho implantace do období patristiky VY_32_INOVACE_52_19

Základ : původní židovské náboženské myšlení s očekáváním MESIÁŠE. Tímto Mesiášem je podle křesťanů: Ježíš Nazaretský (asi 1-33) - ve svých vystoupeních mluvil o konci starého věku, o příchodu nové vlády spravedlnosti, míru, svobody a lásky Božího království. - Toto náboženství zejména oslovilo chudé a bezmocné ( dodnes ovlivňuje dějiny světa ). Křesťanství - se stalo duchovním zdrojem středověké kultury.

Ježíš Nazaretský (asi 1-33)

BIBLE: " Kniha, knih " Tvoří ji: Starý zákon : 1) Tóra ( 5 knih Mojžíšových ) 2) Proroci (od 11. kap. Mojžíš, Izák, Jákob) 3) Historické ( od dobytí Jerycha, Samson, králové: Šalamoun,David ) - nejstarší - kniha „ JÔ“ - kanonizace "ustanovení" 90 po Kr. - JAMNIE - Židé stále věří, že přijde „ Mesiáš“- ale křesťané přijímají jako Mesiáše = Krista, Ježíše Nazaretského.

Složení: 1) 4. Evangelia (60-80 n.l. ); Marek, Matouš, Lukáš, Jan 2) Skutky - zvěstování Evangélia 3) Listy 12x ( 10x Pavel, Jan, Jakub ) 4) Zjevení ( Jan 95 ost Patmos – až konec světa - Apokalypsa) Nový zákon: ( první n.l.) Křesťanství: se šířilo velikou rychlostí! Přispěl k tomu také obrácený žid Pavel z Tarsu. Od konce 1. stol. začíná křesťanské myšlení hledat své sebevyjádření pojmový aparát, aby bylo srozumitelné i řeckému filozofickému prostředí. Krásné myšlenky: / rovnost, láska, úcta k rodičům, desatero /.

Období patristiky je stol. Členění: a) apologetika a antignostika - 1. a 2. století, - obrana před pohany, misionářská činnost b) formulace základních církevních dogmat, - 3. a 4. století (koncil v Nikaji r. 325) c) augustinianismus - systematizace dogmat v jednotnou teologickou soustavu (mladší patristika 5-8 stol.) Hlavní téma: a) teologické ( učení o Bohu a Boží trojici) b) christologické (o Ježíši Kristu) c) antropologické (vztah člověka a Boha, svoboda lidské vůle) d) problém církevní organizace (struktury církve, vykonávání náboženských rituálů apod.) - v období patristiky byl položen - Základ církevní tradice Patristika: / z lat. Patres = otcové, křesťanští myslitelé /

Dokázal spojit lásku s moudrostí, filozofii s křesťanstvím. Jako první se pokusil o systematický výklad křesťanství v díle „ O PRINCIPECH“ (Peri archón ) Logos se vtělil v Kristu a vše vede ke spáse veškerenstva! Latinský překlad Bible – Jeronýmova Vulgáta. Vrcholné období patristiky /4.stol./. Formulace věroučných DOGMAT! Órigenés ( po Kr.)

AUGUSTINUS v mládí odolával matčině vlivu (otec pohan a matka křesťanka), náboženství považoval za tlach a žil prostopášným životem. V mládí jej vyprovokoval Ciceronův spis Hortensius k zájmu o filozofii. Od roku 383 vyučoval rétoriku v Římě, od roku 384 v Miláně. Roku 387 se nechal milánským biskupem, sv. Ambrožem, pokřtít. Roku 389 se vrátil do Thagaste v severní Africe, roku 390 nebo 391 přijal z rukou biskupa Valeria kněžské svěcení. Roku 393 se stal v severoafrickém městě Hippo biskupem. Svůj život věnoval dogmatickým problémům své doby a péči o svou církevní obec. Zemřel během plenění Vandalů roku 430. Základním tématem jeho myšlení byl: Bůh a člověk. Aurelius Augustinus ( po Kr. )

Svatý Augustýn

1) Ptát se světa, který vyjeví svou příčinu (skrze objektivní poznávání světa). 2) Hledat v sobě, kde člověk objeví Božské rysy-Láska. 3) Překročení veškeré zkušenosti- Bůh je nad ní! (teorie osvícení – iluminace) Dílo: "O Boží obci" a) láska sobecká = pozemská b) láska k Bohu a lidem (etické hodnoty) Ideje jsou obsaženy v božském rozumu ( De civitate Dei - Království Boží, církev). Bůh podle nich stvořil svět ( Civitas terrestris - obec zavržených, světský stát). Filozofickou metodu uplatňuje i v teologii: „Trojjedinost Boha“ spatřuje ji jako u člověka např. paměť, rozum a vůle. Poznání Boha:

De civitate Dei (1470)

Z augustiánského myšlení vycházel Martin Luther a další reformátoři. Augustiánská tradice pokračuje i v moderní filozofii dneška. Dionýsios Areopagita - anonymní postava 5. stol. Výrazný novoplatonik = Negativní /Apofatická/ cesta poznání Boha: „ Jen když vypovídáme o Bohu co není, blížíme se částečnému porozumění “

Pokus se odpovědět: Objasni pojem Peri archón. Vyjmenuj 4 evangélia a v jakém dokumentu jsou popsána? Kdo je autorem díla De civitate Dei ? Podle čeho se nazývá patristika (přelož)? Jaký je největší rozdíl mezi křesťanstvím a židovstvím?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha