La Sapienza Roma 2014 (29. 10. 2014), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Advertisements

Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Fonologie Cvičení číslo 6.
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Pád substantiv.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
Kalendář - květen Petr Machala.
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky
Karel Hynek Mácha * 16. listopadu 1810 Praha † 6. listopadu 1836 Litoměřice * 16. listopadu 1810 Praha † 6. listopadu 1836 Litoměřice.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L4 z webové stránky Napíšeme na tabuli!
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
LINGUA CECA I LM UDINE ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0102 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Dobrý den!. Jak se jmenujete? Jmenuji se. Vokativ S ára Martin Karel Vojtěch Mikuláš Honza Libuše Petr Sáro! Martine! Karle! Vojtěchu! Mikuláši! Honzo!
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
KBH/VSJ15 ZS 11/12 Problematika morfologických adaptací.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Universitá degli Studi di Udine Lezione 27 ottobre 2015 Božena Bednaříková Univerzita Palackého Olomouc.
Kde se používá 2.pád?. 2. pád + předložka 2.p. používají předložky místa (do, z/ze, u, od):  DO – Jedu do Prahy. Jdu do města. (otázka Kam?)  Z/ZE –
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
Universitá degli studi di Udine, 2016
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska morfologicko-syntaktické roviny
Universitá degli Studi di Udine
Universitá degli Studi di Udine
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
KURZY ČESKÉHO JAZYKA pro tzv. STÁŽISTY a POSTGRADUANTY
Transkript prezentace:

La Sapienza Roma 2014 (29. 10. 2014), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková

Projekt FRUP Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů bozena.bednarikova@upol.cz http://lingua-ceca.webnode.cz/

Lidé v projektu FRUP Božena Bednaříková – Univerzita Palackého Olomouc Bc.: morfologie, Leadership Communication Mgr.: současné gramatické popisy Ph.D.: slovo a jeho struktura čeština pro cizince Jana Sovová – Universitá degli Studi di Udine Denisa Sciortino – Vysoká škola chemickotechnologická Praha

Olomoucká lingvistika akademická Mluvnice češtiny morfologie prof. Miroslav Komárek prof. Jan Kořenský

Nová akademická mluvnice - Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR - několik svazků (2022) - jednosvazková: označení „akademická“, ale je příručka pro širokou veřejnost

se skloňují SUBSTANTIVA Proč se skloňují SUBSTANTIVA v češtině ?

O čem je tato prezentace? KDO MILUJE KOHO? svou lásku slavík růži pěl proč 7 pádů? tvarová homonymie (homomorfie) klasifikace pádů podle FUNKCE pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) pády SÉMANTICKÉ „pád“ s funkcí apelativní funkce syntaktická funkce onomaziologická o „textovém“ užití dativu CVIČENÍ

KDO MILUJE KOHO? svou lásku slavík růži pěl, Byl pozdní večer - první máj - večerní máj - byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)  český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie lyrickoepická skladba Máj (1836) tvůrce českého jambu: xX│xX

“È tarda sera – il primo di maggio – una sera di maggio – tempo d’amore. Chiama all’amore un canto di tortora, là dove i pini profumano il bosco”

Spätabend war’s – es war der erste Mai – von Karl Hynek Macha Übertragen von Alfred Waldau Spätabend war’s – es war der erste Mai – Ein Abendmai – es war der Minne Zeit. Die Turteltaube lockt’ zur Seligkeit Im duft’gen Kieferhain, so traut und treu. Von Liebe flüsterten die stillen Moose, Und Liebeswehe log der Blütenbaum, Von Liebe sang die Nachtigall der Rose, Der Abendwind verriet den Rosentraum.

Situace SLAVÍK ♥ RŮŽE anglicky: The nightingale loves the rose. německy: Die Nachtigal liebt die Rose. italsky: L´usignolo ama la rosa. česky: Slavík (nom.) miluje růži (acc.).

