Rubensova trubice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Advertisements

Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Michal Růčka, Helena Valouchová
Přednáška Vlny, zvuk.
Ngo Anh Tuan, 4.C.  Za obvyklých podmínek jsou plyny nevodivé  Obsahují jen malý počet elektricky nabitých částic – iontů.  Množství iontů lze určitými.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Magdeburské polokoule
Fysika mikrosvěta Částice, vlny, atomy. Princip korespondence  Klasická fysika = lim kvantové fysiky h→0  Klasická fysika = lim teorie relativity c→∞
Dvouštěrbinový experiment
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Chvění struny Veronika Kučerová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Označování nebezpečných látek
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
PLYNY Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 149, zpracovala Marie Kupková.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Rubensova trubice.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Skládání kmitů.
Vznik a šíření zvuku.
1665 n. l. Londýn sužovaný dýmějovým morem Woolsthorp – rodný dům jednoho z největších fyziků v dějinách lidstva.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Mikrovlny - chování mikrovlnného elektromagnetického záření
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Andrea Hladíková Jiří Záhora
Domácí hrátky s plazmatem
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?)
Supervizor: Tomáš Markovič
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Demonstrační experimenty pro střední školy - Mechanika
Spřažená kyvadla.
Martin Strouhal Marie Nedvědová
Elektromagnetické kmitání a vlnění
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Návody k měření laboratorních úloh Multimediální technika a televize 1)Měření akustického výkonu vyzářeného reproduktorem 2) Měření vstupní elektrické.
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Experimenty ve výuce fyziky II. Mgr. Robert Kunesch
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Jakub Marek Gymnázium Christiana Dopplera
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Karel Jára Barbora Máková
Část II – Skládání kmitů, vlny
Pokus. konec.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Fyzika – Zvuk.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Transkript prezentace:

Rubensova trubice

Obsah Trocha teorie o šíření zvuku Historie a podstata pokusu Jak jsme to postavili Vlastní pokus Komentář

O šíření zvuku

Historie John Le Conte (1818-1891) Karl Rudolf Koening (1832-1901) kalifornský profesor: zabývá se rychlostí zvuku, studuje vibrace předmětu v kapalině, prokazuje, že plameny jsou citlivé na zvuk. Karl Rudolf Koening (1832-1901) německý fyzik "výrobce hudebních nástrojů" konstruuje hořící manometr vynálezce ladičky

Historie August von Kundt (1839-1894) Heinrich Rubens (1865 – 1922) německý fyzik: Kundtova trubice - demonstrace stojatého vlnění Heinrich Rubens (1865 – 1922) Rubensova trubice (1905), elmag záření George W. Ficken and Francis C. Stephenson (1986)

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Podstata pokusu (aneb jak by to mělo vypadat)

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Kovová trubice 1 l = 130cm d = 3,5cm 127 děr po 1cm (průměr 1,5mm) Kovová trubice 2 l = 200cm d = 6,5cm 190 děr po 1cm (průměr 1,5mm)

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Reproduktory (18W) Plynová bomba s hadicí

Náš postup (aneb jak jsme to postavili my) Bezpečnostní rizika Výbuch Hoření reproduktoru/zarážky

Akustický tlak Uzel Kmitna Stojaté podélné vlnění Největší rychlost částic Kmitna Částice jsou v klidu Stojaté podélné vlnění

Pokus Sledujte Pozice minim a maxim (zda je na konci trubice max/min) Zda plameny oscilují nebo hoří konstantně

Interpretace experimentu Nízká intenzita → tření plynu o trubici → prodloužení vlny Pevný konec: minimum jasnosti Plameny hoří s konstantní výškou Vyšší intenzita → tření překonáno Pevný konec: maximum jasnosti Plameny oscilují (v části periody vzduch nasáván) Stojaté podélné vlnění

Interpretace experimentu  

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/Rubens'_tube http://fyzmatik.pise.cz/40547-rubensova-trubice-demonstrace-stojateho-vlneni.html http://kdf.mff.cuni.cz/veletrh/sbornik/Veletrh_12/12_02_Konecny.html http://www.walter-fendt.de/ph14cz/stwaverefl_cz.htm http://webfyzika.fsv.cvut.cz/PDF/prednasky/akustika.pdf http://www.fysikbasen.dk/English.php?page=Vis&id=6 http://dml.cz/bitstream/handle/10338.dmlcz/121286/CasPestMatFys_048-1919-2_8.pdf http://dml.cz/bitstream/handle/10338.dmlcz/108868/CasPestMatFys_056-1927-1_11.pdf Feynmanovy přednášky z fyziky

Poděkování Heinrichu Rubensovi Aloisi Motlovi Rodičům Vojtěchu Svobodovi