Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Antika – řecké myšlení o právu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Advertisements

I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Politologie jako věda Politika moc
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Vznik státních útvarů III.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Aristotelés – část druhá
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés ze Stageiry
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Demokracie a její hodnoty
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Obecně Lucia Madleňáková
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Norma, právo, forma zákonů
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Teorie státu.
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Platón & „objektivní idealismus“
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře  Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Práva a povinnosti mezi manželi
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Pravidla chování, právo a morálka
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Stát Definice, funkce, typy.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Antika – řecké myšlení o právu

Právní filozofie v literatuře  Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho platnost závisí na neporušování věčného vyššího přirozeného standardu  Tragédie Antigona od Sofokla  Řekové si představovali právo a spravedlnost jako bytosti, které v sobě ztělesňují vlastnosti reprezentující podstatu spravedlivého a zákonného jednání

Sofisté (5. – 4 stol. př. n. l.)  Poznávací skepticismus a relativismus  Antropocentrismus – zájem o člověka a právně-politické otázky  Neexistují objektivní hodnoty, každý člověk má jiné a i ty jsou proměnlivé  Individualistický utilitarismus – měřítkem všech věcí je individuální a momentální prospěch člověka

Sofisté - právo silnějšího  Thrasymachos – právo nemá charakter něčeho věčného a neměnného, může se měnit podle vůle a zájmů jednotlivců. Každá vláda stanoví takové zákony, které jsou pro ni výhodné, protože kdo má moc má také právo  Jiní sofisté byli přesvědčeni, že silný člověk se má řídit jen svým vlastním prospěchem a zákon je pro něj překážkou, která ho nutí respektovat něco, co je proti jeho přirozenosti  Kallikles zdůrazňuje protiklad přirozeného a lidského zákona, přirozené a lidské spravedlnosti. Příroda sama ukazuje, že je spravedlivé, aby lepší měl více než špatný a mocnější více než méně mocný, aby silnější vládl slabšímu a měl více

Sókratés (469 – 399 př. n. l.)  Oponent sofistů – odmítl zbavit morálku a právo mravního základu, postavit je na síle  Vedle státních zákonů jsou i zákony nepsané, které platí bez ohledu na hranice států  Mají pramen mimolidský – vznikají přímo vůlí bohů (např. ctít rodiče)  Ty, kteří tyto zákony poruší, stihne boží trest, kterému nelze uniknout (trestu za porušení lidských zákonů lze uniknout utajením činu)

Sókratés - spravedlnost  Ne právo silnějšího, ale právo rozumnějšího je zákonem přírody  Základem spravednosti není individuální prospěch, ale objektivní inteligence  Viděl v zákoně státním i přirozeném stejný objektivní prvek  V lidském zákoně viděl odraz božství  Svůj vztah k právu, k zákonům projevuje Sókratés přijetím rozsudku smrti, který byl vynesen na jejich základě

Sókratés - vládnutí  V otázce formy státu preferuje aristokratickou koncepci státního zřízení, ve které vláda patří nejmoudřejším a nejlepším – sofokracie  Vládnout mají ti, kteří umějí vládnout (nikoli lidé zvolení, vylosovaní)

Platón (427 – 347 př. n. l.)  Své spisy psal většinou formou rozprav mezi svým učitelem Sókratem a dalšími osobami, kterým Sókratés svými otázkami pomáhá vyvrátit jejich názory a dospět k lepšímu poznání  Po odsouzení svého učitele a jeho popravě odešel z Athén a cestoval  Ve věku 40 let se vrátil do Athén a založil slavnou Akademii (trvala až do roku 529)

Platón – dílo Ústava  Ústava – hlavním problémem jsou kritéria dobré vlády a určení, jak se mají vládci vychovávat  Stát považuje za velký organismus – organická teorie státu  Rozdělení společnosti do tří tříd: Třída vládců – filozofové – rozum Třída strážců – bojovníci – odvaha Třída pracujících – pudovost

Platón – dílo Ústava – principy  Princip diktatury intelektuálů – vládne speciálně vyškolená elita, není vázána zákony, vydává bezprostřední příkazy  Princip solidarity – na prvním místě je zájem celku (státu), zájmy jednotlivců se mu musí podřídit, vládci a bojovníci nemají majetek ani rodinu  Princip stavovský – obyvatelé jsou rozděleni do stavů, přechod mezi nimi není vyloučen

Platón – formy vlády  Aristokracie nebo monarchie - nejlepší forma, kdy ve státě vládne jeden nebo několik nejmoudřejších a nejlepších  Timokracie - vláda nejsilnějších a nejctižádostivějších  Oligarchie - forma založená na rozdílech majetku, ve které vládnou boháči, obchodníci a lichváři  Demokracie - vládne svoboda a rovnost

Platón – dílo Zákony  Obava z lidské slabosti přinutila Platóna, aby místo lidí učinil vladařem zákon  Platón dělá rozdíl mezi spravedlivým na základě přírody a spravedlivým na základě zákona  Přirozené právo povyšuje na kritérium poctivosti a spravedlivosti platného práva

Aristotelés (384 – 322 př. n. l.)  Nejvýznamnější žák Platónův a vychovatel Alexandra Makedonského  Byl prvním politickým myslitelem, který poukázal na to, že základní směry činnosti státu by měly být svěřeny různým státním orgánům  Přirozené právo má svůj zdroj v kosmické harmonii, v přírodě jako celku, ve vnějším přirozeně uspořádaném světě  Platné právo má svůj počátek ve vůli či tvorbě zákonodárcově, mění se s lidmi a s dobou

Aristotelova teorie spravedlnosti  Spravedlnost je specifickým cílem práva – dělí ji na spravedlnost etickou a zákonnou  Kritériem etické spravedlnosti je rovnost, tedy pravidlo respektování úměry Distributivní (rozdělovací) spravedlnost - rozdělování statků i břemen (nevýhod) podle zásluh osob, jimž se rozděluje Spravedlnost korektivní (vyrovnávací) - vyrovnávání nespravedlnosti v mezilidských vztazích  Kritériem zákonné spravedlnosti je platné právo, zákon

Aristotelova teorie viny a trestu  Aplikace jeho teorie spravedlnosti  Odmítá mstu a odvetu – je to v rozporu se spravedlností (nepřihlíží se k osobním vlastnostem delikventa, jeho psychickému stavu)  Rozlišuje již mezi úmyslem a nedbalostí, rozeznává zmenšenou příčetnost

Aristotelés - epieikeia  Pro Aristotela (na rozdíl od sofistů) nebylo posláním přirozeného práva reformovat právo pozitivní  Přirozené právo mělo zvýšit či podepřít autoritu pozitivního práva  Zákon je pro svou obecnost příliš schematický  Slušnost (epieikeia, aequitas, equity) má být jakousi generální klauzulí, která umožňuje korigovat nadměrnou tvrdost zákona – soudce má aplikovat ducha zákona a spravedlnost

Aristotelés – státní zřízení  Stát je nejvyšší forma lidské pospolitosti (kromě rodiny a různých forem sdružení)  Je to útvar přirozený (odmítá smluvní teorie) – člověk je tvor společenský  Správné formy státu – monarchie, aristokracie a politeia (vláda vyšších vrstev)  Nesprávné formy státu – tyranie, oligarchie a demokracie (vadí mu princip většiny)