Změna slovosledu Růži (acc.) miluje slavík (nom.). funkce? Kdo miluje růži? 1) Slavík. (miluje růži). 2) Růži miluje slavík. Růži miluje slavík, ne gladiolu. Růži miluje slavík, ale chryzantému nemá rád nikdo.

německy: Die Rose liebt die Nachtigal. Ale! anglicky: *The rose loves the nightingale. (It is the rose that the nightingale loves.) (The rose is loved by the nightingale.) italsky: *La rosa ama l´usignolo. (?)

svou lásku slavík růži pěl (= zpíval) acc. nom. dat. situace: SLAVÍK - RŮŽE – LÁSKA Slavík pěje (=zpívá) růži svou lásku. Petr dává Lucii svou lásku. (dát/dávat někomu něco)

Proč 7 pádů? ??

Problém tvarové homonymie (homomorfie) nom. žena růže nádraží paní gen. ženy růže nádraží paní dat. ženě růži nádraží paní acc. ženu růži nádraží paní voc. ženo růže nádraží paní loc. ženě růži nádraží paní instr. ženou růží nádražím paní 6 tvarů 3 tvary 2 tvary 1 tvar

Klasifikace pádů podle FUNKCE 3 gramatické (syntaktické) pády 3 sémantické pády 1 „pád“ s funkcí apelativní

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) NOMINATIV a) pád subjektu Petr čte knihu. b) sémantický pád (adverbiální) Bil ho hlava nehlava.

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) AKUZATIV a) pád přímého objektu - primární funkce Petr čte knihu. Lucie miluje italskou operu. b) sémantický pád (= adverbiální) sekundární fce lat. Romam ire. (akuzativ směru) Psal dopis celou noc. (časová extenze) Rohlík stojí jednu korunu. (acc. ceny)

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) GENITIV genitiv adnominální(založen na nom., nebo acc.) a) Umberto Eco píše romány. Umberto Eco přednáší o sémiotice. → romány Umberta Eca, přednáška Umberta Eca b) Petr studuje německou literaturu. → studium německé literatury

Náš profesor kritizuje Umberta Eca. ↓ ↓ kritika našeho profesora kritika Umberta Eca (genitiv subjektový) (genitiv objektový)

genitiv s funkcí sémantickou genitiv partitivní: V řece přibylo vody. Nalij mi čistého vína. genitiv negationis (záporový): Celou noc oka nezamhouřil. Potlesk neměl konce. - genitiv adverbiální (času): Jednoho dne se můj život změnil.

Pády sémantické DATIV dativus possessivus Princ políbil princezně ruku. dativus commodi Kočka chytila panu králi čtyři myši. dativus incommodi Kočka vypila mamince všechno mléko.

gramatická funkce – nepřímý objekt: Petr dal Lucii knihu. Lucie píše Petrovi dopis.

Pády sémantické LOKÁL a) adverbiální funkce Petr bydlí v Olomouci. Lucie studuje v Berlíně. Kniha leží na stole.

b) gramatická funkce Lucie mluvila o Petrovi. Profesor přednášel o italské renesanci.

Pády sémantické INSTRUMENTÁL a) adverbiální funkce Petr píše perem. Profesor operuje laserem. b) gramatická funkce Jan Železný háže oštěpem.

„Pád“ s funkcí apelativní Ahoj, Petře! Lucie, máš domácí úkol? Dobrý den, paní učitelko!

PROČ? I. funkce syntaktická: vyjádření relací ve větě agens – patiens Petr miluje Lucii. kongruence To je dobrý slovník. Studuje v České republice. rekce Petr čte knihu. změna syntaktické funkce Ta kniha je zajímavá. → Petr čte zajímavou knihu.

PROČ? funkce onomaziologická (slovotvorná) Muž miluje ženu. Žena miluje muže. → Milovat je tak romantické. → Milování je tak romantické. VF (predikát) → gramatická transpozice (infinitiv – subjekt) → slovnědruhová transpozice (substantivum verbální)

Děkuji za pozornost. © Božena Bednaříková katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého, Olomouc bozena.bednarikova@upol.cz www.kb.upol.cz

Cvičení – funkce pádu Otče náš gól Pavla Nedvěda Haškův Švejk byl přeložen do mnoha jazyků. Věnoval jí svůj překlad Seiferta. Dva dny jsem už nespal. Tváří se jak sfinga. Bojíš se testu z české gramatiky?

Strachem jí přibylo šedivých vlasů. Nenadávej mi! Ta ženská je schopná všeho! Pozor, jede ti už tramvaj! Dobrý den! To ti byla taková ostuda… Stála oči sklopené.. Samou radostí jí v parku natrhal kytici tulipánů.