Disciplína Sociolingvistika Pavla Hernandezová – Karolína Suchá | 26. 3. 2012 |

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literární věda.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Rétorika Etymologie Dialektologie
ŠKOLA / SMĚR Marrismus Gabriela Studená – Eva Ženčáková | |
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Osobnost Roman Jakobson Irena Kalupová – Petra Poláchová | |
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do učiva občanské výchovy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Skupinové interview (Focus group)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Vzor individuální prezentace
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Charakteristika zeměpisu CR
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Disciplína Sociolingvistika Pavla Hernandezová – Karolína Suchá | |

o Definice o Obsah hesla o 1. Historie o 2. Hlavní představitelé a jejich přínos o 3. Předmět studia o 4. Metody zkoumání o 5. Hlavní pojmy o 6. Případné podřazené disciplíny o Bibliografie o Seznam potenciálních hesel Struktura

o Definice o Shrnutí obsahu Definice

o Zdroje (důvod vzniku) o Předchůdci o Vývoj 1. Historie (původ, předchůdci, zdroje) Už v 19. stol. se některými otázkami vztahů mezi jazykem, národem a kulturou zabýval např. Wilhelm von Humboldt. Na společenský charakter jazyka upozornil také zakladatel strukturalismu Ferdinand de Saussure a pozornost mu věnovala také francouzská tzv. psychologická a sociologická škola, zvláště lingvisté Antoine Meillet a Joseph Vendryès (Černý, 1996, s. 390). O sociolingvistice by se tedy dalo hovořit již v rámci francouzské lingvistiky 19. století. Tehdejší badatelé poukazovali na to, že produkce různých jazykových stylů souvisí s různými společenskými prostředími. Pojem sociolingvistika se objevuje však až v roce 1952 v textu H. C. Currieho (Hudáková – Táborský, 2008, s. 13). 1. Historie

2. Osobnosti a jejich přínos Významnými představiteli sociolingvistiky v jejích počátcích, tedy v 50. a 60. letech 20. stol., byli především Joshua A. Fishman a William Labov. J. A. Fishman se věnoval zejména otázkám bilingvismu a diglosie a rovněž problematice jazykové politiky a jazykového plánování, a to zvláště v rozvojových zemích. Naproti tomu W. Labov rozpracoval teorii stratifikace jazyka v závislosti na společenských faktorech a proslavil se zejména sociolingvistickou interpretací jazykových změn a propracováním sociolingvistických metod, v nichž prosadil i statistické postupy. V rámci americké sociolingvistiky pak vedle toho existoval směr orientovaný na antropologii, jehož představitelé (J. Gumperz) měli blízko k etnolingvistice. 2. Hlavní představitelé a jejich přínos

o Hlavní okruhy zájmu a jejich charakteristika o Případné podrobnější dělení disciplíny (různé přístupy) o Interdisciplinární vztahy 3. Předmět studia Někteří představitelé sociolingvistiky rozlišují tzv. makrosociolingvistiku a mikrosociolingvistiku (nebo také makro- a mikrorovinu této disciplíny). Předpona makro- znamená, že půjde o zkoumání jazyka velkých jazykových společenství (např. národů), zatímco na mikrorovině půjde o jazyk malých skupin obyvatelstva (např. dvojic, rodiny apod.). Na mikrorovině zkoumá sociolingvistika v podstatě totéž, čím se zabývá také teorie řečové činnosti a pragmalingvistika, ovšem zdůrazňuje při tom především sociální faktory, jako je příslušnost mluvčích k vrstvám společnosti apod (Černý, 1996, s. 392). 3. Předmět studia

4. Metody zkoumání Sociolingvistika využívá pro své výzkumy celou řadu metod, z nichž některé převzala ze sociologie, sociální psychologie, dialektologie nebo etnografie a upravila si je pro své potřeby, jiné byly vyvinuty až v rámci sociolingvistiky samotné. Všechny tyto metody se dělí na dvě skupiny: a)shromažďování dat – používají se dotazníky, nahrávky, přímá pozorování a různé experimenty; data se mohou shromažďovat buď podle předem stanoveného cíle (tj. se zaměřením na určitý jev), nebo bez jakýchkoli výchozích kritérií (Švejcer – Nikolski, 1986, s. 150) 4. Metody zkoumání

o Definice o Případná další klasifikace jazyková situace, tj. soubor jazyků sloužících dorozumívání na určitém území a jejich vzájemné vztahy; typologie a)exoglosní, tj. soubory jazyků ×endoglosní, tj. soubory variant jednoho jazyka b)vyrovnané, tj. situace, v nichž jsou jednotlivé jazyky nebo jednotlivé varianty funkčně vyrovnané ×nevyrovnané, tj. jednotlivé jazyky nebo varianty jsou hierarchicky přiřazeny k různým komunikačním sférám a sociálním skupinám (Švejcer – Nikolski, 1986, s. 92) 5. Hlavní pojmy

V případě hesla sociolingvistika nejsou. 6. Případné podřazené disciplíny

o Bibliografie (použitá + relevantní) Primární literatura v původním jazyce (hlavní osobnosti disciplíny) Primární literatura v překladech do češtiny Sekundární literatura Elektronické zdroj e (ověřené, konzultované) Sekundární literatura ČERNÝ, Jiří (1996): Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia. HUDÁKOVÁ, Andrea – TÁBORSKÝ, Jan (2008): Sociologické kapitoly pro tlumočníky. Česká komora tlumočníků znakového jazyka: Praha. ŠVEJCER, J.; NIKOLSKIJ, L. B. (1983): Úvod do sociolingvistiky. Nakladatelství Svoboda: Praha. Bibliografie

Bernstein Basil bilingvismus dialekt diglosie etnolingvistika Halliday, M. A. K. Havránek Bohuslav von Humboldt Wilhelm jazyková politika idiolekt Labov William lingvistika makrosociolingvistika mikrosociolingvistika neolingvistika pragmalingvistika pražská lingvistická škola de Saussure Ferdinand teorie řečové činnosti teorie stratifikace Seznam potenciálních hesel